إستراتيجية ريادية الأعمال لتبني إنموذج المنظمات الذكية من خلال بناء قدرات الموارد البشرية دراسة ميدانية في شركات الاتصالات المتنقلة في العراق (زين العراق – أسا سيل – كورك )

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : محمد ثابت فرعون الكرعاوي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2015

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

       تهدف متغيرات الدراسة الحالية الى إحدى أهم التحولات المعرفية المعاصرة في الفكر الإداري الحديث لتشكل إطاراً فكرياً معبراً عنه بـ(صياغة إستراتيجية ريادية الإعمال لتطوير إنموذج المنظمات الذكية بإطار بناء قدرات الموارد البشرية)، بوصفها المصدر الأهم لتحقيق تنافسية المنظمات واستدامتها في الألفية الثالثة، إذ تم التعبير عن إبعاد الإستراتيجية الريادية بـ(تبني المخاطر، الاستعداد للاستباقية، هجومية التنافس، والتوجه نحو الإبداعية) استناداً إلى (Aktan &  Bulut,2008)، بينما تم التعبير عن قدرات الموارد البشرية بإبعادها (مستوى المعرفة، مستوى المهارات، مستوى الاتجاهات، ومستوى الممارسة) استناداً إلى (Chapagain,2004) وأخيراً تم التعبير عن إبعاد المنظمات الذكية بـ(التكيف، الاستدامة، تشكيل وفهم البيئة، والبراعة) استناداً إلى (Schwaninger,2001).

       لقد أنطلقت الدراسة من مشكلة معبر عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والتطبيقية أبرزها(ما طبيعة  العلاقة بين إستراتيجية ريادية الإعمال وبناء قدرات الموارد البشرية في شركات الاتصالات المتنقلة بالعراق؟ وهل يدرك المدراء فيها أهمية بناء قدرات الموارد البشرية على وفق أولوياتها؟ وما هو الدور التأثيري لها في تطوير إنموذج المنظمات الذكية لها) حيث استهدف من الإجابة عن هذه التساؤلات بأستجلاء الدلالات الفكرية لهذه المتغيرات، كونها تعد من الموضوعات الحديثة على البيئة العراقية، ومن ثم تم اختبار علاقات الارتباط والتأثير وإمكانية تنفيذها في بيئة التطبيق، التي خضعت الدراسة لعينة من هذه الشركات والمتمثلة بـــ(زين العراق، اسياسيل، وكورك) وقد حددت عينة الدراسة بـ(308) فرداً موزعين على المستويات الإدارية للشركات عينة الدراسة، وتكمن أهمية هذه الدراسة من إنها ستخرج بتأصيل فكري ومعرفي لطبيعة متغيرات الدراسة، مستنداً إلى الجهد التطبيقي لواقع صياغة إستراتيجية ريادية الإعمال لتطوير إنموذج المنظمات الذكية بإطار بناء قدرات الموارد البشرية. ولتحقيق ذلك صيغت عدد من الفرضيات الرئيسة، وأخرى فرعية تتعلق بعلاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات الدراسة، وجرى اختبارها بمجموعة من الوسائل الإحصائية باستخدام الاستبانة (المقياس) كأداة لجمع البيانات والمعلومات من عينة الدراسة.

 وأخيراً خرجت الدراسة باستنتاجات فكرية نظرية، وأخرى تطبيقية شخصت حقيقة واقع التطبيق للإستراتيجية الريادية، كان من أبرزها تكامل صياغة إستراتيجية ريادية الإعمال في تطوير إنموذج المنظمات الذكية بإطار بناء قدرات الموارد البشرية للشركات عينة الدراسة، إذ ثبت بوجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية ووجود تأثير معنوي لإستراتيجية ريادية الإعمال في تطوير إنموذج المنظمات الذكية من خلال بناء قدرات الموارد البشرية، مما يدل على أهمية الإستراتيجية الريادية وارتباطها بكل المتغيرات الأخرى في هذه الشركات. وقدمت الدراسة استنتاجاً مهماً وهو تولي شركات الاتصالات اهتماماً كبيراً بإستراتيجية ريادية الإعمال بوصفها وسائل مهمة لنقل المهارات والمعرفة التي تعزز من عمليتي بناء قدرات الموارد البشرية وتطوير انموذج المنظمات الذكية.

Entrepreneurship Strategy for Adoption Intelligent Organizations' Model Through Build Human Resources Capacity Empiried study in mobile communication companies in Iraq (Zain- Asia cell-Korek)

   The variables of the current study has faces one of the most important contemporary knowledge transformations in the modern administrative thought to form an intellectual framework through forming business entrepreneurial strategy for developing an intelligent organizations’ model to build human resource abilities as it is the most important resource for achieving organization’s competitiveness and its sustainability in the third millennium. The dimensions of entrepreneurial strategy where expressed by the terms (adopting risks, ready for anticipation aggressiveness of competition and tending towards creativity) (Aktan & Bulut, 2008). While the human resource abilities were represented by its dimensions (knowledge level, skill level, dimensions level and experience level) (Chapagain, 2004). Finally, the dimensions of intelligent organizations were indicated by ( adaptation, sustainability, forming and perceiving the environment and skill). (Schwaninger, 2001).

The study is based on a problem which is expressed by a number of applied and intellectual inquiries, the most prominent of which is “what is the nature of the relation between business entrepreneurial strategy and building human resources ability in mobile communication companies in Iraq? Does the managers realize the importance of building the abilities of the human resources according to its priorities? What is its effect role in developing a model for the intelligent organizations? Through answering those questions I aim to reveal the intellectual indications of those variables as it is one of the modern subjects in the Iraqi environment. Then, the correlations and effects were tested as well as the possibility of achieving them in the applied environment which the study sample was taken from it represented by (Zain- Asia cell-Korek). The study sample study sample comprised 308 individual distributed on the managing levels of the studied companies. The importance of the study lies that it will come up with an intellectual and cognitive originating of the study variables’ nature based on the applied effort on forming the entrepreneurial strategy for businesses in a purpose of developing a model for intelligent organizations to building the abilities of the human resources. To achieve that, number of hypotheses were written, some of which are primary and others are secondary related to the correlations and effect among the study variables. They were tested by several statistical tools using the questionnaire as a tool for gathering data and information from the study sample.

Finally, the study came up with several intellectual, theoretical and applied conclusions for the entrepreneurial strategy, the most prominent of which is the complementary of forming business entrepreneurial strategy and building human resources ability in mobile communication companies in Iraq. It has been proved that there is a statistical correlation and a moral effect for business entrepreneurial strategy in developing a model for intelligent companies indicating the importance of entrepreneurial strategy and its relation with all the other variables in those companies. The study presented an important conclusion indicating that the communication companies should pay great attention for the business entrepreneurial strategy as being an important tool to transfer skills and knowledge that enhance the processes of building human resource abilities and developing a model for intelligent organizations.

Keywords: business entrepreneurship, human resource management, human resource abilities, intelligent organizations, strategic entrepreneurship and mobile communication companies.