اسم الباحث : أمير عباس جبار
اسم المشرف : صالح مهدي محمد الحسناوي
الكلمات المفتاحية : القيادة الخادمة ، الأداء الوظيفي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف هذا البحث الى بيان القيادة الخادمة في تحسين الاداء الوظيفي على مستوى عينةه من المدارس الاهلية الثانوية في محافظة بابل , من اجل تحقيق ذلك تم قياس متغير القيادة الخادمة بخمسة ابعاد فرعية هي (المودة الاخلاقية والتمكين والرؤية والتواضع والثقة ) وتم قياس الاداء الوظيفي بثلاث ابعاد وهي (اداء المهام والاداء الابداعي وسلوك المواطنة التنظيمية) . وقد انطلق البحث من مشكلة رئيسية ضمت تساؤلات عديدة تدور حول طبيعة العلاقة بين متغيرات ميدانيا وكان اهمها (ماهو مستوى تاثير القيادة الخادمة بابعادها على الاداءالوظيفي من جهة نظر عينه البحث ؟)
اشتمل مجتمع البحث على (21) مدرسة اهلية في محافظة بابل وبلغت عينة البحث (146) فردا من الهيئات التدريسية في تلك المدارس. تم استخدام الاستبانة كاداة رئيسية في جمع البيانات والمعلومات اللازمة للبحث . واغرض تحليل البيانات ومعالجتها احصائيا اعتمد الباحث على مجموعة من الاساليب الاحصائية المتوفرة في البرنامجين (SPss V.24) v.23وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات تمثل اهمها وجود تاثير ذي دلالة معنوية للقيادة الخادمة في الاداء الوظيفي . وفي ضوء الاستنتاجات تمت صياغة مجموعة من التوصيات ابرزها ضرورة تطوير مستوى ادراك مديري المدارس الاهلية لمفهوم القيادة الخادمة الذي ينعكس ايجابا في خلق بيئة عمل تعزز دوافع الافراد الذاتية وتسهم في تحسين ادائهم الوظيفي .
The effect of servant leadership in improving job performance
This research aims to show the effect of servant leadership on improving job performance at the level of a sample of private secondary schools in the province of Babil. The dimensions are (task performance, creative performance, and organizational citizenship behavior). The research started from a main problem that included many questions revolving around the nature of the relationship between its field variables, the most important of which was (What is the level of influence of servant leadership with its dimensions on job performance from the point of view of the research sample )
The research community included (21) private schools in the province of Babylon, and the research sample amounted to (146) members of the teaching staff in those schools. The questionnaire was used as a main tool in collecting the necessary data and information for the research. For the purpose of data analysis and statistical processing, the researcher relied on a set of statistical methods available in the two programs (SPSS V.24 and Amos V.23. The research reached a set of conclusions, the most important of which is the presence of a significant effect of servant leadership on job performance. In light of the conclusions, the formulation of A set of recommendations, most notably the need to develop the level of awareness of private school principals of the concept of servant leadership, which is positively reflected in creating a work environment that enhances individuals’ self-motivation and contributes to improving their job performance.