تأثير القيادة الاستراتيجية في تعزيز الأداء المالي (دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من القيادات العليا في هيأة الحشد الشعبي)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : كرار علي حسين الغزاوي

اسم المشرف : احمد عبدالله امانه الشمري

الكلمات المفتاحية : القيادة الاستراتيجية، الأداء العالي، هيأة الحشد الشعبي.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى اختبار تأثير القيادة الاستراتيجية عن طريق أبعادها (التركيز على العاملين، كفاءة العملية، تطوير الاعمال، الابداع التنظيمي) استناداً إلى مقياس(Duursema, 2013:58) ، في تعزيز الأداء العالي عن طريق أبعاده (جودة الادارة، التحسين والتجديد المستمر، التوجه طويل الامد، الانفتاح والتوجه الفعال، جودة الموظف) استناداً إلى مقياس(De waal, 2020: 91-92) ، وتم اختيار هيأة الحشد الشعبي ميداناً تطبيقياً للدراسة الحالية وفق عينة بلغت(260) مستجيباً من القيادات العليا في الهيأة، وبإستخدام (استبانة) جرى تصميمها وإعدادها لهذا الغرض وفق مقاييس اجنبية ، وتم تحليل البيانات التي تم الحصول عليها ومعالجتها احصائياً، إذ اعتمدت الدراسة الحالية على عدد من الاساليب الاحصائية للوصول الى النتائج المتعلقة بها ومن أهمها (التحليل العاملي التوكيدي واختبار كرونباخ الفا لإختبار ثبات ومصداقية مقياس الدراسة، ومعامل الارتباط البسيط (Pearson) لإختبار فرضيات الارتباط، ونمذجة المعادلة الهيكلية لإختبار فرضيات التأثير، فضلاً عن التحليلات الوصفية المتمثلة بـ(الوسط الحسابي الموزون، الانحراف المعياري، معامل الاختلاف) وبإستخدام البرامج الاحصائية (SPSS, V.23; Amose, V.23, Excel,2010).

وتوصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها (وجود علاقة ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية لأبعاد القيادة الاستراتيجية في تعزيز الأداء العالي في هيأة الحشد الشعبي)، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات المتعلقة بمتغيراتها الحالية أبرزها ينبغي على الهيأة مجتمع الدراسة زيادة إدراكها لدور وأهمية القيادة الاستراتيجية في رسم وتحديد توجهاتها في إطار وصولها لتحقيق اهدافها في البقاء والنمو ومواجهة التحديات على الأمد الطويل بتحقيق الأداء العالي على مستوى الهيأة ككل.

Impact of Strategic Leadership in Enhancing High Performance

Abstract

The current study aimed to test the impact of strategic leadership through its dimensions (focus on employees, process efficiency, business development, organizational creativity) based on the scale (Duursema, 2013:58), in promoting high performance through its dimensions (management quality, continuous improvement and renewal). , long-term orientation, openness and effective orientation, employee quality) based on the scale (De waal, 2020: 91-92), and the Popular Mobilization Authority was chosen as an applied field for the current study according to a sample of (260) respondents from the senior leaders in the organization, and using ( A questionnaire) was designed and prepared for this purpose according to ready foreign standards, and the obtained data were analyzed and processed statistically, as the current study relied on a number of statistical methods to reach the results related to it, the most important of which are (confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha test to test the stability and credibility of the study scale Simple correlation coefficient (Pearson) to test correlation hypotheses, structural equation modeling to test impact hypotheses, as well as descriptive analyzes represented by (weighted arithmetic mean, standard deviation, coefficient of different) and using statistical programs (SPSS, V.23; Amose, V.23, Excel,2010).
The study reached a set of conclusions, the most important of which is (there is a significant correlation and effect between the variables of the study), in addition to the contribution of strategic leadership practices to developing, improving and enhancing high performance in the Popular Mobilization Authority.
The study came out with a set of recommendations related to its current variables, most notably the organization in question should realize the role and importance of strategic leadership in drawing and defining its directions within the framework of its access to achieving its goals of survival and growth and facing challenges in the long term in order to achieve its high performance in front of its competitors.