التسويق الحسي ودوره في تحقيق التوجه الريادي للمنظمات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : هيثم فاخر حسين العوادي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تسعى هذه الدراسة الى تحليل ابعاد التسويق الحسي ودوره في تحقيق التوجه الريادي للمنظمات  وتم التعبير عن ابعاد التسويق الحسي (بالتسويق البصري ،السمعي ،الشمي ،التذوقي ،واللمسي )بينما تم التعبير عن التوجه الريادي للمنظمات بأبعاد (الابداعية، تحمل المخاطر ، الاستباقية، الهجومية التنافسية، الاستقلالية ) وقد اختار الباحث مستشفى الكفيل التخصصي في كربلاء المقدسة بوصفها احدى المنظمات الناجحة وذات التوجه الريادي  في القطاع الصحي. ولأنها تسعى بشكل مستمر للعمل على تقديم افضل الخدمات، وتلبية احتياجات الزبائن ورغباتهم ومنافسة الخدمات العالمية عبر تقليل حالات السفر للعلاج في الخارج. فقد اعتمدت المستشفى على التسويق الذي يخاطب الحواس والمشاعر وعلاقته بتوجهها الريادي لتنافس بقوة وتكون احدى المنظمات التي تمتلك الحصة السوقية الأكبر .

انطلقت الدراسة من مشكلة عبر عنها بالتساؤل الفكري والتطبيقي الرئيس مفاده (ما مدى دورالتسويق الحسي في تحقيق التوجه الريادي لمستشفى الكفيل التخصصي  ؟) الهدف من الاجابة عنها استنباط الدلالات الفكرية لهذه المتغيرات ، وتم الحصول على المعلومات اللازمة عن طريق الأستبانة التي أعدت لهذا الغرض ، إذ جرى استطلاع آراء (261) فردا يمثلون (الادارة العليا , رؤساء الاقسام ومسؤولي الشعب , مسؤولي الوحدات , نخبة من الاطباء ،والاداريين والفنيين) وتكمن أهمية الدراسة في التعريف بطبيعة ومفهوم التسويق الحسي الذي ما زال مبهما بالنسبة للأداريين عامة والمسوقين خاصة وبيان دور الحواس الخمسة في التسويق واخذها في الاعتبار لجذب الزبائن،  مما ينعكس بشكل أيجابي على التوجه الريادي للمنظمات ،  اما الهدف الاساسي من الدراسة هو التعرف على واقع تطبيق التسويق الحسي ،والتوجه الريادي ومدى تبنيه من مستشفى الكفيل التخصصي ، ولتحقيق ذلك صيغت فرضيات الدراسة بفرضيتين رئيستين انبثق عنها عدة فرضيات فرعية والمتعلقة بعلاقات الارتباط واتجاهات التأثيربين متغيرات الدراسة ،واعتمدت الدراسة على مجموعة من الادوات والاساليب الاحصائية والتي استعملت لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها في الجانب التطبيقي للدراسة.

وقد خرجت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات اهمها (يمتلك العاملون في مستشفى الكفيل التخصصي مجال الدراسة إدراك عالي بأبعاد التسويق الحسي وأبعاد التوجه الريادي  إذ حققت جميع فقراته بين مرتفع ومعتدل بدرجات متباينه في اغلبها مرتفع وهذا يدل على تطبيق هذا النوع من التسويق وان كان بدون دراية مسبقة بوجوده كنهج تسويقي بحد ذاته  .

وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات فيما يخص التسويق الحسي وبما ينسجم مع الاستنتاجات  ابرزها(يتطلب من إدارة المستشفى زيادة الاهتمام بحدائق المستشفى وتوسيعها مما يعزز التسويق البصري،الاهتمام بالموسيقى الهادئة لجذب المراجعين وزيادة مقدرة العاملين في التعامل مع الزبائن واستخدام الكلمات المؤثرة والاهتمام باستخدام الروائح المعطرة والتعقيم ،تعزيز الوجبات الغذائية للمرضى ذات الجودة عالية ،واستخدام المواد ذات الملمس الناعم للاشياء وذات التماس المباشر مع الزبون) .

أما فيما يخص التوجه الريادي فكان أبرزها  (تعزيز وتشجيع العاملين على تقديم كل ماهو مبتكر وزيادة فعالية الابداع لديهم و تحمل المخاطر العالية في تقديم خدمات صحية جديدة ومبتكرة لانها سوف تحقق عوائد وارباح وتعزيز استجابة المستشفى للحالات الطبية الحرجة ، ووضع استراتيجيات عالية المرونة لاستغلال الفرص ومواجهة التهديدات وزيادة رقعة مساحة الاستقلالية الممنوحة لكل قسم ).

Sensory Marketing And Its Role In Achieving Entrepreneurial Orientation Of Organizations

Abstract

    The objective of this study is to analyze the dimensions of sensory marketing and its role in achieving the Entrepreneurial Orientation  for Organizations, The dimensions of sensory marketing were expressed by (visual marketing , Auditory marketing , Olfactory marketing , Gustative marketing , Tactile marketing), While the expression was the made upon Entrepreneurial Orientation  Of  Organizations in dimensions (Innovativeness, Risk-taking , Proactiveness , Competitive aggressiveness , Autonomy ) The researcher chose Al-Kafeel Speciality hospital in Karbala as one of the successful Entrepreneurial Orientation in the health section.

As it continuously seeks to provide the best services, meet the needs and desires of customers and compete with global services by reducing travel cases for treatment abroad. The hospital has relied on marketing, which addresses the senses and feelings and its relationship to its Entrepreneurial Orientation to compete strongly and is one of the organizations that have the largest market share.

    The study began with a problem expressed by the main intellectual and practical question (What is the role of sensory marketing in achieving the Entrepreneurial  Orientation  of Al-Kafeel Speciality hospital?) The aim for is question is to devise the intellectual semantics of these variables, and the necessary information was obtained through the questionnaire prepared for this purpose. Opinions were polled upon (261) people representing (senior management, department  heads, sections heads, unit’s heads, doctors, administrators and technicians). The importance of the study is to define the nature and concept of sensory marketing, which is still vague for administrators in general and marketers in particular, and to show the role of the five senses in marketing and take into account to attract customers, which positively reflects the Entrepreneurial Orientation  Of  Organizations.  The main objective of this study is to identify the reality of the application of sensory marketing, the Entrepreneurial Orientation  and the extent of adoption them by the Al-Kafeel Speciality hospital, In order to achieve this, the hypotheses of the study were formulated with two main hypotheses, from which several sub-hypotheses related to correlation relations and trends of influence between the variables of the study. The study relied on a set of statistical tools and methods used to analyze the data obtained in the practical aspect of the study.

The study has come out with a conclusions the most important of which is that: the employees of Al-Kafeel Speciality hospital in the field of study have a high awareness of the dimensions of sensory marketing and the dimensions of  Entrepreneurial Orientation  . All of its paragraphs achieved high and moderate levels, mostly high. This indicates the application of this type of marketing, As a marketing approach by itself.

This study gives some recommendations in terms of sensory marketing according to the conclusions, like :The management of the hospital requires increased attention to and expansion of the hospital gardens, which promotes visual marketing, the interest of quiet music to attract auditors, increase the ability of employees to deal with customers, the use of influential words and interest in the use of perfumed scents and sterilization, the promotion of meals for patients of high quality, the use of materials with soft texture For objects and direct contact with the customer.

As for the Entrepreneurial Orientation  , the most important of which is : The promotion and encouragement of employees to provide everything innovative, increase the effectiveness of their creativity and carry the high risks in providing new and innovative health services, as it will achieve revenues and profits, enhance the hospital’s response to critical medical situations, and develop flexible strategies to exploit opportunities and confront threats. And increase the area of autonomy granted to each department.