تأثير إدارة الانتباه في قدرات الابداع الديناميكية من خلال الدور الوسيط لصنع الحس الاستراتيجي دراسة تحليلية لآراء عينة من مديري شركة Asia Cell للاتصالات المتنقلة في العراق

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : انوار عبد الاله مجبل

اسم المشرف : اكرم محسن

الكلمات المفتاحية : المصطلحات الاساسية: إدارة الانتباه، صنع الحس الاستراتيجي، قدرات الابداع الديناميكية، شركة الاتصالات المتنقلة في العراق (Asia Cell).

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


هدفت الدراسة بصورة أساسية الى تحديد العلاقة التأثيرية لإدارة الانتباه بأبعادها الفرعية في قدرات الابداع الديناميكية من خلال الدور الوسيط لصنع الحس الاستراتيجي، اذ يتعين على منظمات الأعمال أن تتكيف مع ظروف السوق المعقدة وأن تطور قدراتها الانتباهية ومهاراتها الاستراتيجية في صنع الحس لمواصلة العمل في المستقبل القريب والاستفادة من الفرص لتعزز من كفاءة إدارة الانتباه، مما يؤدي بدوره إلى تحسين القدرات الإبداعية الديناميكية داخل المنظمة وإعادة تنظيم الموارد بشكل فعال، لتحسين مهارات العاملين وكفاءاتهم، لمواجهة المنافسة الشرسة من الخدمات الأكثر تطورا. وفي هذا السياق، تسلط الدراسة الضوء على أهمية صنع الحس الاستراتيجي داخل شركة الاتصالات Asia Cell كوسيط يمكن أن يعزز من كفاءة إدارة الانتباه، مما يؤدي بدوره إلى تحسين القدرات الإبداعية الديناميكية داخل المنظمة، ويتم ذلك عن طريق إجراء دراسة شاملة تعتمد على تحليل الأدبيات والبيانات لفهم تأثيرها على قدرات الإبداع الديناميكية للعاملين، ويُعدَّ هذا البحث حاسما لتحسين أداء قطاع الاتصالات في العراق واكتساب ميزة تنافسية في الأسواق التي تشهد منافسة متزايدة، وانطلاقا من مشكلة رئيسة تم تشخيصها بعدة تساؤلات تضمنت مدى ادراك العلاقات التأثيرية بين المتغيرات ميدانياً، كمجال للدراسة، وبيان مستوى استجابة العينة المبحوثة للمتغيرات ودرجة ترتيب أبعادها حسب أهميتها وأولوياتها، ومن أجل تحقيق هدف الدراسة والإجابة عن الأسئلة المشار إليها في مشكلتها والتي انبثقت من سؤال رئيس وهو: (ما تأثير إدارة الانتباه في تحقيق قدرات الابداع الديناميكية من خلال الدور الوسيط لصنع الحس الاستراتيجي في الشركة قيد الدراسة؟، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، أذ تم جمع البيانات من خلال الاستبيانات من افراد العينة الذين تمثلوا بمجموعة من المديرين في جميع فروع الشركة عينة الدراسة بلـغ عددهم (222) فرداً من مختلف فروع الشركة، وتم استخدام التحليل العاملي التوكيدي للتحقق من صدق المقاييس المعتمدة، واستخدام نماذج إحصائية متقدمة لاختبار الفرضيات وتقديم رؤى معمقة حول كيفية تعزيز هذا الدور الوسيط لتحقيق أقصى قدر من الإبداع، وقد تم تحليل هذه الطرق باستخدام البرامج الإحصائية SPSS V.25 وAmos 25،وتقترح الدراسة استراتيجيات مبتكرة للتغلب على هذه التحديات، على سبيل المثال، يمكن تعزيز صنع الحس الاستراتيجي من خلال برامج تدريبية وورش عمل تركز على تطوير مهارات التفكير الاستراتيجي والإبداعي، بالإضافة إلى ذلك، يمكن تبني تقنيات إدارة الوقت وتحديد الأولويات لتحسين تركيز العاملين وزيادة إنتاجيتهم، ومن النتائج المتوقعة للدراسة، هو تقديم إطار عمل عملي يمكن لشركة Asia Cell اعتماده لتحسين إدارة الانتباه وتعزيز الإبداع، يهدف إلى تقديم توصيات محددة وقابلة للتنفيذ تساهم في تحقيق أهداف الشركة الاستراتيجية وتعزيز تنافسيتها في السوق، في الختام، تأمل الدراسة أن تساهم في إثراء المعرفة الأكاديمية حول إدارة الانتباه وقدرات الإبداع الديناميكي، وتقديم حلول مبتكرة قابلة للتطبيق في بيئات العمل المختلفة.
المصطلحات الاساسية: إدارة الانتباه، صنع الحس الاستراتيجي، قدرات الابداع الديناميكية، شركة الاتصالات المتنقلة في العراق (Asia Cell).

Rp-The Effect of Attention Management on Dynamic Creativity Capabilities Through the Mediating Role of Strategic Sense-Making An Analytical Study .pdf

Abstract
The main objective of the study was to determine the impact of attention management in its sub-dimensional dimensions in dynamic creativity capabilities through the intermediary role of strategic sense making. Business organizations need to adapt to complex market conditions and develop their attention capacities and strategic skills in making sense to continue working in the near future and to take advantage of opportunities to enhance the efficiency of attention management, which in turn will lead to the improvement of dynamic creative capabilities within the organization and the effective reorganization of resources, to improve the skills and competencies of workers, to counter fierce competition from more sophisticated services.
In this context, the study highlights the importance of making a strategic sense within the telecommunications company Asia Cell as a broker that can enhance the efficiency of attention management, which in turn improves dynamic creative capabilities within the organization. This is done through a comprehensive study based on an analysis of literature and data to understand their impact on the dynamic creativity of workers.
This research is crucial to improving the performance of the telecommunications sector in Iraq and to gain a competitive advantage in increasingly competitive markets. Based on a major problem diagnosed with several questions, including the extent to which influence relations between variables on the ground are perceived, such as an area of study, the level of response of the sample examined to variables and the degree to which their dimensions are ranked according to their importance and priorities, and in order to achieve the objective of the study and answer to the questions referred to in their problem that arose from a chairman’s question: (What has the management of attention affected the achievement of dynamic creativity through the intermediary role of strategic sensitivity in the company under study? The study used the analytical descriptive approach, with data collected from samplers who were represented by a group of managers in all branches of the company sampled the study to the maximum extent of creativity.
These methods were analyses using SPS V.25 and Amos 25. The study proposes innovative strategies to overcome these challenges. For example, strategic sensitivity can be enhanced through training programmes and workshops focused on developing strategic and innovative thinking skills. In addition, time management techniques and priorities can be adopted to improve the focus and productivity of workers. One of the expected results of the study is the provision of a practical framework that Asia Cell can adopt to improve attention management and promote innovation, with the aim of providing specific and implementable recommendations that contribute to the achievement of the company ‘ s strategic objectives and enhancing its competitiveness in the market. In conclusion, the study hopes that it will contribute to enriching academic knowledge about the management of attention and dynamic innovation capabilities and to providing innovative solutions that can be applied in different work environments.
Keywords: Attention Management, Strategic Sensemaking, Dynamic Creativity Capabilities, Mobile Telecommunications Company in Iraq (Asia Cell).