العدالة المدرسية وعلاقتها بإتساق الذات لدى طلبة الصف الخامس الإعدادي في محافظة النجف الأشرف

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عقيل حسن جبر شربة

اسم المشرف : مناف فتحي الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي التعرف على العلاقة الارتباطية بين العدالة المدرسية وإتساق الذات لدى طلبة الصف الخامس الإعدادي , أذ تعد العدالة المدرسية ((Justice of the school على انها شعور الطالب بتطبيق القوانين والأنظمة بعدالة وتوازن لتحقيق المساواة بين الطلبة في المدرسة, بينما يمثل إتساق الذات ( Self – Consistency) , حالة من الأنسجام والتوازن بين مكونات الشخص ( العقلية, الأنفعالية, الجسدية ) وبين مايحملهُ من افكار مسبقة عن ذاته بحيث يحقق له ُ الحفاظ على الذات وعلى تكوين نظام موحد لحمايته وبما ان طلبة المرحلة الاعدادية هم البنية الاساسية لطلبة الجامعة تلك الشريحة المثقفة التي تقود مستقبل البلاد وتطوره وازدهاره لذا يهدف البحث الحالي التعرف على :-
1- درجة العدالة المدرسية لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي.
2- درجة إتساق الذات لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي.
3- العلاقة الارتباطية بين العدالة المدرسية وإتساق الذات لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي.
4- الفروق في العلاقة الارتباطية بين العالة المدرسية وإتساق الذات تبعا لمتغيري الجنس ( ذكور , إناث ) والتخصص ( علمي , أدبي ).
ويتحدد البحث الحالي بطلبة الصف الخامس الإعدادي في النجف الأشرف من كلا الجنسين (ذكور , إناث ) ومن التخصص ( علمي , أدبي ) للعام الدراسي ( 2020 – 2021 ).
وتكونت عينة البحث الحالي من (400) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالأسلوب العشوائي البسيط ، وتحقيقاً لأهداف البحث قام الباحث بتبني مقياس العدالة المدرسية, وكذلك اعتمد على نظرية كولبرج في النمو الأخلاقي 1968 وقد تم عرضه على مجموعة من المحكمين المختصين للحكم على صلاحية فقراته , ومن ثم تم استخراج الخصائص السيكومترية له, اذ بلغت قيمة معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ (0,84) وبطريقة إعادة الاختبار (0,85) وبعد إن أصبح المقياس بصورته النهائية, قام الباحث بتطبيقه على عينة البحث البالغ عددها (400) طالباً وطالبة في مدارس النجف الاشرف , كما قام الباحث ببناء مقياس لإتساق الذات بالاعتماد على نظرية ليكي (Lecky,1945) وكذلك تم عرضه على مجموعة من الخبراء المحكمين كما تم استخراج الخصائص السيكومترية له , اذ بلغ معامل ثبات المقياس بطريقة الفا كرونباخ (0,79) وبطريقة إعادة الاختبار (0,82) وبعد التأكد من صلاحية المقياس تم تطبيقه على عينة البحث البالغ عددها (400) وبعد الانتهاء من التطبيق استعمل الباحث الوسائل الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات , بالاستعانة بالحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية, و أظهرت نتائج البحث ما يأتي :
1- إن طلبة الصف الخامس بصورة عامة يتمتعون بدرجة عالية من العدالة المدرسية.
2- ان طلبة الخامس الإعدادي بصورة عامة يمتلكون إتساقاً ذاتياً.
3- وجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين العدالة المدرسية وإتساق الذات لدى عينة البحث ولكلا الجنسين (ذكور – إناث) والتخصصين (علمي – أدبي).
4- وجدت فروق ذات دلالة احصائية في إتساق الذات تبعا للجنس لصالح الاناث والتخصص لصالح العلمي .
وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث بعض التوصيات والمقترحات وكما موضحة في الفصل الرابع .

School Justice and its Relationship to Self-Consistency Among Fifth-Grade Middle School Students in Najaf

The current research aims to identify the correlative relationship between school justice and self-consistency among fifth-grade middle school students, as school justice is considered as the student’s feeling of applying laws and regulations with fairness and balance to achieve equality among students in school, while self-coherence represents a state of harmony and balance between the components of the person. (Mental, emotional, and physical) and between what it carries in terms of preconceived ideas about itself so that it achieves self-preservation and the formation of a unified system to protect it. On:
1-The degree of school justice for fifth grade middle school students.
2-The degree of self-consistency among the fifth year middle school students.
3- The correlation between school justice and self-consistency among fifth grade middle school students.
4-The differences in the correlational relationship between school justice and self-consistency according to the variables of sex (males, females) and specialization (scientific, literary).
The current research is limited to fifth intermediate students in Najaf of both sexes (males and females) and from specialization (scientific, literary) for the academic year (2020-2021).
The current research sample consisted of (400) male and female students who were selected in a simple random method, and in order to achieve the objectives of the research, the researcher adopted the school justice scale, as well as relied on Kohlberg’s theory of moral development in 1968 and was presented to a group of specialized arbitrators to judge the validity of his paragraphs, and then The psychometric properties were extracted for it, as the value of the stability factor was by the Cronbach Alpha method (0.84) and by the re-test method (0.85). After the scale became its final form, the researcher applied it to the research sample of (400) male and female students in Najaf schools Al-Ashraf, the researcher also built a scale of self-consistency based on the theory of Leckie 1945, and was also presented to a group of refereed experts as the psychometric properties were extracted for it, as the scale stability coefficient reached (0,79) by the method of retesting (0,82). After confirming the validity of the scale, it was applied to the research sample of (400). After completing the application, the researcher used the appropriate statistical means to analyze the data, using the statistical portfolio of social sciences, and the results of the research showed the following: Come:
1- Fifth grade students generally enjoy a high degree of school equity.
2- The fifth preparatory students, in general, have self-consistency.
3- There is a strong positive correlation between school justice and self-consistency among the research sample and for both sexes (males – females) and the two disciplines (scientific – literary).
4-There are no statistically significant differences in the correlational relationship between school justice and self-consistency according to gender (male – female) and specialization (scientific – literary).
In light of these results, the researcher presented some recommendations and suggestions, as described in Chapter Four.