اثر ادارة جودة الخدمة في تعزيز القيم التنظيمة

دبلوم عالي

اسم الباحث : سالم جبار راضي

اسم المشرف : فيصل علوان الطائي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
وقد جاءت مشكلة البحث من جانبين (الفكري و الميداني) . بالنسبة الى الجانب الفكري مفاده (هل تساهم أدارة جودة الخدمات أو الخدمة المعتمدة في المنظمة في تعزيز قيمها التنظيمية .فالبحث الحالي يهدف الى توضيح جودة الخدمة وأهم أبعادها ( الاعتمادية , الموثوقية او الامان , الاستجابة , الملموسية , التعاطف ) وتحديد تأثيرها وارتباطها في تعزيز وتحسين القيم التنظيمية, من خلال أبعادها ( إدارة الإدارة , إدارة المهمة , أدارة العلاقات , أدارة البيئة ) استنادا الى أهمية البحث كونه يناقش موضوعين مهمين هما ( إدارة جودة الخدمة ) و( القيم التنظيمية ) تم وضع مخطط فرضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغيرين, ومن أجل معرفة أو كشف طبيعة هذه العلاقة فقد تم وضع عدد من الفرضيات تم اختبارها بالبرنامج الاحصائي .(SPSSV26 )
حيث تم تطبيق البحث على عينة من العاملين في المديرية العامة لتربية كربلاء المقدسة وشمل موظفي الأقسام التي لها علاقة مباشرة بالتعامل مع أدارة الجودة والبالغ عددهم (85 ) موظف . وقد تم جمع البيانات الخاصة بالبحث باستخدام استمارة الاستبيان, والتي جرى تصميمها من المقاييس الجاهزة . وقد أعتمد الباحث على مجموعة من الأساليب الإحصائية للوصول الى النتائج المتعلقة بالبحث ( معامل كرونباخ الفا , الوسط الحسابي الموزون , الانحراف المعياري , معامل الارتباط الخطي البسيط , تحليل الانحدار الخطي البسيط ), وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات, واهمها أن أبعاد إدارة جودة الخدمة ( الاعتمادية , الموثوقية , الاستجابة , الملموسية , التعاطف ) لها علاقة ارتباط وتأثير إيجابي في تعزيز القيم التنظيمية, وأن أبعاد القيم التنظيمية في ( إدارة المنظمة , إدارة المهمة , إدارة العلاقات , إدارة البيئة ) لها علاقة تأثر وارتباط على الرغم من وجود بعض التشتت في الإجابات عن تلك القيم , وكذلك يوجد تأثير ذو دلالة معنوية لإدارة جودة الخدمة في تعزيز القيم التنظيمية للمنظمة المبحوثة.

Rp_ Impact of service quality management in promoting organizational values pdf

The organization’s administrative methods have multiplied to trigger their objectives and the theme (quality of service management) as one of these methods requires consistently and examine study to identify the most appropriate administrative dimensions to improve the quality of service provided in the organization.
The problem of the search was made from two sides (intellectual and field), For the guaranteed intellectual side (is the management of the quality of services or service approved in the Organization contributes to strengthening its Organizational values). The current research aims to clarify the quality of service and the most important dimensions (reliability, Safety, response, tangibility, empathy) and determine their impact and association in promoting and improving Organizational values, through their dimensions (management management, mission management, relevant management, environmental management), Based on the importance of research, they discussed two important themes (service quality management) and (regulatory values), has been put Default schema to Determines the nature of the relationship between variables. In order to find out or detect the nature of this relationship, a number of hypotheses were tested at the statistical program (SPSSv26). Where the research was applied to a sample of the General Directorate of Karbala’s holy breeding and included department staff that had a direct relationship to dealing with the quality administration of (100) employees, Research data has been collected using the questionnaire form, designed by ready-made measures, The researcher has adopted a set of statistical methods to reach research results (Kronbach Alpha, Manguard, Standard Deviation, Simple Linear Link Planner, Simple Linear Region Analysis). The research has reached a range of conclusions, and its most important is that the dimensions of the quality of service management (reliability, Safety, response, tangibility, empathy) have a relationship and positive impact in promoting organizational values, And that the dimensions of regulatory values in (management management, mission management, relations management, environmental administration) has a related and associated relationship despite the presence of some dispersion on those values, The most important conclusions reached that interest in managing the quality of service improves the promotion of organizational values, as well as an impact on the management of service quality management in promoting organizational values for the organization.