السلوك الإبداعي وتأثيره في تعزيز البراعة التسويقية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أمٌ البنين جبار ندوش علي

اسم المشرف : أ.م.د. عبد الحسين جاسم الاسدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2020

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص :
تهدف الدراسة الحالية وبشكل رئيسي إِلى بيان تأثير السلوك الإبداعي في تعزيز البراعة التسويقية على عينة من الكوادر الطبية والتمريضية في مستشفى الشهيد د. فيروز العام  في محافظة واسط . ولتحقيق ذلك تم الاعتماد في قياس السلوك الإبداعي على خمسة أبعاد ( الطلاقة ، الاصالة ، المرونة ، الاحساس بالمشكلة ، والمخاطرة وروح المجازفة ) . وفي حين تم قياس البراعة التسويقية عن طريق بعدين هما (استكشاف الفرص ، استثمار الفرص) . ومن اجل تحقيق هدف الدراسة تم تصمـيم مخطـط فرضـي يوضـح طبيعـة العلاقـة بين متغيـرات الدراسة الحالية ، وقد اعتمد الباحث على الاستبانة كأداة لجمع البيانات الضرورية من عينة من الكوادر الطبية والتمريضية في مستشفى الشهيد د.فيروز العام والتي بلغت (248) فرداً، ، وتضمنت الدراسة  فرضيتين رئيستين ، انبثق منهما خمس فرضيات فرعية ، تم اخضاعها للتحليل الإحصائي، اذ تم استخدام العديد من الاساليب الاحصائية وبالاعتماد على برامج (23 Amos V.) ، (24 SPSS V.) ، (Microsoft Excel 2010) من أبرز تلك الاساليب (تحليل العاملي التوكيدي ،اختبارKolmogorov –Smirnov لمعرفة مدى خضوع البيانات للتوزيع الطبيعي ،الوسط الحسابي الموزون ، والانحراف المعياري ،ومعامل الارتباط البسيط ) . وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها وجود علاقة ارتباط وتأثير قويه بين السلوك الابداعي بأبعاده والبراعة التسويقية بأبعادها، اتضح أيضاً ومن خلال النتائج على مدى أستجابه الكادر الطبي والتمريضي في المستشفى المبحوثة لأهمية وأثر السلوك الإبداعي في تحقيق النجاح والتفوق التسويقي . وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيـات كانت أبرزها ان على  المستشفى المبحوثة تعزيز السلوك الإبداعي للعاملين (عينة الدراسة) والحرص على بذل الجهود الممكنة في تفعيل أبعاده المنبثقة منه وهي ( الطلاقة ، الاصالة ، المرونة ، الاحساس بالمشكلة ، والمخاطرة وروح المجازفة ) فضلاً عن ضرورة وضع أساليب وآليات مهنية موثوقة من قبل الإدارة العليا من اجل استكشاف واستثمار الفرص التسويقية الحالية والمستقبلية .

Innovation behavior and its effect on enhancing of Marketing Ambidexterity

Abstract  :

The current study aims mainly to demonstrate the impact of Innovation behavior in enhancing marketing Ambidexterity on a sample of medical and nursing staff at Shaheed Dr. General Fayrouz in Wasit Governorate. To achieve this, Innovation behavior was measured on five dimensions (fluency, originality, flexibility, Sensitivity of Problems The spirit of risk).   While the marketing Ambidexterity was measured through two dimensions (Opportunities Explore, opportunities Exploiting) In order to achieve the aim of the study, a hypothetical chart was designed that clarifies the nature of the relationship between the variables of the current study, and the researcher relied on the questionnaire as a tool to collect the necessary data from a sample of medical and nursing staff in Martyr Dr. Fairouz General Hospital, which amounted to (248) individuals, and the study included two hypotheses  Two main principles, from which five sub-hypotheses emerged, which were subjected to statistical analysis, as many statistical methods were used, depending on (23 Amos V.), (24 SPSS V.), and (Microsoft Excel 2010), among the most prominent of these methods (confirmatory factor analysis  , Kolmogorov –Smirnov test to find out the extent to which data are subject to a normal distribution, weighted mean, standard deviation, simple correlation coefficient, and multiple regression coefficient) .

 The study reached a set of conclusions, the most important of which is the existence of a strong correlation and influence between Innovation behavior in its dimensions and marketing Ambidexterity in its dimensions, and it was also evident through the results of the response of the medical and nursing staff in the researched hospital to the importance and impact of Innovation behavior in achieving success and marketing excellence. The study presented a set of recommendations, the most prominent of which was that the surveyed hospital should enhance the Innovation behavior of its employees (the study sample) and make sure to make possible efforts in activating its dimensions emanating from it (fluency, flexibility, originality, Sensitivity of Problems, The spirit of risk ) as well as the need to develop methods and mechanisms  Trusted professionalism by senior management in order to explore and invest current and future marketing opportunities .