الدور الوسيط للاحتواء المُدرك في التأثير العكسي للإشراف المتعسف في جودة الخدمة التعليمية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ميس توفيق عبد الأمير

اسم المشرف : الهام ناظم الشيباني

الكلمات المفتاحية : الاشراف المتعسف ، جودة الخدمة التعليمية ، الاحتواء المدرك.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


تهدف الدراسة بشكلها الحالي هو معرفة مستوى التأثير المباشر و التأثير غير المباشر للإشراف المتعسف في تقليل جودة الخدمة التعليمية والدور الوسيط لمتغير الاحتواء المدرك لتقليل ذلك التأثير على مستوى عينة من الملاكات التدريسية ورؤساء أقسامها في جامعة كربلاء، إذ جرى قياس دور الإشراف المتعسف و هو متغير احادي البعد من خلال (15) فقرةً، وجرى قياس جودة الخدمة التعليمية من خلال اثنين من الأبعاد هي: (خدمة الزبائن الداخليين (الطلاب والمستفيدين وخدمة الزبائن) الخارجيين (المجتمع)) في حين تم قياس الاحتواء المدرك من خلال اثنين من الأبعاد هي : ( الانتماء والتمايز ) ، تكمن مشكلة حاجة المؤسسات التعليمية (عينة الدراسة ) الى تخفيض دور الاشراف المتعسف للمدراء والرؤساء وتعزيز دور الاحتواء من أجل زيادة قدرتها على مواكبة التغيرات والتطورات الحاصلة في القطاع التعليمي من خلال جودة الخدمة التعليمية المقدمة للمستفيدين ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في جمع معلومات وتفسيرها وتحليلها ، كما استعملت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات من عينة من رؤوساء الاقسام والتدريسيين في تلك الأقسام والبالغ عددهم (120) في جامعة كربلاء عينة الدراسة ، وتم استخدام مجموعة من الأساليب الاحصائية التي ساعدت في تحليل بيانات الدراسة واختبار الفرضيات والمتمثلة باختبار التوزيع الطبيعي ، التحليل العاملي التوكيدي ، الاحصاءات الوصفية ، تحليل الارتباط البسيط (Pearson) ، نمذجة المعادلة الهيكلية (Structural Equation Modeling) ، وتحليل المسار (Path Analysis) . ومن أهم النتائج وجود تأثير مباشر سلبي ذي دلالة معنوية للإشراف المتعسف في جودة الخدمة التعليمية وتأثير غير مباشر ذي دلالة معنوية للإشراف المتعسف في جودة الخدمة التعليمية من خلال الدور الوسيط للاحتواء المدرك ، واهم التوصيات هي ضرورة التوجه الكامل نحو تعزيز مفهوم الاحتواء المدرك ودوره لدى رؤساء الاقسام وتبنيه بشكل واسع على المستوى الداخلي والخارجي من اجل تقليل التأثير السلبي للإشراف المتعسف على جودة الخدمة التعليمية التي تقدمها الجامعة للمستفيدين جميعهم.

The mediating role of perceived containment in the adverse effect of abusive supervision on educational service quality

Abstract
The current study aims are to test the level of direct influence of abusive supervision in decreasing the quality of educational service and the indirect influence of abusive supervision in decreasing the quality of educational service through Perceived inclusion at the a sample of Lecturers staff and heads of Their departments at the Holy Karbala University. The role of abusive supervision, which is a one-dimensional variable through (15) paragraphs. The quality of educational service was measured through two dimensions: (internal customer service (students, beneficiaries and customer service) and external (community)), while the Perceived inclusion Lecturers two dimensions. It is (belonging and differentiation), and the research relied on the descriptive-analytical approach in collecting, analyzing and interpreting its information. The questionnaire was used as a main tool in collecting data and information from two samples, the heads of departments, whose number was (50), and the two lecturers in those departments, who in total (120) at the University Holy Karbala, and a set of statistical methods were used to Analyse data and testing the hypotheses, represented by the test of the normal distribution. confirmatory factor, descriptive statistics, simple correlation analysis (Pearson), structural equation modeling, and path analysis, and one of the most important conclusions is the presence of a direct and significant effect of Abusive supervision in the quality of educational service and a significant indirect perceived inclusion, and the most important recommendations are the need to fully go towards enhancing understanding and role of perceived inclusion among department heads and adopting it widely at the internal and external levels in order to ensure enhancing its ability to quality educational service provided by the university to all beneficiaries.
Keywords: abusive supervision, quality of educational service, perceived inclusion.