اسم الباحث : أزل عباس فاضل عبد علي الطائي
اسم المشرف : فاطمة ذياب مالود السعدي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
يهدف البحث الحاليّ للتعرف إلى:
أولًا: العدوى الانفعالية لدى طلبة المرحلة الثانوية.
ثانيًا: الفروق في العدوى الانفعالية على وفق متغيري النوع الاجتماعي ( ذكور _إناث) والصف (الخامس الاعدادي _الثاني متوسط ).
ثالثًا: الثقة الاجتماعية المتبادلة لدى طلبة المرحلة الثانوية.
رابعًا: الفروق الذات دلالة إحصائية في الثقة الاجتماعية المتبادلة على وفق متغير النوع (ذكور- إناث) والصف (الخامس الاعدادي _الثاني متوسط ).
خامسًا: العلاقة الارتباطية بين العدوى الانفعالية والثقة الاجتماعية المتبادلة
سادسًا: الفروق في العلاقة الارتباطية بين العدوى الانفعالية والثقة الاجتماعية المتبادلة على وفق النوع (ذكور – إناث) والصف (الخامس الاعدادي _الثاني متوسط).
سابعًا: مدى إسهام العدوى الانفعالية في الثقة الاجتماعية المتبادلة.
وتكونت عينة البحث من (488) طالبًا وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية, ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة بتبني وترجمة مقياس العدوى الانفعالية لــ(,2020 on MarxAnt), بنسخته الأجنبية بعد استخراج صدق الترجمة للمقياس، وقد تحققت الباحثة من الخصائص السايكومترية للمقياس إذ تم استخراج: الصدق الظاهريّ وصدق البناء، كما استخرجت الباحثة الثبات بطريقتين هما: إعادة الاختبار فبلغ معامل الثبات بهذه الطريقة (0.851) وألفا كرونباخ فبلغ (0.874) ليصبح المقياس جاهزًا للتطبيق بنسخته العربية المترجمة، وبلغت فقرات المقياس بصيغته النهائية من(31) فقرة, كما قامت الباحثة ببناء مقياس الثقة الاجتماعية المتبادلة اعتمادًا على نظرية (Rotenberg,1994) للثقة الاجتماعية المتبادلة وقد تحققت الباحثة من الخصائص السايكومترية للمقياس إذ تم استخراج الصدق الظاهري وصدق البناء، كما استخرجت الباحثة الثبات بطريقتين هما: إعادة الاختبار فبلغ معامل الثبات بهذه الطريقة (0.869) وألفا كرونباخ فبلغ (0.847), وتكون المقياس بصورته النهائية من (41) فقرة.
وباستعمال الحقيبة الإحصائية(SPSS) استعملت الباحثة الوسائل الإحصائية التالية:
الاختبار التائي لعينة واحدة، والاختبار التائي لعينتين مستقلتين، ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل التباين، وتحليل الانحدار، والاختبار الزائي.
وقد تم التوصل إلى النتائج الآتية:
.1إن طلبة المرحلة الثانوية لديهم عدوى انفعالية.
.2إن طلبة المرحلة الثانوية لديهم ثقة اجتماعية متبادلة.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العدوى الانفعالية تبعًا لمتغير النوع الاجتماعي (ذكور -اناث).
.3لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العدوى الانفعالية تبعًا لمتغير الصف (الخامس الاعدادي-الثاني متوسط ).
.4لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الثقة الاجتماعية المتبادلة تبعًا لمتغير النوع الاجتماعي ( ذكور -إناث ).
5 . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الثقة الاجتماعية المتبادلة تبعًا لمتغير الصف (الخامس الاعدادي- الثاني متوسط).
7 . وجود علاقة دالة إحصائيًا بين العدوى الانفعالية والثقة الاجتماعية المتبادلة.
8 . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العلاقة الارتباطية بين العدوى الانفعالية والثقة الاجتماعية المتبادلة تبعًا لمتغير النوع الاجتماعي( ذكور-اناث ).
9 . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العلاقة الارتباطية بين العدوى الانفعالية والثقة الاجتماعية المتبادلة تبعًا لمتغير الصف (الخامس الاعدادي -الثاني متوسط).
10 .تشير النتائج إلى أن متغير العدوى الانفعالية يسهم بشكل كبير في الثقة الاجتماعية المتبادلة.
التوصيات:
استنادًا إلى نتائج الدراسة الحالية توصي الباحثة بالآتي:
إلى مديريات التربية:
1 .إعداد برامج وندوات لتدريب الطلبة الذين يعانون زيادة حدة الانفعالات على التحكم بانفعالاتهم والسيطرة عليها.
2 . تأكيد على أهمية وجود المرشد التربوي داخل المدرسة لغرض متابعة ومساعدة الطلبة المصابين بالعدوى الانفعالية.
3إعداد برامج تربوية تساعد على تنمية الثقة الاجتماعية المتبادلة لدى طلبة المرحلة الثانوية.
4 . وضع خطط إرشادية لطلبة المرحلة الثانوية بهدف تنمية شخصياتهم وتعزيز الثقة الاجتماعية لديهم من خلال الإرشاد الجماعي الذي يسعى بالفرد إلى معرفة إمكانياته وتشجعيه على التفاعل الإيجابي مع الآخرين.
The Emotional Contagion and its Relation with the Mutual Social Confidence to Secondary School Students
Abstract
The current research aims at knowing:
1. The emotional infection secondary school students.
2.Differences of the emotional Contagion according to the variables of gender and age.
3. The mutual social confidence of the secondary school students.
4. The differences of statistical indication of the mutual social confidence according to the variables of gender ( male – female ) and the class.
5. The connected relation between the emotional Contagion and the mutual social confidence.
6.The differences in the connected relation between the emotional Contagion and the mutual social confidence according to the variables of(gender) and the class.
7. The extent of the emotional infection participation in the mutual social confidence.
The study sample consisted of (488) male and female students of the secondary school who were randomly selected. In order to achieve the study aims, the researcher adopted and translated the standard of the emotional Contagion (Anton Marx, 2020) in its foreign version after taking out the standard translation reliability. The researcher verified the standard psychometric features represented by the external reliability and building truth. The researcher also uncovered the stability by two ways: retesting repetition, where the stability coefficient in this way reached (0.851) and by Cronbach’ Alpha reached (0.874) when the standard was ready to be implemented by its Arabic version. the final form of the standard became 32 items, the researcher also built the standard of the mutual social confidence relying on Rotenberg theory 1994 concerning the mutual social confidence. Thus, the researcher verified the psychometric features of the standard, when the external reliability and building truth were taken out . the researcher also discovered the stability by two ways: retesting repetition, where the stability coefficient in this way reached ( 0.869) and by Cronbach’ Alpha reached ( 0.874); when the final form of the standard became 26 items. Through the use of the statistical package for the social sciences (Spss ), the researcher used the statistical devices for the first test with one sample and for the second test with two independent samples, Pearson coefficient, contrast analysis, sloping analysis, and the Z- test. The following results were drawn the mutual social confidence of:
1. The secondary school students enjoy with the emotional infection.
2. The secondary school students enjoy with the mutual social confidence.
3. There are differences of statistical sense about the emotional infection due to the gender variable.
4 .There are no differences of statistical sense about the emotional infection due to the class variable.
5. There are no differences of statistical sense about the mutual social confidence due to the gender variable.
6. There are no differences of statistical sense about the mutual social confidence due to the class variable.
7. There are differences of statistical sense between the emotional infection and the mutual social confidence.
8. There are no differences of statistical sense in the correlated relation between the emotional infection and the mutual social confidence due to the gender variable.
9. There are no differences of statistical sense in the correlated relation between the emotional infection and the mutual social confidence due to the class variable.
10.The results show that the variable of the emotional infection highly participates in the mutual social confidence.
Recommendations:
On the base of the current study results, the researcher asks the educational directorates the following recommends:
1.Preparaing programs and training courses for the students who suffer from higher tension when they can’t control over their emotions.
2.Emphsizing the role of the educational counsel inside the school in order to follow and help the students who suffer from the emotional infection.
3.Preparing educational programs that help raise the mutual social confidence to secondary school students.
4.Putting guiding plans to secondary school students in order to improve their personalities and to reinforce their social confidence through the collective guiding which help the person to know his abilities, and to encourage him to activate positively with others.
Suggestions:
Due to what was mentioned above, the researcher suggests making studies to know the following: