العلاقة بين خفة الحركة التنظيمية والذكاء المعرفي وانعكاسها في تنفيذ الاستراتيجية المنظمية

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : جنان مهدي شهيد الدهان

اسم المشرف : أ . د علاء فرحان طالب

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2015

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

لمستخلص العلاقة بين خفة الحركة التنظيمية والذكاء المعرفي وانعكاسهما في تنفيذ الإستراتيجية التنظيمية تهدف الدراسة إلى ايجاد العلاقة بين خفة الحركة التنظيمية والذكاء المعرفي وهل ان هذه العلاقة تساعد في تنفيذ الاستراتيجية التنظيمية . أن استخدام الذكاء المعرفي يمكن ان يعزز خفة حركة المنظمة ، فضلا عن ذلك فان الذكاء المعرفي يجمع ، ويعرض ويحلل المعطيات المساعدة مديري المنظمة على اتخاذ القرار المناسب . فالذكاء المعرفي يساعد خفة الحركة التنظيمية عن طريق الكشف عن الماط وحالات الزبائي ، وتحديد الفرص التشغيلية والاختناقات ، والكشف عن التغيرات في موجودات وكفاءات مديري الشركات حتى يتمكنوا انطلقت هذه الدراسة من مشكلة معبر . من ادراك ، وعمل ، واتخاذ القرارات في الوقت المناسب من اجل تنفيذ الاستراتيجية التنظيمية عنها بعدد من التساؤلات الفكرية والتطبيقية ، تهدف الاجابة علها لاستجلاء الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية والمضامين التطبيقية للمتغيرات الثلاثة التي تناولتها الدراسة وهي ( خفة الحركة التنظيمية – الذكاء المعرفي – الاستراتيجية التنظيمية ) . ومن ثم تشخيص مستوى اهميتها واثرها وامكانية تطبيقها في شركات الأعمال . تم تطبيق هذه الدراسة في شرکتی زین واسياسل للاتصالات باستعمال اسلوب المسيح التحليلي باستهداف عينة من المديرين عدد افرادها ( 116 ( مستجدا . واستعانت الباحثة بمجموعة من البرامج الاحصائية ها لتحليل معطيات الاستبانة . ومن الجدير بالذكر أن الباحثة لجأت إلى تصميم اداة قيام EXCEL Amos و SPSS18 : الجاهزة وهي
واظهرت نتائج تحليل البيانات ان تفاعل المتغيرات ( خفة الحركة التنظيمية , خاصة لجمع البيانات اللازمة التي تخدم موضوع الاطروحة والذكاء المعرفي ) تؤثر في تنفيذ الاستراتيجية التنظيمية ايجابيا اذ ترتفع قدرة الصغيرين معا في تفسير التغيرات التي تطرأ على تلف الاستراتيجية التنظيمية أكثر مما لو كان تأثيرهما متفردا . واختلفت الدراسة بمجموعة من التوصيات عيد العمل على تعزير خدة الحركة النظيمية في الشركة من خلال الكيف وسرعة الاستجابة لحاء التغيرات غير المتوقعة وتقدير الحلول السكر ، وكذلك وسعها ضمن تنفيذ الاستراتيجية التنظيمية تبنى الركات استراتيجية الذكاء المعرفي ، من أجل تحصيل احس المعارف

The relationship between organizational agility And cognitive intelligence and it is Reflection in organizational strategy implementation Applied study in Zain and Asiacell Corporation Communication


This study aims to identify the relationship between the agility of organization cognitive intelligence, which includes customers agility and partner agility and Process agility . The agility of customer is an essential part of the ability of customers management, operational and agility is part of the ability to manage the process. Therefore, the use of cognitive intelligence could boost organizational agility . Moreover cognitive intelligence collects, analyzes, displays explanatory information for the managers of the organization to help them make the right decision at the right time. The Cognitive intelligence can help organizational agility by detecting patterns and cases of customers, identify operational opportunities and bottlenecks, and detect changes in assets and competencies of partners managers so that they can realize, work, or making decisions in a timely manner in order to implement organizational strategy. So this study began by problem representing by a number of questions of intellectual and practical, and answer aimed to elucidate the theoretical philosophy and intellectual connotations Applied contents of the three variables that studied studio (organizational agility – cognitive intelligence – organizational strategy). This topics is new on the environment of Arab and stoical Iraqi , and then diagnose the level of its importance and its impact and the possibility of their application in companies. The study has been applied to these Zain and Asiacell Telecom has been using a method by targeting analytical sample survey of managers amounted to (116) respondent. The study used the range Amos has been designed especially measuring instrument to collect the necessary data that serve the study subjects. The study found a set of conclusions one of them results showed that the interaction variables (organizational agility and cognitive intelligence) affecting the implementation of organizational strategy positive effect, since the two variables go up together to explain changes in the implementation of organizational strategy. The study concluded a set of recommendations the most important work to strengthen the organizational agility in the companies through the adaptation and speed of response to unexpected changes and provide innovative solutions as well as companies adopt a cognitive intelligence strategy, in order to collect the best of the knowledge and integrated into the implementation of the organizational strateg