اسم الباحث : مناف عبد الكاظم
اسم المشرف : اكرم محسن الياسري
الكلمات المفتاحية : المصطلحات الدالة : تخطيط السيناريو، الوعي االستراتيجي، االستجابة االستراتيجية
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على الدور المعدل للوعي الاستراتيجي بين تخطيط السيناريو والاستجابة الاستراتيجية في شركة Shell النفطية العاملة في جنوب العراق، وانطلاقاً من مشكلة رئيسية شخصت بعدة تساؤلات تضمنت مدى ادراك العلاقة التأثيرية المعدلة بين المتغيرات ميدانياً، وقد تم قياس متغير تخطيط السيناريو من خلال ثلاثة ابعاد ( الحصول على المعلومات، نشر المعرفة، تطوير السيناريوهات والخيارات الاستراتيجية ). و قياس متغير الوعي الاستراتيجي من خلال خمسة ابعاد ( الوعي بخدمة الزبون، الوعي بالترويج / المبيعات، الوعي بالمنتج / الخدمة، الوعي بالبيئة التنافسية، الوعي بالتنسيق الاداري ) . في حين تم قياس متغير الاستجابة الاستراتيجية من خلال اربعة ابعاد ( سيولة الموارد، نضج عملية الاعمال، استجابة الاعمال للبيئة، استباقية الاعمال للبيئة ). وقد اشتملت عينة الدراسة على 200 فرد من القادة العاملين في مختلف المستويات الادارية، وقد قام الباحث بتوزيع (200 ) استبانة وقد تم استرجاع (186 )، وقد اعتمد منهج الوصفي التحليلي بصورة رئيسية في عرض معلومات الدراسة وتحليلها وتفسيرها , وقد استخدمت الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات ومعلومات الدراسة فضلاً عن بعض المقابلات الشخصية مع افراد عينة الدراسة والذين تمثلوا بمجموعة من القادة والتابعين لشركة Shell النفطية العاملة في جنوب العراق. ولغرض التحليل والمعالجة الاحصائية اعتمدت الدراسة التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي كاختبارات بنائية اساسية لصدق المقاييس المعتمدة، و نمذجة المعادلة المهيكلة لقياس علاقات التأثير، التحليل المعدل، وتحليل الانحدار المتعدد المتدرج، لقياس العلاقات التفاعلية، وقد استخدمت هذه الاساليب عن طريق البرامج الإحصائية (SPSS , Amos) . وقد تم التوصل من خلال الدراسة الى استنتاجات عديدة كان من اهمها اهتمام الشركة عينة الدراسة بتطبيق وتنفيذ استراتيجيات وسياسات الوعي الاستراتيجي الميداني الذي من شأنه ان يعدل او يعزز تأثير تخطيط السيناريو في الاستجابة الاستراتيجية، بحيث ان وجود الوعي الاستراتيجي ميدانيا الى جانب تبني ادارات الشركة المبحوثة تخطيط السيناريو من شأنه ان يحسن مستوى الاستجابة الاستراتيجية بصورة افضل مما لو تبنت ادارات الشركة المبحوثة من اتباع تخطيط السيناريو دون الوعي الاستراتيجي. وقد اثمرت الدراسة الحالية عن مجموعة من التوصيات اهمها ضرورة تولي ادارات الشركة المبحوثة اهمية صياغة ابعاد واستراتيجيات الوعي الاستراتيجي بصورة واضحة ودقيقة بالإضافة الى دعوة ادارات الشركة عينة الدراسة الى زيادة الاهتمام بتخطيط السيناريو لما لذلك من دور كبير في تعزيز الاستجابة الاستراتيجية.
Rp-Strategic awareness as a moderating variable for the relationship between scenario planning and strategic response .pdf
The current study aimed to identify the modified role of strategic awareness between scenario planning and strategic response in the Shell Oil Company operating in southern Iraq, and based on a major problem diagnosed by several questions that included the extent of awareness of the modified influence relationship between variables in the field, and the scenario planning variable was measured through three Dimensions (obtaining information, disseminating knowledge, developing scenarios and strategic options). And measuring the strategic awareness variable through five dimensions (customer service awareness, promotion/sales awareness, product/service awareness, competitive environment awareness, and administrative coordination awareness). While the strategic response variable was measured through four dimensions (resource liquidity, business process maturity, business response to the environment, business proactiveness to the environment). The study sample included 200 individual leaders working at various administrative levels, and the researcher distributed (200) questionnaires and (186) were retrieved. The data and information of the study, as well as some personal interviews with the members of the study sample, who were represented by a group of leaders and affiliates of the Shell Oil Company operating in southern Iraq. For the purpose of statistical analysis and treatment, the study relied on exploratory and confirmatory factor analysis as basic structural tests for the validity of the approved measures, and structured equation modeling to measure impact relationships, modified analysis, and gradient multiple regression analysis, to measure interactive relationships, and these methods were used by statistical programs (SPSS, Amos). . Several conclusions were reached through the study, the most important of which was the interest of the study sample company in applying and implementing strategies and policies of field strategic awareness that would modify or enhance the impact of scenario planning in the strategic response, so that the presence of strategic awareness in the field in addition to the adoption of the departments of the surveyed company planning The scenario would improve the level of strategic response better than if the departments of the company in question adopted the scenario planning without strategic awareness. The current study has resulted in a set of recommendations, the most important of which is the need for the departments of the company under study to assume the importance of formulating the dimensions and strategies of strategic awareness in a clear and accurate manner, in addition to calling on the departments of the study sample company to increase interest in planning the scenario because of this of a major role in strengthening the strategic response.