الحب الوجودي وعلاقته بمهارات الحياة لدى طلبة الجامعة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : مروه فيصل عباس

اسم المشرف : مناف فتحي الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص البحث

يهدف البحث الحالي التعرف الى :-

1- الحب الوجودي لدى طلبة الجامعة .

2- التعرف على الدلالة الاحصائية للفروق في الحب الوجودي على وفق متغيري الجنس ( ذكور , اناث) والتخصص (علمي , انساني ) .

3- مهارات الحياة لدى طلبة الجامعة.

4- التعرف على الدلالة الاحصائية للفروق في مهارات الحياة على وفق متغيري الجنس ( ذكور , اناث) والتخصص (علمي , انساني ) .

5- العلاقة الارتباطية بين الحب الوجودي ومهارات الحياة لدى طلبة الجامعة.

6- الفروق في العلاقة الارتباطية بين الحب الوجودي ومهارات الحياة تبعا متغيري الجنس ( ذكور , اناث) والتخصص (علمي , انساني ) .

ويتحدد البحث الحالي بطلبة الجامعة ولكلا الجنسين (ذكور , اناث ) والتخصص ( علمي , انساني ) للعام الدراسي ( 2020 – 2021 ).

وتكونت عينة البحث الحالي من (400) طالب وطالبة تم اختيارهم بالأسلوب العشوائي الطبقي ذات التوزيع المتناسب ، وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس الحب الوجودي اعتماداً على نظرية ) فرانكل , 1973) وقد تم عرضه على مجموعة من المحكمين المختصين للحكم على صلاحية فقراته , ومن ثم تم استخراج الخصائص السيكومترية له , اذ بلغت قيمة معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ (0,82) وبطريقة إعادة الاختبار (0,80) وبعد إن أصبح المقياس بصورته النهائية قامت الباحثة بتطبيقه على عينة البحث البالغ عددها (400) طالب وطالبة من جامعة كربلاء, في حين قامت الباحثة بتبني مقياس (منظمة الصحة العالمية) لمهارات الحياة وكذلك تم عرضه على مجموعة من الخبراء المحكمين كما تم استخراج الخصائص السيكومترية له , اذ بلغ معامل ثبات المقياس بطريقة الفا كرونباخ (0,86) وبطريقة إعادة الاختبار (0,79) وبعد التأكد من صلاحية المقياس تم تطبيقه على عينة البحث البالغ عددها (400) وبعد الانتهاء من التطبيق استعملت الباحثة الوسائل الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات , بالاستعانة بالحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية , و أظهرت نتائج البحث ما يأتي :

1- إن طلبة الجامعة لديهم حب وجودي .

2- عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في الحب الوجودي لدى عينة البحث تبعا لمتغيري الجنس والتخصص والتفاعل بينهما .

3- ان طلبة الجامعة لديهم مهارات الحياة .

4- وجود فروق ذات دلالة احصائية في مهارات الحياة لدى عينة البحث تبعا لمتغير الجنس ولصالح الذكور في حين كانت الفروق غير دالة احصائيا تبعا لمتغير التخصص والتفاعل بين الجنس والتخصص .

5- وجود علاقة ارتباطية طردية بين الحب الوجودي و مهارات الحياة لدى عينة البحث .

وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات وكما موضحة في الفصل الرابع .

Existential Love and its Relationship with the Life skills at University students

Abstract

1- Existential love to university students.
2- Identifying the statistical significance of the differences in existential love according to the variables of gender (males, females) and specialization (scientific, human(.
3- Life skills to university students.
4- Identifying the statistical significance of the differences in life skills according to the variables of gender (males, females) and specialization (scientific, human.(
5- The differences in the correlation between existential love and life skills according to the variables of gender (males, females) and specialization (scientific, human).
The current research is limited to university students and for both sexes (males, females) and specialization (scientific, human) for the academic year (2020-2021(.
The sample of the current research consisted of (400) male and female students who were chosen by a stratified random method with a proportional distribution, and to achieve the objectives of the research, the researcher built the existential love scale in this research, based on the theory of (Frankel, 1973) and it was presented to a group of specialized arbitrators to judge the The validity of its paragraphs, and then the psychometric properties of it were extracted, as the value of the stability coefficient by the Alpha Cronbach method reached (0.82) and by the re-test method (0.80), and after the scale became in its final form, the researcher applied it to the research sample of (400) A male and a female student from the University of Karbala, while the researcher adopted the (WHO) scale for life skills It was also presented to a group of arbitrators, and the psychometric properties were extracted from it, as the scale’s stability coefficient was (0.86) and by the re-test method (0.79), and after making sure of the validity of the scale, it was applied to the research sample of (400). After completing the application, the researcher used the appropriate statistical means to analyze the data, using the statistical portfolio for the social sciences, and the results of the research showed the following:
1- University students in general enjoy a good degree of existential love.
2- There are no statistically significant differences in existential love among the research sample according to the variables of gender, specialization, and the interaction between them
3- University students in general have life skills.
4- There are statistically significant differences in the life skills of the research sample according to the variable of sex and in favor of males, while the differences were not statistically significant according to the variable of specialization and the interaction between sex and specialization.
5- There are no statistically significant differences in the correlation between existential love and life skills according to the two variables (sex and specialization(.
In light of these results, the researcher presented some recommendations and suggestions, as explained in Chapter Four.