أثر الأيدلوجية الجوهرية في بناء القدرات الريادية للمنظمات (دراسة مقارنة بين شركتي دو الامارات واسياسيل العراق)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ابتسام سرحان صيهود الخفاجي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

   تفاعلت متغيرات الدراسة الحالية لتشكل إطاراً فكرياً معبراً عنه بـ (أثر الأيدلوجية الجوهرية في بناء القدرات الريادية للمنظمات)، إذ تم التعبير عن عناصر الأيدلوجية الجوهرية (القيم الجوهرية، الغرض الجوهري) بوصفها مكونات رئيسة للأيدلوجية الجوهرية بالاستناد إلى (,2011:145 ، Collins and Porras)، بينما تم التعبير عن القدرات الريادية بأبعادها (المهارة، المعرفة ،اقتناص الفرص، كفاءة الموارد، العلاقات المبنية على الثقة ،الإستراتيجية)، استناداً إلى (Xie and Huang, 2012:232: katz and Green, 2009:59). وقد انطلقت الدراسة من مشكلة معبر عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والتطبيقية أبرزها (إذا كانت الأيدلوجية الجوهرية فاعلة في الشركتين عينة الدراسة ماهي إسهاماتها الإستراتيجية في تغيير الخرائط الفكرية للمدراء؟ وهل تؤثر في بناء القدرات الريادية للشركتين عينة الدراسة؟ وماهي العلاقة بين الأيدلوجية الجوهرية والقدرات الريادية؟). أستهدف من الإجابة عنها استجلاء الدلالات الفكرية لهذه المتغيرات، كونها من الموضوعات الحديثة على البيئة العربية عامة، والبيئة العراقية خاصة، ومن ثم اختبار علاقات الارتباط واتجاهات التأثير وإمكانية تنفيذها في بيئة التطبيق؛ التي خضعت لإجراء مقارنة في شركات الاتصال الخاصة ممثلة بشركتي (آسيا سيل) في العراق و(دو) في الإمارات العربية المتحدة. وقد حددت عينة الدراسة بـ(142) مديراً موزعين على المستويات الإدارية كافة وللشركتين عينة الدراسة. وتكمن أهمية الدراسة في أنها ستخرج بتأصيل فكري لطبيعة متغيرات الدراسة؛ مستنداً إلى جهد تطبيقي لواقع تأثير الأيدلوجية الجوهرية في بناء القدرات الريادية. ولتحقيق ذلك صيغت عدة فرضيات رئيسة وأخرى فرعية والمتعلقة بعلاقات الارتباط واتجاهات التأثير بين متغيرات الدراسة وأختبرت بمجموعة من الأدوات الإحصائية باستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات من عينة الدراسة.

خرجت الدراسة باستنتاجات فكرية نظرية وأخرى تطبيقية شخصت حقيقة واقع الأيدلوجية الجوهرية السائدة في بيئة التطبيق، كان أبرزها تكامل دور الأيدلوجية الجوهرية في بناء القدرات الريادية للشركتين عينة الدراسة. إذ أثبتت بوجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية ووجود تأثير معنوي للأيدلوجية الجوهرية في القدرات الريادية مما يدل على أهمية الأيدلوجية الجوهرية وارتباطها بكل المتغيرات الأخرى في المنظمة. كما قدمت الدراسة جملة من التوصيات كان أبرزها محاكاة الشركات العالمية ورسم السيناريوهات في مواجهة المستقبل كذلك التأكيد على مبدأ القيم الأساسية وعدها بمثابة حجة لإثبات شرعية جوهرية الأيدلوجية المعتمدة معززة بالتطبيق الفعلي. فضلاً عن المقترحات ومنها تعميم الدراسة الحالية كاختبار أولي لتطبق في كافة قطاعات الدولة.

Impact Core Ideology in The Entrepreneurial Competency Building for Organizations (A Comparative Study Between The Two Companies Du UAE and Asia Cell Iraq Telecom)

   The variety of the current study have been interacted to form an intellective frame, can be expressed by (Impact Core Ideology in The Entrepreneurial Competency Building for Organizations) .Where its indicates on the elements of the (Core values, The core purpose) as a main components of the Core Ideology based on ( Collins and Porras ,2011 :145) While Entrepreneurial Competency dimensions formulated by( knowledge , Skill , Seize the opportunities , Efficiency of the resources , Relations build upon trust , Strategy ) based on ( Xie and Huang ,2012:232:Katz and green,2009:59) .The study have been started from a problem expressed by intellective and applicative questions for example ((If Ideological Core Actors in The Two Companies Study Sample What Their Contributions in Strategic Change Maps Intellectual Managers?.Does Affect Entrepreneurial Competency Building for” two Sample Study”? And What The Relationship Between The Core Ideology And Entrepreneurial Competency)) and to answer that, is to find out the intellective indicators for this varieties, because its consider as a modern subjects on the Arabic environments on general , and specially for the Iraqi environment , and then experience the connection relationships and the dimensions of effects and the ability of executions the applicable environment, a compare experience for the private communications company represented by (Asia cell ) in Iraq and (Du) in UAE was applied The number of the sample was (142) Directors selected from the management’s levels. .
The important of this study that it will come out with authenticating intellective bases for the variety’s nature of this study ,supported by an appliance effort for the fact of impact of Core Ideology on building the Entrepreneurial Competency ,and to achieve that we formulated many hypotheses and several subsidiary hypotheses which related to the relations of the connections and the dimensions of its effects , and it’s tested by computing tools by using the Questionnaire as a tool to collect the data and information from the sample of the study .
The study conclusions intellectual theory and other practical diagnosed fact and reality ideological core prevailing in the application environment, Most notably the integration of the core role of ideology in building entrepreneurial competency of two of the study sample, as proved the existence of a correlation statistically significant and the existence of a significant Impact of the ideological core competency pilot indicating the importance of ideological core and its relation to all the other variables in the organization, also the study produce many recommendations ,the main was the simulation of these companies to the international companies, and draw the general scenario to face the futures, also bearing out on the principle of the Core values and counted as a prove for the legality of Core Ideology supported by the appliance act ,also many suggestions like deploying this study as primary test to be applied on all over the sectors of the government .