التمكن الرقمي لدى تدريسيي قسم التاريخ وعلاقته باستمتاع التعلم من وجهة نظر الطلبة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حيــدر مكــي عبيــد النصـــراوي

اسم المشرف : صادق عبيس الشافعي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

(مستخلص البحث)
(التمكن الرقمي لدى تدريسيي قسم التاريخ وعلاقته باستمتاع التعلم من وجهة نظر الطلبة)
يهدف البحث الحالي:
1- مستوى التمكن الرقمي لدى تدريسيي قسم التاريخ في كلية التربية للعلوم الإنسانية جامعة كربلاء وعلاقته باستمتاع التعلم من وجهة نظر الطلبة.
2- معرفة الفروق في استجابات عينة البحث في مستوى التمكن الرقمي لدى تدريسي قسم التاريخ وعلاقتُه باستمتاع التعلم بحسب متغيري (النوع، الصف الدراسي).
ولأجل تحقيق اهداف البحث اتبع الباحث منهج البحث الوصفي، وقد استعملت استبانتان لجمع البيانات والمعلومات حول متغيرات البحث والتي تم التأكد من جميع خصائصها السيكيومترية ، وتضمنت استبانة (التمكن الرقمي) (46) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات ، واستبانة (استمتاع التعلم) من (45) فقرة موزعة على ثلاث مجالات ، وقد تمثل مجتمع البحث بجميع طلبة قسم التاريخ في كلية التربية للعلوم الإنسانية – جامعة كربلاء – الدراسة الصباحية والبالغ عددهم (481) ، أما عينة البحث فقد بلغ حجمها (214) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية ، ولاستخراج النتائج النهائية للبحث حُلّلت البيانات احصائياً بالاعتماد على الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) .
وقد اسفرت نتائج البحث الحالي الى:
1- أن مستوى ممارسة (التمكن الرقمي) لدى تدريسيي قسم التاريخ في كلية التربية للعلوم الإنسانية في جامعة كربلاء وبحسب استجابات افراد عينة البحث كان بدرجة (متوسطة).
2- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات افراد العينة على فقرات أداة التمكن الرقمي تعزى الى متغيري (النوع والصف).
3- أن مستوى ممارسة (استمتاع التعلم) وبحسب استجابات افراد عينة البحث كان بدرجة (كبيرة).
4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد العينة على فقرات أداة استمتاع التعلم تُعزى الى متغير النوع (ذكور- اناث).
5- وجود فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) تعزى الى متغير الصف ولصالح الصف الأول على بقية الصفوف.
6- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين متغير التمكن الرقمي ومتغير استمتاع التعلم.

وفي ضوء تلك النتائج التي توصل اليها البحث قَدمَ الباحث مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.

Rp- The Digital Empowerment of History Department Teachers and its Relation with the Learning Enjoyment from the Students' Perspective .pdf

The current study aims at knowing ” The Digital Empowerment of History Department Teachers and its Relation with the Learning Enjoyment from the Students’ Perspective” as well knowing differences in the research samples’ responses on the digital Empowerment level to History Department teachers and its relation with learning enjoyment according to the two variables ( gender and academic class).
Thus, in order to carry out the aims of the study, the researcher followed the descriptive approach in his study. The questionnaire was used as a device to collect data and information about the research variables that their psychometric properties were verified. Therefore, questionnaire of the digital Empowerment is composed of 46 items distributed on three fields and enjoying learning questionnaire is composed of 45 items distributed on three fields.
The research community is represented by all students of History Department / Kerbala University/ morning study who were about 214 male and female students who were chosen by the random classified way. To squeeze out the research final results, the data were statistically analyzed relying on statistical package for the social sciences ( spss). The results were as the following:
The practicing level of the digital Empowerment to teachers of History Department / Kerbala University according to the research samples’ responses was a middle degree. The study also concluded that there are no differences of a statistical indication in the response of the research samples’ responses to items of the digital Empowerment that relate to the type and class variable, while the level of practicing enjoying learning according the research samples’ responses was a big degree.
The research results also showed that there are no differences of statistical indication in the research samples’ responses to items of enjoying learning device which relates to the type variable ( male – female). Concerning the class variable, the results showed that there are no differences of statistical indication to the level (0.05) to the benefit of the first year class rather than other classes.
The results also showed that there is a positive interrelated relation between the digital Empowerment variable and enjoying learning variable. In the light of these results that the study reached at, the researcher presented a group of conclusions, recommendations, and suggestions.