اسم الباحث : علي جابر عبدعلي
اسم المشرف : . احمد عبد الله امانة
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت الدراسة الى اختبار تأثير مدى تبني سلوكيات القيادة البارعة في تعزيز عمليات التعلم الاستراتيجي في الجامعات والكليات الاهلية في منطقة الفرات الاوسط – العراق. اذ تم اعتماد ابعاد القيادة البارعة والمتمثلة بـــ(سلوكيات القيادة المنفتحة وسلوكيات القيادة المنغلقة) استناداً لـ(Zacher&Rosing,2015) في حين تم اعتماد عمليات التعلم الاستراتيجي والمتمثلة بـــ(توليد، توزيع، تفسير وتنفيذ المعرفة الاستراتيجية) استناداً لـIdris&AL-Rubaie,2013)). اذ تم اختيار الجامعات والكليات الاهلية في منطقة الفرات الاوسط كمجتمع للدراسة الحالية، وذلك عن طريق استمارة استبان اعدت لهذا الغرض، وبلغت العينة (171) فرداً من القيادات الادارية والعلمية شملت (رؤساء الجامعات ومساعديهم ، عمداء الكليات ومعاونيهم، رؤساء الاقسام العلمية والادارية). وقد تم استخدم مجموعة من الاساليب الاحصائية والمعالجة المناسبة في تحليل البيانات واثبات الفرضيات الثلاث التي افترضها الباحث ضمن دراسته الحالية، اذ تم استخدم التحليل العاملي التوكيدي واختبارات التوزيع الطبيعي والموثوقية كرونباخ الفا والاتساق الداخلي ومجموعة من الاحصاءات الوصفية ومجموعة من الاحصاءات التحليلية. وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات من اهمها وجود علاقة ارتباط وتأثير ذا دلالة معنوية للقيادة البارعة ببعديها السلوكيات المنفتحة للقادة والسلوكيات المنغلقة للقادة ضمن بيئة العمل في تعزيز عمليات التعلم الاستراتيجي لتلك الجامعات والكليات الاهلية، وخلصت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان من ابرزها هو ضرورة ان تولي ادارة الجامعات والكليات ميدان التطبيق مزيداً من الاهتمام في تبني ودعم سلوكيات القيادة البارعة في مكان العمل لتعزيز مستويات التعلم الاستراتيجي لديها بما يعزز مكانتها الاستراتيجية لمواجهة تأثيرات الجامعات والكليات المنافسة في بيئة الاعمال المحلية المعاصرة.
Rp-The impact of Ambidextrous leadership in enhancing strategic learning processes .pdf
The study aimed to test the effect of adopting Ambidextrous leadership behaviors in enhancing strategic learning processes in private universities and Faculties in Middle Euphrates region – Iraq. The dimensions of Ambidextrous leadership represented by (opening leadership behaviors and closing leadership behaviors) were adopted based on (Zacher&Rosing,2015), while the strategic learning processes represented by (generation, distribution, interpretation and implementation of strategic knowledge) were adopted based on (Idris&AL-Rubaie,2013). The private universities and Faculties in the Middle Euphrates region were selected as a community for the current study, through a questionnaire prepared for this purpose, and the sample reached (171) individuals from the administrative and scientific leaders, including (university presidents and their assistants, deans of Faculties and their assistants, heads of scientific and administrative departments). A set of statistical methods and appropriate treatment were used to analyze the data and prove the three hypotheses assumed by the researcher within his current study, as confirmatory factor analysis, normal distribution tests, reliability, Cronbach alpha, internal consistency, a group of descriptive statistics, and a group of analytical statistics were used. The study reached a set of conclusions, the most important of which is the existence of a significant correlation and influence of Ambidextrous leadership in its two dimensions: the opening behaviors of leaders and the closing behaviors of leaders within the work environment in enhancing the strategic learning processes of those private universities and Faculties. The study concluded with a set of recommendations, the most prominent of which was the need for university and Faculty administrations to pay more attention to the field of application in adopting and supporting Ambidextrous leadership behaviors in the workplace to enhance their levels of strategic learning in order to enhance their strategic position to confront the effects of competing universities and Faculties in the contemporary local business environment.