الازدهار النفسي وعلاقته بالتنظيم ‏الذاتي لدى تدريسيي الجامعة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عمار عبد الامير الزويني

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

      يعد الازدهار النفسي  (Psychological Flourishing) احد المفاهيم الايجابية الحديثة  وهو الأداء الأمثل الذي ينتج عن امتلاك الفرد لمستويات عالية من المشاعر الايجابية والاندماج النفسي ومعنى الحياة والعلاقات الايجابية والانجاز , وبما ان الازدهار النفسي يمثل الاداء الايجابي للسلوك الانساني فمن هنا يتأثر هذا الاداء بقدرة الفرد وقابليته على تنظيم السلوك وضبطه من حيث معرفة نتائج السلوك ومتابعته وتقويم هذا السلوك وتعزيزه , فالتنظيم الذاتي

 يمثل (Self – Regulation) قابلية الفرد و قدرته على تنظيم الأنماط السلوكية التي يقوم بها في ضوء النتائج التي يتوقعها من جراء القيام بهذه الأنماط السلوكية وتفسير التغيرات المصاحبة بطريقة عمليات التنظيم الذاتي وليس بطريقة الرابطة بين المثير والاستجابة , وبما ان التدريسي الجامعي هو عماد المجتمع والذي يقع على عاتقه تقدم أي مجتمع وتطوره وازدهاره واعداد جيل جديد لذا يهدف البحث الحالي التعرف على :-

1- درجة الازدهار النفسي لدى تدريسيي الجامعة .

2- درجة التنظيم الذاتي لدى تدريسيي الجامعة .

3- العلاقة الارتباطية بين الازدهار النفسي والتنظيم الذاتي لدى تدريسيي الجامعة .

4- الفروق في العلاقة الارتباطية بين الازدهار النفسي والتنظيم الذاتي تبعا لمتغيري الجنس ( ذكور , إناث ) والتخصص ( علمي , إنساني ).

     ويتحدد البحث الحالي بتدريسيي جامعة كربلاء من كلا الجنسين ( ذكور , إناث ) ومن التخصص ( علمي , إنساني ) للعام الدراسي ( 2017 – 2018 ).

     وتكونت عينة البحث الحالي من (400) تدريسي وتدريسية تم اختيارهم بالأسلوب العشوائي الطبقي ذات التوزيع المتناسب ، وتحقيقاً لأهداف البحث قام الباحث ببناء مقياس الازدهار النفسي في هذا البحث ، اعتماداً على نظرية (Seligman,2011) وقد تم عرضه على مجموعة من المحكمين المختصين للحكم على صلاحية فقراته , ومن ثم تم استخراج الخصائص السيكومترية له , اذ بلغت قيمة معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ (0,84) وبطريقة إعادة الاختبار (0,85) وبعد إن أصبح المقياس بصورته النهائية , قام الباحث بتطبيقه على عينة البحث ,  كما قام الباحث ببناء مقياس للتنظيم الذاتي بالاعتماد على نظرية (Bandura, 1986) وكذلك تم عرضه على مجموعة من الخبراء المحكمين كما تم استخراج الخصائص السيكومترية له , اذ بلغ معامل ثبات المقياس بطريقة الفا كرونباخ (0,79) وبطريقة إعادة الاختبار (0,82) وبعد التأكد من صلاحية المقياس تم تطبيقه على عينة البحث وبعد الانتهاء من التطبيق استعمل الباحث الوسائل الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات , بالاستعانة بالحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية , و أظهرت نتائج البحث ما يأتي :

  • إن تدريسيي الجامعة يتمتعون بدرجة عالية من الازدهار النفسي .
  • ان تدريسيي الجامعة يمتلكون تنظيماً ذاتياً .
  • وجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين الازدهار النفسي والتنظيم الذاتي لدى عينة البحث ولكلا الجنسين (ذكور – إناث) والتخصصين (علمي – إنساني) .
  • لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في العلاقة الارتباطية بين الازدهار النفسي والتنظيم الذاتي تبعا للجنس (ذكور – إناث) والتخصص (علمي – إنساني) .

    وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات .

Psychological Flourishing and its ‎RelationshipTo the Self-regulation to ‎the University instructor

The current research aims to identify the correlation between psychological Flourishing and self-regulation in university instructor ,Psychological Flourishing is one of the most recent positive concepts. It represents the optimal psychological performance resulting from the individual’s possession of high levels of positive emotions, psychological engagment, meaning, positive relationships and achievement, while representing self-regulation represents the individual’s ability On the organization of the behavioral patterns in the light of the results expected by the implementation of these behavioral patterns and the interpretation of the associated changes in the way of self-regulation processes and not the manner of association between the stimulant and Since the university instructor is the foundation of society, which is the responsibility of the development of any society and its development and prosperity and the preparation of a new generation so the current research aims to identify to :

1- Degree of psychological flourishing for University instructor .

2- Degree of self-regulation for University instructor .

3- Correlation between the psychological  flourishing and self-regulation among  University instructor .

4- Differences in correlation between the psychological flourishing and self-regulation according to sex (Male – female) and specialization(humanity – scientific ) . The current research is determined by the instructor of Karbala University of both sexes (males, females) and specialization (scientific, humanity) for the academic year (2017-2018 ) .

     The current research sample consisted of (400) instructor, which were selected in a classically distributed random style , In order to achieve the objectives of the research, the scale of psychological flourishing was built in the current  research, based on the theory (Seligman, 2011) and was presented to a set of competent arbitrators to judge the validity of items , And then the properties of the psychometric was extracted, as the value of the stability factor in the way Alpha Kronbach (0,84) and in the retest method (0.85). After the scale became final, the researcher applied it to the study sample of (400) instructors  from the University of Karbala , The researcher also built a scale of self-regulation based on the theory (Bandura, 1986) and was presented to a set of experts arbitrators and has been extracted the characteristics of the psychometric, where the coefficient of stability of the scale method Kronbach (0.79) and the way of retest (0,82) , After the validation of the scale was applied to the sample of the research (400) And after the completion of the application use the researcher means statistical appropriate to analyze the data using statistical social Sciences showed the search results what comes .

The results of the research showed the following:

1- The university’s instructor in general has a high degree of psychological  flourishing.

2- The university’s instructor staff in general are self-regulated.

3- There was a strong positive relationship communicative  between psychological flourishing  and self-regulation in the research sample, both sexes (males and females), and specialization (scientific – humanity).

4- There are not differences statistically significant  in the relationship communicative  between psychological flourshing and self-regulation by sex (male-female) and specialization (scientific-humanity)  .

  In the light of these results , the researcher made some recommendations and suggestions as explained in four.