الشخصية المتناغمة وعلاقتها بمهمات الحياة لدى طلبة الجامعة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : هديل مهدي وهاب الياسري

اسم المشرف : حيدر حسن عبد علي اليعقوبي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يستهدف البحث الحالي التعرف الى : الشخصية المتناغمة لدى طلبة الجامعة , فضلاً عن مهمات الحياة لدى طلبة الجامعة , والعلاقة بينهما . وأيضا مدى إسهام مهمات الحياة في الشخصية المتناغمة لدى طلبة الجامعة . حددت الباحثة التعريفات المتبناة , والإطار النظري والدراسات السابقة ذات العلاقة.
وتحقيقا لذلك قامت الباحثة ببناء مقياس الشخصية المتناغمة والتحقق من الخصائص القياسية المتمثلة بمؤشرات التحليل الاحصائي والصدق والثبات للمقياس على وفق نظرية (Motkov.O.I) في الشخصية المتناغمة ويكون المقياس بصيغته النهائية مكوناً من (30) فقرة موزعة على نوعين هما: التناغم الإيجابي الداخلي عدد فقراته (15) فقرة. التناغم الإيجابي الخارجي وعدد فقراته (15) فقرة. وامام كل فقرة مدرج خماسي للاٌستجابة هو ( تنطبق دائماً (5) درجات, تنطبق غالباً (4) درجات, تنطبق احياناً (3) درجات, تنطبق نادراً(2) درجات, لاتنطبق ابداً (1) درجة ).لذا فإن اعلى درجة يمكن ان يحصل عليها المستجيب عن اجابته على فقرات المقياس هي ((150 درجة واقل درجة يمكن ان يحصل عليها هي (30) .والمتوسط الفرضي مقداره (90) درجة. ومن هنا فمن حصلوا على قيم أعلى من ((90 يتمتعون بشخصية متناغمة ,والذين يحصلون على قيم أقل من (90) فليس لديهم شخصية متناغمة .

وتم بناء مقياس مهمات الحياة على وفق نظرية كانتور (Cantor.N) في مهمات الحياة وتكون المقياس من (30) فقرة وامام كل فقرة مدرج خماسي للاٌستجابة هو ( تنطبق دائماً (5) درجات, تنطبق غالباً (4) درجات, تنطبق احياناً (3) درجات, تنطبق نادراً(2) درجات , لاتنطبق ابداً (1) درجة ) موزعة على ثلاث مهمات هي :
-1 مهمة التفكير لحل قيود اجتماعية وفقراته (10) . اعلى درجة يمكن ان يحصل عليها المستجيب عن إجابته على فقرات المقياس هي (30) درجة واقل درجة يمكن ان يحصل عليها هي (10),درجات المتوسط الفرضي للمقياس مقداره (30) درجة .
2- مهمة مشاعر التشاؤم الدفاعي لحل المشكلات وفقراته (10) . اعلى درجة يمكن ان يحصل عليها المستجيب عن إجابته على فقرات المقياس هي (30) درجة واقل درجة يمكن ان يحصل عليها هي (10),درجة المتوسط الفرضي للمقياس مقداره (30) درجة.
3- مهمة الجهد المبذول والمركزة على النتيجة وفقراته (10) . اعلى درجة يمكن ان يحصل عليها المستجيب عن إجابته على فقرات المقياس هي (30) درجة واقل درجة يمكن ان يحصل عليها هي (10),درجة المتوسط الفرضي للمقياس مقداره (30) درجة.
مقياس مهمات الحياة وفقراته (30) اعلى درجة يمكن ان يحصل عليها المستجيب عن اجابته على فقرات المقياس هي ((150 درجة واقل درجة يمكن ان يحصل عليها هي (30) .والمتوسط الفرضي مقداره (90) درجة.

وقامت الباحثة بنفسها بإجراء التطبيق عن طريق توزيع الاستبانات الورقية على جميع افراد العينة والمتمثلة بطلبة جامعة كربلاء في موقعيها وتم تحليل البيانات بإستعمال الحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) وقد حصلت الباحثة على مجموعة من النتائج:
-ان طلبة الجامعة لديهم شخصية متناغمة.

Rp-The harmonious personality and its Relation with Life's Task to University Students.pdf

The current study tries to identify the harmonious personality to university students, as well Life’s Task to University Students and the relation between them; besides, knowing the extent of tasks’ participation in the harmonious personality to university students. The researcher limited the adopted definitions, the theoretical framework, and the previous studies engaged.
To achieve this aim, the researcher built the harmonious personality measurement to check the standard aspects represented by the statistical analysis indicators and truth of stability of the standard in accord with Motkove O.I. theory concerning the harmonious character.
The final form of the standard consists of 15 items and the external positive harmony which is about 15 items. In front of each item, there is fivefold scaled to answer, these are: always applicable ( 5 marks), often applicable ( 4 marks) , sometimes applicable ( 3 marks),rarely applicable ( 2 marks) , never applicable ( 1 marks). Thus, the highest degree that the respondent can get, based on the measurement items is 150 marks, while the lowest degree one can get is 30 marks and the hypothetical medium of measurement is 90 marks. Hence, those who get degrees higher than 90 have a harmonious personality and those who get lower degrees do not have a harmonious personality.
Then, measurement of life’s task was designed in accord with theory of Cantor N. in the life’s task. The measurement consists of 30 items; In front of each item, there is fivefold scaled to answer, these are: always applicable ( 5 marks), often applicable ( 4 marks) , sometimes applicable ( 3 marks),rarely applicable ( 2 marks) , never applicable ( 1 marks). They are distributed into 3 tasks as the following:
1. Thinking task to decompose social obstacles have 10 items: the highest degree that a respondent can get after answering the measurement items is 30 and the lowest degree that one can get is 10, while the hypothetical medium of measurement is 30 marks.
2. The pessimism feeling task to solve problems having 10 items: the highest degree that a respondent can get after answering the measurement items is 30 and the lowest degree that one can get is 10, while the hypothetical medium of measurement is 30 marks.
3. The designed schedule, which focused on the result with 10 marks: the highest degree that a respondent can get after answering the measurement items is 30 and the lowest degree that one can get is 10, while the hypothetical medium of measurement is 30 marks.
4. Measurement of life’s tasks includes 30 items: the highest degree that a respondent can get after answering the measurement items is 150 and the lowest degree that one can get is 30, while the hypothetical medium of measurement is 90 marks.
Herself conducted the application and distributed the paper questionnaire form to all the individuals of the sample represented by Kerbala university students in Fraiha and Al Muwedefean Quarter campuses where the data were analyzed by statistical package for the social sciences ( spss), and the following results were drawn:
-The university students have a harmonious personality.
-The individuals’ statistical differences refer that the university male students tend to the external harmony whereas university female students have more harmony than the males and the male students of the human specialization are more harmonious in their characters than the scientific specialization.
– University students practice life tasks.
treatment than the females and the male students of the human specialization are more harmonious in their personalities than the scientific specialization in practicing life tasks.
-There is a relation between the harmonious personality and life tasks.
– There is a contribution in both the harmonious personality and life tasks.
-There is a percentage of contribution to the feelings task first and the thinking task second to the harmonious personality