القيادة الاصيلة ودورها في تحقيق الانغماس الاستراتيجي :الدور الوسيط للوضوح الاستراتيجي

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : حيدر عباس عبيد ايدام

اسم المشرف : احمد عبد الله امانة رشا عباس عبود

الكلمات المفتاحية : القيادة الاصيلة ، الوضوح الاستراتيجي ، الانغماس الاستراتيجي ، شركة ( اسيا سيل ) للاتصالات المتنقلة في العراق.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على مدى تأثير سلوكيات القيادة الاصيلة في الانغماس الاستراتيجي من خلال الدور الوسيط للوضوح الاستراتيجي، وقد انطلقت من مشكلة بحثية مفادها ان المنظمات العراقية تعاني من ضعف الارتباط العاطفي والاجتماعي برؤية ورسالة المنظمة وبالتالي ضعف الانغماس الاستراتيجي ، وقد أعتمدت الدراسة مقاييس عالمية رصينة جاهزة في قياس متغيرات الدراسة الحالية. وتبرز أهمية الدراسة من أهمية المتغيرات التي تناولتها والتي تتميز بحداثتها وعدم وجود دراسة أخرى اختبرتها سابقا . واعتمد المنهج الوصفي التحليلي ،بصورة رئيسة في عرض معلومات الدراسة وتحليلها وتفسيرها ، وكذلك استخدمت الاستبانة كأداة أساسية لجمع البيانات ، وقد تمثل مجتمع الدراسة بالمديرين في جميع فروع شركة اسيا سيل للاتصالات التنقلة في العراق و البالغ عددهم (275) فرداً توزعوا بين رؤساء الاقسام والشعب الوحدات، واختيرت عينة قصدية بلغت (167) فرداً ، ولأغراض التحليل والمعالجة الاحصائية تم استخدام مجموعة من الاساليب الاحصائية المناسبة كاختبار التوزيع الطبيعي ، والتحليل العاملي التوكيدي ، واختبار الثبات ،والاحصاءات الوصفية ، ومعامل ارتباط (Pearson) ، ونمذجة المعادلة الهيكلية لقياس علاقات التأثير المباشر ، وتحليل المسار (Path Analysis) لقياس علاقات التاثير غير المباشر , وتم التوصل عبر الدراسة الى مجموعة من النتائج ، كان من اهمها يتوسط الوضوح الاستراتيجي العلاقة بين القيادة الاصيلة والانغماس الاستراتيجي ، بحيث ان وجود الوضوح الاستراتيجي الى جانب تبني فروع ادارات الشركة سلوكيات القيادة الاصيلة من شأنه ان يحسن مستوى الانغماس الاستراتيجي للمديرين بصورة افضل.

Rp-Authentic leadership and its role in achieving strategic Involvement : The mediating role of strategic clarity.pdf


The current study aimed to identify the extent of the impact of authentic leadership behaviors on strategic involvement through the mediating role of strategic clarity. It was based on a research problem that Iraqi organizations suffer from weak emotional and social connection to the organization’s vision and mission, and thus weak strategic involvement. The study adopted solid, ready-made global standards to measure the variables of the current study. The importance of the study emerges from the importance of the variables it addressed, which are characterized by their modernity and the absence of another study that tested them previously. The descriptive analytical approach was adopted, mainly in presenting, analyzing and interpreting the study information. The questionnaire was also used as a basic tool for collecting data. The study community was represented by managers in all branches of Asia Cell Mobile Communications Company in Iraq, numbering (275) individuals distributed among department heads, divisions and units. A purposive sample of (167) individuals was selected. For the purposes of analysis and statistical processing, a set of appropriate statistical methods were used, such as the normal distribution test, confirmatory factor analysis, stability test, descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, structural equation modeling to measure direct impact relationships, and path analysis to measure indirect impact relationships. The study reached a set of results, the most important of which was that strategic clarity mediates the relationship between authentic leadership and strategic involvement, such that the presence of strategic clarity, in addition to the adoption of authentic leadership behaviors by the company’s departments, would improve the level of strategic involvement of managers in a better way.