إدارة الاحتواء العالي وتأثيرها في تعزيز رأس المال النفسي دراسة تحليلية لآراء عينة من أعضاء الهيأة التدريسية في ‏بعض الجامعات والكليات الأهلية العراقية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زيتون نعمه ضهد السعدون

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف هذه الدراسة الى بيان مدى تأثير إدارة الاحتواء العالي بأبعادها { المشاركة باتخاذ القرار, امتلاك المعلومات, مشاركة العوائد وامتلاك المعرفة} على رأس المال النفسي بأبعاده {الكفاءة الذاتية, الأمل, التفاؤل والمرونة} وقد تم تطبيق الدراسة في مجموعة من الجامعات والكليات الأهلية العراقية شملت الرقعة الجغرافية بين محافظتي (كربلاء – بابل) وقد شملت خمس كليات من محافظة كربلاء المقدسة وهي (جامعة اهل البيت ,كلية الصفوة – الجامعة, كلية الحسين الهندسية الجامعة, كلية ابن حيان – الجامعة, كلية الطف – الجامعة,) وتم اختيار كليتين (كلية الحلة- الجامعة و كلية المستقبل – الجامعة) في محافظة بابل.

وتضمن مجتمع الدراسة (500) تدريسي وبعينة مقدارها(217) عضو هيئة تدريسية والتي تم اعدادها كأداة لقياس تطبيق متغيرات الدراسة فضلآ عن  المقابلات الشخصية التي أجريت مع أفراد عينة الدراسة المبحوثة .وانطلاقا من أهمية مشكلة الدراسة سعت الباحثة لاختبار فرضيات الدراسة (علاقات الارتباط والتأثير) من خلال مجموعة أساليب إحصائية أهمها(مقياس لكرت الخماسي, والوسط الحسابي ,ومعامل الثبات كرونباخ الفا ,وتحليل ارتباط pearson , وتحليل الانحدار بطريقة الحذف التراجعي) وقد تم صياغة المشكلة على شكل مجموعة من التساؤلات تمثلت بالآتي: ما مستوى تطبيق أبعاد إدارة الاحتواء العالي في الكليات والجامعات الأهلية المبحوثة من وجهة نظر عينة الدراسة؟, وما مستوى توافر ابعاد رأس المال النفسي في الكليات المبحوثة؟, وهل هناك علاقة ارتباط وتأثير بين ابعاد إدارة الاحتواء العالي ورأس المال النفسي.   وقد توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج أهمها توجد علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين إدارة الاحتواء العالي ورأس المال النفسي بأبعاده, كما توجد علاقة اثر ذات دلالة معنوية بين إدارة الاحتواء العالي ورأس المال النفسي. وقد كانت النتائج تدل على التقبل الإيجابي لأفراد عينة الدراسة حيث دلت النتائج ان متغير إدارة الاحتواء العالي يدعم بقوة من خلال ابعاده رأس المال النفسي ويسهم بتعزيزه وتحسين كفاءته. كما أظهرت نتائج الدراسة مجموع من نسب التباين في اهتمام الكليات المبحوثة بمتغيرات الدراسة وابعادها الفرعية.

كما قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات ابرزها ؛منح أعضاء الهيأة التدريسية في الكليات الأهلية المبحوثة الصلاحيات اللازمة لأداء عملهم بالشكل جيد., وتأسيس رأس مال نفسي يسهم في انشاء عقد نفسي إيجابي للموارد البشرية .

Management of high Involvement and its impact on the ‎Reinforcement of psychological capital Analytical study for a sample of faculty members in ‎some Iraqi universities and colleges

The aim of this study is to explain the extent to which the management of high Involvement has its dimensions (participation in decision-making, possession of information, sharing of returns and knowledge ownership) on psychological capital in its dimensions (self-efficacy, hope, optimism and flexibility). The study was applied in a number of Iraqi universities and colleges, (Al-Safwa College – University, King Hussein University Engineering College, Ibn Hayyan College – University, College of Education – University), and two colleges were selected (Hilla College) – University and College of Almstak For – University) in the province of Babylon  .

The study population consisted of (500) teachers and 225 questionnaires were distributed to (217) responses (sample of the study) which were prepared as a tool to measure the application of the study variables rather than the personal interviews that were conducted with the sample members of the study. The problem of the study The researcher sought to test the hypotheses of the study (correlation and influence relations) through a set of statistical methods, the most important of which are (a measure of the pentagram, an arithmetic mean, a Cronbach alpha coefficient, a pearson correlation analysis, regression regression regression analysis)  A number of questions were asked: What is the level of application of the dimensions of high Involvement management in the local colleges and universities surveyed from the point of view of the sample of the study ?, What is the level of availability of the psychological capital dimensions in the faculties studied ?, Is there correlation between the dimensions of high Involvement and psychological capital . The researcher has reached a number of results, the most important of which is a significant correlation between the management of high Involvement and psychological capital in its dimensions, There is also a significant effect relationship between the management of high Involvement and psychological capital. The results showed positive acceptance of the study sample. The results showed that the high Involvement management variable is strongly supported by its psychological capital and contributes to its enhancement and improvement of efficiency. The results of the study also showed a percentage of the differences in the interest of the faculties investigated by the study variables and their secondary dimensions.

The researcher also presented a number of recommendations, the most prominent of which are: Giving faculty members in the faculties of local authorities the necessary powers to perform their work well, and establishing a psychological capital that contributes to establishing a positive psychological contract for human resources .