التَّنورالتاريخي وعلاقته بمهارة استخدام الأدلَّة التاريخية لدى تدريسيـــي قسم التاريخ من وجهة نظر طلبة جامعات (الفرات الأوسط)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زهراء عبد اللطيف عباس علوش

اسم المشرف : ألاستاذ الدكتورة أوراس هاشم بعيوي الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي التعرف على (التَّنور التاريخي وعلاقته بمهارة استخدام الأدلة التاريخية لدى تدريسيي قسم التاريخ من وجهة نظر طلبة جامعات الفرات الاوسط) وتم وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي في بحثها, حيث تكون مجتمع البحث من جميع طلبة قسم التاريخ في كليات التربية للعلوم الانسانية في جامعات الفرات ألأوسط (الدراسة الصباحية ) والبالغ عددهم ( ١٤٩٢ ) طالبا وطالبة ,اماعينة البحث فقد اختارت الباحثة عينة بحثها الاساسية بالطريقة العشوائية الطبقية والبالغ عددها (٣٧3) طالبا وطالبة ,اما اداة البحث فقد اعدت الباحثة اداتين :الاولى مقياس التَّنور التاريخي الذي تالف من (٢٥) فقرة موزعة على خمس مجالات رئيسية اعدت من خلال الدراسة الاستطلاعية والدراسات السابقة والادبيات ذات العلاقة بموضوع البحث، وتم التأكد من صدق الأداة بعد عرضها على مجموعة من الخبراء ومن ثم طبقت على أفراد العينة.
والاداة الثانيه: هي مقياس مهارة استخدام الادلة التاريخية الذي تالف من (٢٥) فقرة موزعة على خمس مجالات رئيسية. اعدت كذلك من خلال الدراسة الاستطلاعية والدراسات السابقة والادبيات ذات العلاقة بموضوع البحث، وتم التاكد من صدق الأداة بعد عرضها على مجموعة من الخبراء ومن ثم طبقت على أفراد العينة .
ولمعالجة البيانات وتحليل النتائج قامت الباحثة بالاستعانةِ بالحقيبةِ الاحصائية (SPSS) وذلك لمراجعةِ البيانات في البحث .
وقد تم التوصل إلى النتائج التالية:-
ا- ان تدريسيي قسم التاريخ في كليات التربية في جامعات (الفرات الاوسط) كانوا يمتلكون مستوى جيد من التَّنور التاريخي.
2- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التَّنور التاريخي تبعاً لمتغيرين (الجنس وم المرحلة).
3- ان تدريسيي قسم التاريخ في كليات التربية في جامعات الفرات ألأوسط لديهم كل مهارات الادلة التاريخية.
4- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مهارة استخدام الادلة التاريخية تبعاً لمتغير (الجنس, المرحلة)

Rp- Historical enlightenment and its relationship to skill. Historical evidence among history department teachers from a point of view" .pdf

Abstract:
The current research aims to identify (historical enlightenment and its relationship to using the skill of historical evidence among history department teachers from the point of view of students in the universities of the Middle Euphrates). The researcher followed the descriptive, correlational approach in her research, where the research community consisted of all students of the history department in the colleges of education for the humanities in the universities of the Euphrates. The middle (morning study) numbering (1492) male and female students. As for the research sample, the researcher chose her basic research sample using a stratified random method, numbering (373) male and female students. As for the research tool, the researcher prepared two tools: the first is a historical enlightenment scale, which consists of (25) items. Distributed into five main areas prepared through the exploratory study, previous studies, and literature related to the research topic, the validity of the tool was confirmed after it was presented to a group of experts and then applied to the sample members.
The second tool: a measure of the skill of historical evidence, which consists of (25) items distributed over five main areas. It was also prepared through the exploratory study, previous studies, and literature related to the research topic, and the validity of the tool was confirmed after presenting it to a group of experts and then applying it to the sample members.

To process the data and analyze the results, the researcher used the statistical package (SPSS) to review the data in the study.
The following results were reached:
A- The teachers of the History Department in the colleges of education in the universities of the Middle Euphrates were historically enlightened.
2- There are no statistically significant differences in historical enlightenment according to the gender variable
3- The teachers of the History Department in the colleges of education in the Euphrates universities have all the skills of historical evidence.
4- There are no statistically significant differences in the skill of using historical evidence according to the variable (gender, stage)
In light of the results reached by the researcher, the researcher concludes the following:
1- The presence of historical enlightenment among history department teachers develops a set of cognitive, skillful, and emotional experiences.
2- There is no difference between males and females in historical enlightenment. This is due to technical development and the availability of new technology in the hands of everyone, which facilitates understanding and analysis of historical events in general.
3- The presence of historical evidence skills among history department teachers is due to their ability to identify the appropriate evidence to interpret a historical event, discuss that evidence, and subject it to the standards of scientific criticism.
In light of the research results, the researcher recommends the following:
1- The necessity of providing historical evidence in educational institutions for effective use by students.
2- The need for colleges of education to hold scientific conferences and seminars that are concerned with historical enlightenment and the participation of students to develop their mental abilities.
3- Holding applied courses and workshops for students on the critical skills necessary to use historical evidence
In light of the research results, the researcher suggests the following:
1 – Conduct a study similar to the current study to find the relationship between historical evidence skills and cognitive styles.
2- Conducting a study similar to the current study to identify the role of historical evidence skills in developing the attitude towards the teaching profession among students of the History Department.
3- Conducting an analytical study of history books in the preparatory stage according to the areas of historical enlightenment.