اسم الباحث : احمد بزون مطر
اسم المشرف : علياء نصير الكعبي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي التعرف الى:
1- الثقة المفرطة لدى طلبة الدراسات العليا.
2- الصلابة الأكاديمية لدى طلبة الدراسات العليا.
3- العلاقة الارتباطية بين الثقة المفرطة والصلابة الأكاديمية لدى طلبة الدراسات العليا
4- دلالة الفروق في العلاقة الارتباطية بين الثقة المفرطة والصلابة الأكاديمية لدى طلبة الدراسات العليا تبعاً لمتغيري الجنس (ذكور , اٍناث) والتخصص (علمي , اٍنساني) والمرحلة (ماجستير , دكتوراه)
ويتحدد البحث الحالي بطلبة الدراسات العليا في جامعة كربلاء تبعاً لمتغيرات الجنس (ذكور , اٍناث) والتخصص (علمي , اٍنساني) والمرحلة (ماجستير , دكتوراه) للعام الدراسي (2023 – 2024).
وتكونت عينة التطبيق النهائي من (400) طالبا وطالبة تم اختيارهم بالأسلوب الطبقي العشوائي ذات التوزيع المتناسب ، وتحقيقاً لأهداف البحث قام الباحث ببناء مقياس الثقة المفرطة اعتماداً على نظرية (Langer, 1975) , وقد تم عرضه على مجموعة من المحكمين المختصين للحكم على صلاحية فقراته , ومن ثم استخرج الخصائص السيكومترية له من (صدق وثبات), كما قام الباحث بتبني مقياس (محمد واحمد واَخرون , 2020) للصلابة الأكاديمية وكذلك تم عرضه على مجموعة من الخبراء المحكمين كما تم استخراج الخصائص السيكومترية له من (صدق وثبات) , ثم طبقهما الباحث على عينة البحث النهائية .
وبعد الانتهاء من التطبيق استعمل الباحث الوسائل الاٍحصائية المناسبة لتحليل البيانات , بالاستعانة بالحقيبة الاٍحصائية للعلوم الاجتماعية , و أظهرت نتائج البحث ما يأتي :
1- إن طلبة الدراسات العليا لديهم ثقة مفرطة.
2- إن طلبة الدراسات العليا لديهم صلابة اكاديمية.
3- دلت النتائج على وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين الثقة المفرطة والصلابة الأكاديمية.
4- أشارت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في العلاقة الارتباطية بين الثقة المفرطة والصلابة الأكاديمية تبعا لمتغيرات الجنس و التخصص و المرحلة .
وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات وكما موضحة في الفصل الرابع .
Rp-The Over confidence and its to relation With Academic Hardiness to Graduate Studies.pdf
The current research aims to identify:
1- Over confidence for graduate students.
2- Academic Hardiness for graduate students.
3- The correlation between Over confidence and academic Hardiness for graduate students.
4- The significance of the differences in the correlation between Over confidence and academic Hardiness for graduate students according to the variables of gender (male, female), specialization (scientific, humanities), and stage (master’s, doctorate)
The current research is limited to postgraduate students at the University of Karbala according to the variables of gender (male, female), specialization (scientific, humanities), and stage (master’s, doctorate) for the academic year (2023-2024).
The final application sample consisted of (400) male and female students who were selected using a stratified random method with proportional distribution. To achieve the research objectives, the researcher built an Over confidence scale based on the theory of (Langer, 1975) It was presented to a group of specialized arbitrators to judge the validity of its paragraphs, and then its psychometric properties were extracted from (validity and reliability). The researcher also adopted the (Muhammad and Ahmad et al., 2020) scale for academic Hardiness. It was also presented to a group of expert arbitrators, and its psychometric properties were extracted from (validity and reliability). Then the researcher applied them to the final research sample.
After completing the application, the researcher used the appropriate statistical methods to analyze the data, with the help of the statistical bag for social sciences, and the research results showed the following:
1- Graduate students have Over confidence.
2- Graduate students have academic Hardiness.
3- The results indicated the existence of a statistically significant correlation between Over confidence and academic Hardiness.
4- The results indicated the absence of statistically significant differences in the correlation between Over confidence and academic Hardiness according to the variables of gender, specialization and stage.
According to these results, the researcher presented some recommendations and suggestions, as explained in Chapter Four