أثر تبني عمليات التسويق الريادي في تحقيق مقدرات الإبداع الستراتيجي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : رويده طارق فاخر

اسم المشرف : علاء فرحان طالب

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

سعت ھذه الدراسة إلى تحدید تأثیر عملیات التسویق الریادي بوصفھا متغیرا ً مستقلاً بأبعاده
المتمثلة بـ ( التأكید على الزبائن ، إدارة الخطر ، تولید القیمة ، التوجھ ألاستباقي ، رفع قیمة
الموارد ، اقتناص الفرص) في تحقیق مقدرات الإبداع الستراتیجي بوصفھا متغیرا ً معتمدا ً
بأبعادھا المتمثلة بـ ( آلیات التعلم الستراتیجي للقابلیات الدینامیكیة ، الخصائص التنظیمیة ، سمات
سلسلة التجھیز ) دراسة استطلاعیة تحلیلیة مقارنة لآراء عینة من المدیرین العاملین في شركتي
الاتصالات آسیاسیل وزین العراق .
تتجسد مشكلة الدراسة في التساؤل ھل لعملیات التسویق الریادي تأثیر في تحقیق مقدرات
الإبداع الستراتیجي لشركات الاتصالات قید الدراسة ؟ وتتمثل أھمیة الدراسة في محاولة إثارة
اھتمام الإدارة العلیا والوسطى في شركات الاتصالات قید الدراسة لأھمیة دور عملیات التسویق
الریادي في تحقیق مقدرات الإبداع الستراتیجي ومن أجل تحقیق أھداف الدراسة المتمثلة ببیان
تأثیر عملیات التسویق الریادي في تحقیق مقدرات الإبداع الستراتیجي لشركات الاتصالات قید
الدراسة تم تطویرمخططا ً فرضیا ً یحدد طبیعة العلاقة بین المتغیر المستقل بأبعاده والمتغیر
المعتمد بأبعاده ، ومن أجل الكشف عن طبیعة ھذه العلاقة تم صیاغة عدة فرضیات تم اختبارھا
باستخدام مجموعة من الوسائل الإحصائیة ، واستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS ، (وقد تم
اختیار عینة من شركات الاتصالات لإجراء الدراسة واختبار فرضیاتھا ، إذ شملت الدراسة
شركتین ھي آسیاسیل وزین العراق ، وشملت العینة (80 (فردا ً من المدیرین ورؤساء الأقسام
ومسؤولي الشعب في الشركات عینة الدراسة ، واستخدمت استمارة الاستبانة بوصفھا أداة رئیسة
في جمع البیانات المتعلقة بالجانب المیداني للشركات عینة الدراسة ، وتوصلت الدراسة إلى نتائج
عدة استنتجت منھا الباحثة استنتاجات عدة أھمھا :
1 -إن إدارات شركات الاتصالات قید الدراسة تعطي اھتماما ً كبیرا ً لمتغیر عملیات التسویق
الریادي ومتغیر مقدرات الإبداع الستراتیجي .
2 -ھنالك دور كبیر لعملیات التسویق الریادي في تحقیق مقدرات الإبداع الستراتیجي
لشركات الاتصالات قید الدراسة .
وأخیرا ً أوصت الباحثة بتوصیات عدة یمكن إجمالھا بما یأتي :
1 -ضرورة استمرار الاھتمام وزیادتھ بعملیات التسویق الریادي من إدارات الشركات قید
الدراسة ،بوصفھا عاملا ً مؤثرا ً في أنشطة الشركات وفي تحقیق مقدرات الإبداع
الستراتیجي .
2 -ضرورة استمرار الاھتمام وزیادتھ بمقدرات الإبداع الستراتیجي ،بوصفھا مقیاسا ً مھما ً
لفاعلیة أداء الشركة ، وضرورة العمل الجاد على تحقیقھا .

Rp- impact adopt Entrepreneurial Marketing operations in achieve Strategic Innovation Capacity pdf.

Abstract
This study seeks to determine the impact of Entrepreneurial Marketing
operations as an independent variable with its dimensions which include
(Customer-Intensity, risk management, Value Creation , Proactive
Orientation , Resource-Leveraging , opportunity) in achieving
Compitences to strategic innovation as a dependent variable with its
dimensions which include (Mechanisms of learning the strategic
Compitences of the dynamic, organizational characteristics, Supply Chain
Characteristics) as a Comparative Analytical Exploratory Study of the
Opinions of a Sample of Managers Working Telecommunications
company in Asiacell and Zain Iraq .
In order to achieve the objectives of this study we have developed a
virtual diagram determines the nature of relationship among the
independent variable’s dimensions and the dependent variable’s
indicators , and in order to reveal the nature of this relationship, a few
hypotheses has been formulated which were tested by using advanced
statistical methods and using statistical software (SPSS), and has been
selected a sample from telecommunications companies to conduct the
study and test hypotheses, since study included two which Asiacell and
Zain Iraq, and the sample included (80) individual from managers,
heads of departments, and responsible of sub departments in the study
sample corporate, and used questionnaire as a main tool in the tool head
side as well as the annual in the collection of data concerning field
reports of the study sample field for companies , study found several
results and the researcher concluded several conclusions, and the most
important of them :
1- The corporate communications departments under study gives
considerable attention to the variable leading marketing operations and
variable strategic Compitences innovation .
2- There is a big role for marketing operations leading to the achievement
of strategic Compitences innovation of telecommunications companies
under study.
Finally, the researcher recommended with several recommendations, and
the most important of theme :
1- Need for continued and increased attention to leading marketing
operations by the departments of the companies under study, as a factor
in corporate activities and to achieve strategic Compitences innovation.
2- The need for continued and increased attention to the destiny of
strategic Compitences innovation , as an important measure of the
effectiveness of the company’s performance, and the need to work hard to
achieve them.