أثر استراتيجية ( KUD ) المحوسبة في تحصيل وتنمية مهارات التفكير المحوري لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاجتماعيات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسين نعمة عفجاوي

اسم المشرف : صلاح مجيد كاظم

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يرمي هذا البحث الى معرفة أثر استراتيجية (kud) المحوسبة في تحصيل وتنمية مهارات التفكير المحورى لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاجتماعيات، وفي ضوء هدف البحث صاغ الباحث الفرضيتين الصفريتين :
1- ليس هناك فروق ذو دلالة احصائية عند مسوى دلالة ( 05,0) بين متوسط درجات تحصيل طلاب المجموعة التجريبية، الذين يدرسون مادة الاجتماعيات باستعمال استراتيجية(kud) المحوسبة، ومتوسط درجات تحصيل طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون المادة ذاتها بالطريقة الاعتيادية .
2- ليس هناك فروق ذو دلالة احصائية عند مسوى دلالة (05,0) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين يدرسون مادة الاجتماعيات باستعمال استراتيجية (kud) المحوسبة، ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة الذين يدرسون المادة ذاتها بالطريقة الاعتيادية في اختبار مهارات التفكير المحوري.
وقد اعتمد الباحث التصميم التجريبي، ذوالضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والظابطة للاختبار القبلي والبعدي لمهارات التفكير المحوري ، الاختبار البعدي لقياس التحصيل، وقد تكون مجتمع البحث من المدارس المتوسطة الحكومية النهارية التابعة لمديرية تربية كربلاء للعام الدراسي ( 2021- 2022)م، وقد اختار الباحث طلاب متوسطة الاقدام للبنين قصدياً؛ وذلك لاحتوائها على خمس، شعب ولتعاون ادارة وملاك المدرسة مع الباحث، وتم اختيار شعبتين بالطريقة العشوائية البسيطة، فوقع الاختيارعلى الشعبة (ج)، لتكون المجموعة التجريبية، والشعبة (د) المجموعة الضابطة، وبلغت عينة البحث(71) طالباً بواقع(35) طالباً للمجموعة التجريبية، و(36) طالباً للمجموعة الضابطة، تم اجراء التكافؤ للمجموعتين التجريبية والضابطة بعدد من المتغيرات ( العمر الزمني محسوباً بالشهور، واختبار الذكاء، واختبار مهارات التفكير المحوري القبلى، ودرجات الكورس الاول لمادة الاجتماعيات، وتحصيل الوالدين)، وحدد الباحث المادة العلمية بالفصول التي ستدرس خلال فترة التجربة، وهي الفصل( الرابع، والخامس، والسادس) من كتاب الاجتماعيات للصف الثاني المتوسط، فأعد الباحث الخطط التدريسية لكلا المجموعتين، وقد بلغت(18) خطة تدريسية لكل مجموعة، بينما صاغ الباحث الاهداف السلوكية للمادة المحددة، فبلغت (96) هدفاً سلوكياً للفصول المذكورة جميعها ، وللتحقق من هدفي البحث، اعد الباحث اداتين الأولى اختباراً تحصيلياً، اعد اختباراً تحصيلياً على وفق جدول المواصفات(الخريطة الاختبارية) مؤلفاً من(26) فقرة اختبارية من نوع الاختيار من متعدد البدائل ذو الأربعة بدائل، واحدة صحيحة وثلاثة خاطئة، والاخر مقياساً لمهارات التفكير المحوري مؤلفاً من(40) فقرة في ثلاثة بدائل، وتحقق الباحث من صدق الاداتين من خلال عرضهما على مجموعة من الخبراء والمحكمين، وتم تطبيق الاداتين على عينتين استطلاعيتين الاولى لمعرفة وضوح الفقرات، وبيان الوقت المستغرق للاجابة عليهما، والاخرى لمعرفة الخصائص الاحصائية من فعالية البدائل المخطوءة، و معامل الصعوبة والتمييز، و علاقة الفقرة بالدرجة الكلية، فضلاً عن استخراج معامل ثبات الاداتين.
وبعد انتهاء فترة التجربة، تم تطبيق اداتا البحث على المجموعتين، وتحليل البيانات ومعالجتها احصائياً باستعمال حقيبة التحليل الاحصائي (spss) والاختبار التائي لعينتين مستقلتين غير المتساويتين، ظهرت النتائج الاتية :
1- وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين المجموعتين للتحصيل في مادة الاجتماعيات لطلاب الصف الثاني المتوسط، ولصالح المجموعة التجريبية، اذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (2,583) وكانت القيمة التائية الجدولية (2) بدرجة حرية (69) عند مستوى دلالة (0,05).
2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين المجموعتين في تنمية مهارات التفكير المحوري لمادة الاجتماعيات لطلاب الصف الثاني المتوسط بين المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في الاختبار البعدي، اذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (0,311) القيمة التائية الجدولية (2) وبدرجة حرية (69) عند مستوى دلالة (0,05).
3- وجود فرق بين التطبيقين القبلي و البعدي في اختبار مهارات التفكير المحوري للمجموعة التجريبية لصالح البعدي، اذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (3,879) القيمة التائية الجدولية (2,042) وبدرجة حرية (34) عند مستوى دلالة (0,05).
4- وجود فرق بين التطبيقين القبلي و البعدي في اختبار مهارات التفكير المحوري للمجموعة الضابطة لصالح البعدي، اذ بلغت القيمة التائية المحسوبة (3,421) القيمة الجدولية (2,042) بدرجة حرية (35) عند مستوى دلالة (0,05).
وفي ضوء نتائج البحث تم التوصل الى عدد من الاستنتاجات منها.
1- حاجه الطلاب دائماً الى برامج وانشطة تواكب التطور الحاصل بالتربية والتعليم لزيادة التفاعل اثناء الدرس ، بينما اوصى البحث بمجموعة من التوصيات منها.
1- توجيه مدرسي ماده الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة باعتماد استراتيجية (kud)المحوسبة في التدريس بوصفها من الاستراتيجيات المحفزة لتفكير المتعلم ، واقترح عدد من المقترحات منها .
1- اجراء دراسة مماثلة في مواد دراسية اخرى و مراحل اخرى ولكلا الجنسين .

Rp-Influence of ( KUD) Strategy Counted in the Achievement and Development of the Axis Thinking to Second Year Intermediate in the Social .pdf

Abstract:
The current study aimed at knowing influence of ( KUD) strategy counted in the achievement and development of the axis thinking to second year intermediate in the social material. Therefore, in order to investigate the aim of the study, the researcher formed the following two nil hypotheses:
1.There are no differences of statistical indication at the sense level ( 0.05) between the average of the experimental group students’ marks that study by the( KUD) strategy counted and average of the controlled group students’ marks that study by the normal way in the social material achievement.
2. There are no differences of statistical indication at the sense level ( 0.05) between the average of the experimental group students’ marks that study by the( KUD) strategy counted and average of the controlled group students’ marks that study by the normal way in developing axis thinking skills.
The researcher chose the experimental design of the anterior and posterior tests for the axis thinking skills, and the posterior test to measure achievement. The research community represented by the daily governmental schools that belong to Educational directorate of Kerbala for the academic year 2021- 2022. The researcher intentionally chose Al Igdam intermediate school for boys due to the availability of five sections and for the cooperation of the school administration and its staff with the researcher. Two sections were chosen by the simple random way, thus, section C was selected to be the experimental group and section D to be the controlled group. the research sample was 71 students with 35 for the experimental group and 36 for the controlled group. Equation for the experimental and the controlled group was done with several variables ( spatial age counted by months, intelligence test by Ahmed Zeki Salih, testing skills of the anterior axis thinking, first semester marks of the social material, the parents’ academic level). The researcher also limited the chapters that will be taught within the experiment duration ( fourth, fifth, and sixth) chapters of the social book of second year intermediate. The researcher prepared the teaching plans for both groups which were 18 teaching plans for every group, while he formed the behavioral goals of the material which were 97 for all the mentioned chapters. To investigate the two research aims, the researcher prepared one device for each following variable and prepared an attainment test for the last three chapters of the social book of second year intermediate according to the descriptive table ( the testing plan ) composed of 26 testing items as choosing from multiple of the four alternatives, one is correct and three are false. The researcher also prepared a test for axis thinking skills composed of 40 items on a questionnaire form consisting of three alternatives. The researcher ensured of the truth of the two devices by displaying them to a group of experts and jury. The two devices were applied on two questionnaire sample. The first is to know the clarity of the items and state the consumed time to answer them and the second is to know the statistical properties as the activity of the false alternative, coefficient of difficulty and recognition, relation of the item with the total mark, in addition to carrying out the two tests stability coefficient.
After the end of experiment time, the two research devices were applied on the two groups to analyze the data and statistically tackled them by statistical package for the social sciences (spss) and T. value for two un equal independent samples, and here the results:
1.Presence of influence of ( KUD) strategy counted in the achievement of the social material to second year intermediate students for the benefit of the experimental group where the counted T. value reached ( 2.583) and the table T. value was ( 2) with a freedom degree 69 on the statistical sense (0.05).
2. No presence of influence of ( KUD) strategy counted in development of the axis thinking to second year intermediate in the social material to second year intermediate students between the experimental group and the controlled group in the posterior test where the counted T. value reached ( 0.311) and the table T. value was ( 2) with a freedom degree 69 on the statistical sense (0.05).
3.There is a difference between the anterior and posterior test concerning the axis thinking skills for the experimental group for the posterior test where the counted T. value reached ( 3.879) and the table T. value was ( 2.042) with a freedom degree 34 on the statistical sense (0.05).
4. There is a difference between the anterior and posterior test concerning the axis thinking skills for the controlled group for the posterior test where the counted T. value reached ( 3.421) and the table T. value was ( 2.042) with a freedom degree 35 on the statistical sense (0.05).
In the light of the findings, a number of results were concluded, at the same time, the study mentioned a group of recommendations and suggestions.