التعلم التنظيمي وأثره في تحقيق القدرات التنافسية للمنظمة دراسة مقارنة لآراء عينة من التدريسيين في جامعات الفرات الأوسط

رسالة ماجستير

اسم الباحث : محمد جبار هادي يوسف الظالمي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2010

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تسعى هذه الدراسة إلى تناول التعلم التنظيمي وأثره في تحقيق القدرات التنافسية للمنظمة (دراسة مقارنة لآراء عينة من الهيأة التدريسية في جامعات الفرات الأوسط ) .  فالتغييرات التكنولوجية والعلمية والتحولات الجذرية التي شهدها العالم نحو عصر المعرفة  والمعلومات ، جعلت التغيير في المنظمات ضرورة حتمية ،   وعلى الرغم من أهمية التعلم التنظيمي وتبني بعض المنظمات له بغية تعزيز قدراتها التنافسية ،  فأننا نجد أن الجامعات المبحوثة لا تزال لا تدرك أهمية دور التعلم التنظيمي في تحقيق القدرات التنافسية  ، وهذه مشكلة الدراسة التي تركز عليها وتعمل على وضع الحلول المناسبة لها قدر الإمكان ، كما تسعى هذه الدراسة إلى تحقيق جملة من أهداف منها :-

  1. معرفة مدى تبني الجامعات المبحوثة للتعلم التنظيمي بأبعاده في تعزيز قدراتها التنافسية .
  2. تحديد علاقات الارتباط بين التعلم التنظيمي والقدرات التنافسية بأبعادها .
  3. تحديد علاقات التأثير بين التعلم التنظيمي ، والقدرات التنافسية للجامعات .

وبهدف تحقيق هذه الأهداف  تبنت الدراسة مخططاً فرضياً يعبر عن العلاقات المنطقية بين المتغيرات ، ومن أجل الكشف عن طبيعة هذه العلاقات ، تم طرح فرضيات عدة  بوصفها إجابات أولية تسعى إلى التحقق من مدى صحتها ، وفي هذا السياق تم اعتماد ثلاث فرضيات رئيسة و على النحو الآتي : –

  1. لا تتباين اهتمامات الجامعات المبحوثة في تبني التعلم التنظيمي والقدرات التنافسية.
  2. لا توجد علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين التعلم التنظيمي، والقدرات التنافسية للجامعات.
  3. لا توجد علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين التعلم التنظيمي، والقدرات التنافسية للجامعات.

ولغرض تطبيق هذه الدراسة ميدانياً واختبار فروضها، تم اختيار جامعات الفرات الأوسط  (كربلاء  ، بابل ، الكوفة ، القادسية )، لكونها تتمتع بالقدرات العلمية والبشرية وترفد المجتمع بكوادر علمية كفوءة ، وتم استخدام استمارة الاستبيان أداة رئيسة في جمع البيانات المتعلقة بالجانب الميداني ، وقد بلغ حجم العينة التي شملتها هذه الدراسة ( 230 ) من أعضاء الهيأة التدريسية في جامعات الفرات الأوسط من مجتمع الدراسة الأصلي البالغ (800 ) تدريسي وعلى وفق الدرجة العلمية ( أستاذ، أستاذ مساعد )، وقد استخدم البرنامج الإحصائي spss-12-   windows  for لغرض أجراء المعالجات الإحصائية ، وتوصلت هذه الدراسة إلى استنتاجات عدة منها : –

  1. تتباين اهتمام الجامعات المبحوثة في تبني متغيرات الدراسة التعلم التنظيمي والقدرات التنافسية للمنظمة .
  2. وجود علاقات ارتباط وتأثير معنوي وذات دلالة إحصائية بين متغيرات الدراسة وبدرجات متفاوتة .

وقد تضمنت هذه الدراسة توصيات عدة منها :-

  1. ضرورة تبني الجامعات المبحوثة بناء شامل للتعلم التنظيمي بأبعاده كافة، والعمل على نشر ثقافة التعلم في الجامعات ، وتوفير بيئة أكثر ملائمة تدرك أهمية التعلم التنظيمي في تعزيز قدراتها التنافسية ، ووضع خطط وبرامج تعمل على تفعيل أبعاد التعلم التنظيمي على مستوى الجامعات .
  2. الاهتمام برسم الاستراتيجيات اللازمة لتطوير معارف التدريسيين وقدراتهم الإبداعية والكشف عنها بوصفها استثماراً مستقبلياً يخدم المعرفة من خلال إقامة دورات تطويرية ودورات التعليم المستمر،  وتحفيزهم ودفعهم لتوظيفها بما يخدم أهداف الجامعات وتطلعاتها المستقبلية .
  3. دعوة الجامعات المبحوثة إلى نشر مفهوم التعلم التنظيمي بين أعضاء الهيأة التدريسية ، وذلك عن طريق عقد المؤتمرات والندوات وعمل البرامج التدريبية الهادفة إلى التوعية بدور التعلم التنظيمي في تعزيز القدرات التنافسية للجامعات .

 

The organizational learning and its effect in achievement the competitive capabilities of the organization (A Comparative Study For A Sample Of Teachers Opinions In The Universities The Middle Euphrates)

This study Tries to have  the  organizational  learning  and its effect in achievement the competitive capabilities of the organization (a- comparative  study for a sample of teachers opinion in the universities of the middle Euphrates). The scientific and technological changes with the basic transformations  into  the  time of  knowledge  and  information, all these make the change  in institutions  very necessary and the institutions must have the capability to acquire  the knowledge through adopting the thought of the organizational learning which became one of the most modern administrational concept that has been adopted by the business institutions in the modern countries which achieved a great progress in  the levels of the organizational learning.

To consider the dangerous  challenges which the institutions  live   in their shadow nowadays dictated  and will dictated  on them in the future  necessity to have the capability for  re- arranging  their situations and make use of its scientific experiences. To activation these experi -ences  in facing those challenges and changes, the institutions must get rid the traditional shapes and patterns and tries in fact to adopt the concept of  organizational learning , and tries to translate this concept into real situation to support its competitive capabilities . such as these concepts are still its spred  specific in organizational cultures meanings of these institutions although they have a lot of knowledge and applications learning even they have been happened by spontaneously techniques as strategies of the organizational learning .

In spit of the organizational   learning importance, some  institutions  adopted  it to support its  competitive capabilities, we find the searched universities are still don’t realize the importance role of the  organizational  learning  in  achievement  the  competitive capabilities,  and this is  the  problem which  the  study constrats on it and makes (puts) the  suitable  solutions  for it as  possible . this study tries to achieve a group  of aims which  are  the following :-

  1. Knowing the adopting  range of  the  searched  universities for  the  organizational learning  which  all  of  its  dimensions  in  supporting  their  competitive

2.  Specify the contact  relationships   between  the organizational  learning and their  competitive  capabilities  with its

  1. Specify the relationships effect between  the organizational learning and the  universities  competitive

To achieve these,  the study  adopts  a  hypothesis  design ( pattern)   explains  the reasonable  relationships  among  the  study changes. To discover the nature of these  relationships , it  has been thrown  many  hypotheses described  as primary  answers  which  the  study  tri to  prove  its  correctness range. On the  same  sequence,  it has  been  thrown  three  main  hypotheses  which are  the  following :-

  1. There is no contrast in the  interesting   of  the searched  universities  in adopting  the  study changes.
  2. There is on a contact  relationship  with a  statistical  sense  between the organizational learning and the universities competitive capabilities.
  3. There is no a  relationships  effect  with  a  statistical  sense  between  the organizational  learning  sense  and the  universities  competitive  capabilities .

To  applicate  this  study  in  the field  and  test  its  suppositions , it has  been  chosen universities  of  the middle  Euphrates ( Karbala, Babel, kufa, al- qadisai )  for their  interested   in  their  population  and scientific capabilities . these  universities  have  great  position  on the  cultural and  social  level,  they  provide  the  society   with  scientific  cadres , worthiness  cadres. The  has  been  used a  referendum   document  as  a-  main  toll  to collect   all   polls  of  the  field side . The  amount of  the sample  for this  study  has  reached  to ( 300) members  of  the teaching  staff  in  the  universities  of  the  middle  Euphrates  and  according  to  the  scientific degree  ( prof .  , Assist . prof ) . It  has  been  used  the statistical  program  spss– 12 –for windows   for  carrying  out  the  statistical  treatments . This study  has  reached  to  some  conclusions  are the following :-

  1. The searched universities adopt  the study  changes  in  difference
  2. There is  on existence  in  the  contact relationships  and  immaterial  effect  with  a  statistical sense  between  the  study changes  in varying

This study contains  some  recommendations which  are  the following:-

  1. A necessity of adopting  the  searched  universities , a comprehensive  construct  for  organizational learning ,  work  on increasing  the  learning culture  in  the universities , provide  on environment  which  must  be  more suitable ,  encouraged  and supported  to  realize  the organizational  learning importance  in supporting  its  competitive  capabilities, putting  plans  and programs  work to  activate  the  organizational  learning  dimensions  on  the  universities
  2. Make care in drawing  the  necessary  strategies  to  grow  and  develop  teachers  knowledge  with  their creative  capabilities, discover  them  as  a future  investment  which  serve  the  knowledge ,  motivate and  push them teacher to applicate   them (  strategies ) to serve  the  universities  aims  and  serves  their  future  prospects .
  3. Invite the  searched  universities  to spread  the  organizational  learning   concept among  the  teaching  staff ,  through  holding  meeting , symposium  and  make  training programs  which aim  to  the  enlightenment  for  the role that plays  the organizational  learning in supporting  the universities  competitive  capabilities .