الحيوية الذاتية وعلاقتها بالتحيز الإيجابي والإتاحة الإنفعالية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فاطمه حسين ذياب حسين

اسم المشرف : حيدر حسن عبد علي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص البحث:
يهدف البحث الحالي التعرف الى:
1. مستوى الحيوية الذاتية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة.
2. الدلالة الإحصائية للفروق في الحيوية الذاتية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة على وفق متغير (النوع الإٍجتماعي, الصف الدراسي).
3. مستوى التحيز الإيجابي لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة .
4. الدلالة الإحصائية للفروق في التحيز الإيجابي لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة على وفق متغير (النوع الإٍجتماعي, الصف الدراسي).
5. مستوى الإتاحة الإِنفعالية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة .
6. الدلالة الإحصائية للفروق في الإتاحة الإنفعالية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة على وفق متغير (النوع الإجتماعي، الصف الدراسي).
7. إيجاد العلاقة بين الحيوية الذاتية وكلّ من متغيري (التحيز الإيجابي والإتاحة الإنفعالية) لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
8. مدى إسهام كل من التحيز الإيجابي والإتاحة الإنفعالية في الحيوية الذاتية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
ويتحدد البحث الحالي في إيجاد العلاقة بين كل من الحيوية الذاتية والتحيز الإيجابي والإِتاحة الإنفعالية لدى طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة كربلاء (طلاب وطالبات), ومن الدراسة الصباحية والمسائية. وإِقتصر البحث على الطلبة في مبنى كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة كربلاء الكائن في حي الموظفين. للعام الدراسي (2021-2022م) (1442-1444ه).
يٌستند البحث الحالي على المنهج الوصفي الإرتباطي, ويتكون مجتمع البحث الحالي من طلاب وطالبات كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء البالغ عددهم الإجمالي (811) طالبا وطالبة، موزعين على أعداد الطلبة من الدراسة الصباحية البالغ عددهم (609) ونسبتهم (75%), والطلبة من الدراسة المسائية البالغ عددهم (202), ونسبتهم (25%).
قامت الباحثة ببناء ثلاث مقاييس منفصلة فبعد التحقق من الخصائص القياسية المتمثلة بمؤشرات التحليل الإحصائي والصدق والثبات للمقياس, تمثلت في مقياس الحيوية الذاتية بصيغته النهائية مكون من(30) فقرة موزعة على ثلاثة مكونات: هي مكون( الوجدان الإيجابي) وعدد فقراته (10), ومكون (الإنتعاش والابتهاج) وعدد فقراته (10), ومكون (علو الهمة والنشاط) وعدد فقراته (10). وأمام كل فقرة مدرج خماسي للإجابة هو:(تنطبق دائما (5) درجة، تنطبق غالبا (4) درجه، تنطبق احيانا (3) درجه، تنطبق نادرا (2) درجة، لاتنطبق ابدا (1) درجة.
ومقياس التحيز الإيجابي بصيغته النهائية مكون من(32) فقرة موزعة على ثلاثة مكونات: هي مكون(المبالغة في تقدير حجم وقيمة الأشياء) وعدد فقراته (11), ومكون (تجنب النظر إلى الصور غير السارة) وعدد فقراته (11), ومكون (التركيز على الأخبار الجيدة) وعدد فقراته (10). ومقياس الإتاحة الإنفعالية بصيغته النهائية مكون من(30) فقرة موزعة على مكونين هما (الإطار الوجداني) وعدد فقراته (16), ومكون (الإطار الإجتماعي) وعدد فقراته (14).
تم تطبيق الصورة النهائية لكلٍّ من أدوات البحث التي سبق ذكرها (الحيوية الذاتية، والتحيز الإيجابي، والإتاحة الإنفعالية), في آن واحد معاً, خلال مدّة شهري مارس, وابريل بتفصيلاتها من تاريخ (27/مارس/2022 الاحد لغايه 5/ابريل/2022 الثلاثاء)، وقامت الباحثة بنفسها بأجراء التطبيق من خلال توزيع الإستبانات الورقية على جميع أفراد العينة، والمتمثلة بطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
بناء على النتائج التي توصلت اليها الباحثة يحدد الاتي:

Self-Vitality And Its Relationship To Positive Bias And Emotional Availability For Students Of The Faculty Of Physical Education And Sports Sciences

The aim of the search is to:
1- The self- vitality of the students of the College of Physical Education and Sports Sciences.
2- The statistical significance of the differences in the self-vitality of the students of the College of Physical Education and Sports Sciences according to the variable (gender, grade).
3- Positive bias among students of the College of Physical Education and Sports Sciences.
4- The statistical significance of the differences in the positive bias among students of the College of Physical Education and Sports Sciences according to the variable (gender, grade).
5- Emotional availability among students of the College of Physical Education and Sports Sciences.
6- The statistical significance of the differences in emotional availability among students of the College of Physical Education and Sports Sciences according to the variable (gender, grade).
7- Finding the relationship between self-vitality and (positive bias and emotional availability) among students of the College of Physical Education and Sports Sciences
8-The extent of the contribution of both positive bias and emotional availability to the self-vitality of the students of the College of Physical Education and Sports Sciences
It is specified in:
• Objective limit: includes the variables of the current research in finding the relationship between self-vitality, positive bias, and emotional availability among students of the College of Physical Education and Sports Sciences.
• Human Limit: The research is limited to a sample of students from the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala (male and female).
• Spatial limit: the research was limited to students in the building of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala.
• Standard limit: The researcher will use the presence measurement and distribute the three measures to students on her own.
Time limit: for the academic year (2021-2022 AD) (1442-1444 AH).
The researcher prepared a theoretical framework and previous studies
The current research is based on the descriptive correlative approach as a method for it, to find the relationship between three variables. The current research community consists of male and female students of the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala, whose total number is (811) male and female students, distributed over the number of male and female students (559), and female students. The number of them is (252), and the basic research sample (application sample) where the sample amounted to (486) male and female students, and the sample was chosen in a random manner with a proportional distribution.
The researcher built three scales:
The self-vitality scale in its formula consists of (30) items divided into three components: the component (positive conscience) and the number of its paragraphs (10), the component (refreshing and joy) and the number of its paragraphs (10), and the component (high vigor and activity) and the number of its paragraphs (10)., and the positive bias scale consists of (32) items distributed over three components: They are:
1- Overestimating the size and value of things (focusing on valuable things) and the number of its paragraphs (11(.
2- Avoid looking at unpleasant pictures (avoiding bad events, facts and experiences) and the number of its paragraphs (10).
3- Focusing on the good news (talking about the good news more than the events and the bad news) and the number of its paragraphs (11) and in front of all the five alternatives (always apply, apply often, apply sometimes, apply rarely, never apply) so the highest degree that can happen The respondent for his answer to the scale items is (160) degrees, and the lowest score he can get is (32(.
The emotional availability scale consists of (30) items divided into two components:
1- The emotional framework and the number of its paragraphs (16) paragraphs.
2- The social framework and the number of its paragraphs (14) paragraphs.
In front of all the five alternatives (always apply, apply often, apply sometimes, apply rarely, never apply), so the highest score that the respondent can get for his answer on the scale items is (150) degrees, and the lowest score he can get is (30).
The final image of all the previously mentioned research tools (subjective vitality, positive bias and emotional availability) was applied simultaneously during the period of May, June and July, with its details from (27/3/2022) to (5/4/2022), The researcher herself carried out the application on all members of the sample by going to the College of Physical Education and Sports Sciences and distributing it to the sample of students.
1- Students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala enjoy high self-vitalization.
2- There are statistically significant differences according to the gender variable in favor of the students, and this means that the students enjoy more self-vitality than the female students.
3- There are statistically significant differences according to the academic grade variable in favor of the second grade more than the rest of the grades in the subjective vitality.
4- Students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala have a positive bias.
5- There are statistically significant differences according to the gender variable in favor of the students, as they have a positive bias more than the female students.
6- There are statistically significant differences according to the academic grade variable in favor of the first grade more than the rest of the grades in the positive bias.
7- Students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala have emotional availability.

8- There are statistically significant differences according to the gender variable in favor of male students more than female students.
9- There are statistically significant differences according to the academic grade variable in favor of the first grade more than the rest of the grades.
10- There is a relationship between self-vitality and positive bias that is stronger than self-vitality and emotional availability.
11- The positive bias contributes a greater percentage than the contribution of emotional availability in predicting the increase in the proportion of self-vitality among the students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala