اسم الباحث : غفران ناجح محمد علي علوان الشريفي
اسم المشرف : م. د علياء نصير عبيس
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
قامت الباحثة ببناء مقياس الشخصية الاجتماعية الايجابية المؤلف من ( 28 ) فقرة والاعتماد على نظرية (سليجمان2002) وقد تم استخراج الخصائص السيكومترية للمقياس.
وبناء مقياس التفكير الحاذق وبالاعتماد على نظرية (كوستا وكاليك 2005) والمؤلف من (35) فقرة وتم استخراج الخصائص السيكومترية للمقياس بأستعمال الوسائل الأحصائية المناسبة .والاستعانة بالحزمة الأَحصائية (spss ) وأظهرت النتائج ان لدى طلبة الجامعة شخصية اجتماعية إيجابية وتفكير حاذق ولا توجد فروق في العلاقة الارتباطية بين الشخصية الاجتماعية
الايجابية والتفكير الحاذق وفق التخصص والمرحلة والجنس .وتوجد علاقة ارتباطية بين الشخصية الاجتماعية الايجابية ومجالات التفكير الحاذق .وتوصلت الباحثة الى عدد من التوصيات والمقترحات.
Rp- Positive Social Personality and Its Relationship with Smart Thinking Among University Students.pdf
The current research aims to identify
1. Positive social personality among university students.
2.Smart thinking among university students.
3. The correlation between positive social personality and smart thinking among university students.
4. Differences in the correlation between positive social personality and Smart thinking among university students.
5. The extent to which positive social personality contributes to smart thinking among university students.
The scientific research is determined by (students of Karbala University) (males – females) from the specialization (scientific – humanitarian) and stage (first – fourth) for the academic year (2023-2024). The research sample consisted of (400) male and female students selected by proportional stratified random sampling.
The researcher used two research tools:
The researcher constructed a positive social personality scale consisting of (28) items based on Seligman’s theory (2002), and the psychometric properties of the scale were extracted.Asmart thinking scale was constructed based on Costa and Kallick’s theory (2005), consisting of (35) items, and the psychometric properties of the scale were extracted using appropriate statistical methods. The statistical package (SPSS) was used. The results showed that university students have a positive social personality and smart thinking. There are no differences in the correlation between positive social personality and shrewd thinking according to specialization, stage, and gender. There is a correlation between positive social personality and areas of shrewd thinking.The researcher reached a number of recommendations and suggestions.