تأثير العدسات الاستراتيجية في تعزيز الاداء الابداعي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ثامر حامد صبر

اسم المشرف : أ.د .م سحر عباس حسين

الكلمات المفتاحية : العدسات الاستراتيجية، الأداء الإبداعي، شركة اسيا سيل .

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

ان الغرض الرئيس من الدراسة الحالية هو اختبار علاقات الارتباط والتأثير بين متغيري العدسات الاستراتيجية والاداء الابداعي بإبعادهما ، وتنفيذا لهذا الغرض ومن اجل الاجابة على تساؤلات الدراسة وتحقيق اهدافها ، تم تطبيق الدراسة في شركة اسيا سيل للاتصالات في العراق . وقد تكون مجتمع الدراسة من المديرين في فروع الشركة البالغ عددهم (262) مديرا ، وقد تم توزيع استمارة الاستبيان على عينة منهم بلغت (155) مديرا. وبعد جمع الاستبيانات ظهر ان الصالح للتحليل الاحصائي منها (150) استبانة، وبنسبة استجابة بلغت (97%). ونتيجة لذلك تكونت عينة الدراسة من (150) مديرا في مختلف فروع الشركة .ومن اجل تحليل البيانات التي تم الحصول عليها من المستجيبين ، عمد الباحث الى استعمال برامج التحليل الاحصائي (SPSS V.25) و (AMOS V.25) . وبذلك ، توصل الباحث الى قبول جميع الفرضيات ،وخرج بمجموعه من الاستنتاجات كان اهمها وجود تأثير ذو دلالة معنوية للعدسات الاستراتيجية في تعزيز الاداء الابداعي ، وهذا يعني ان العدسات الاستراتيجية تعد اداة قوية لتحسين الاداء الابداعي والتفكير الاستراتيجي داخل شركة اسيا سيل . وقدم الباحث مجموعه من التوصيات كان اهمها انه اذا ما ارادت شركة اسيا سيل قيد الدراسة تعزيز وتحسين الاداء الابداعي لديها ، فيوصي بضرورة الاعتماد على استخدام وتطبيق العدسات الاستراتيجية بأبعادها في جميع الخطط الاستراتيجية القصيرة والمتوسطة والطويلة المدى.

RP-The Effect of Strategic Lenses in Enhancing Innovation performance.pdf

Abstract
The main purpose of the current study is to test the correlations and influence between the two variables of strategic lenses and creative performance by distancing them. In implementation of this purpose and in order to answer the questions of the study and achieve its objectives, the study was applied in the Asia Cell Communications Company in Iraq. The study population consisted of managers in the company’s branches, numbering (262) managers, and the questionnaire form was distributed to a sample of (155) managers. After collecting the questionnaires, it appeared that (150) were suitable for statistical analysis, with a response rate of (97%). As a result, the study sample consisted of (150) managers in various branches of the company. In order to analyze the data obtained from the respondents, the researcher used statistical analysis programs (SPSS V.25) and (AMOS V.25). Thus, the researcher reached the acceptance of all hypotheses, and came up with a set of conclusions, the most important of which was the existence of a significant effect of the strategic lenses in enhancing creative performance. This means that the strategic lenses are a powerful tool for improving creative performance and strategic thinking within Asia Cell Company. The researcher presented a set of recommendations, the most important of which was that if the Asia Cell company under study wants to enhance and improve its creative performance, he recommends the necessity of relying on the use and application of strategic lenses in all their dimensions in all short-, medium- and long-term strategic plans.
Keywords: Strategic lenses, Innovation performance.