تأثير القيادة السامة في الانغراز الوظيفي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسين علي حسين

اسم المشرف : رشا عباس الربيعي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الملخص عربي
تهدف الدراسة الحالية الى اختبار تأثير القيادة السامة في الانغراز الوظيفي لعينة من الملاكات التدريسية للمدراس الثانوية الاهلية في محافظة كربلاء المقدسة ، اذ جرى قياس القيادة السامة كمتغير مستقل عن طريق خمسة ابعاد هي (الاشراف المسيء، النرجسية، الترويج للذات، صعوبة التنبؤ، القيادة السلطوية)، وجرى قياس الانغراز الوظيفي كمتغير تابع عن طريق ابعادها الثلاثة (الملائمة، الروابط، التضحية)، وقد انطلقت الدراسة من مشكلة أساسية تمثلت بعدة تساؤلات تدور حول طبيعة العلاقة التأثيرية بين متغيراتها ميدانيا وكان أهمها (ما مدى تأثير القيادة السامة في الانغراز الوظيفي)، ومن اجل التوصل الى النتائج اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في جمع وتفسير البيانات ، وتم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات، اذ شملت عينة الدراسة (250) مدرسا ومدرسة في المدارس الثانوية الاهلية المبحوثة، وقد اعتمدت الدراسة مجموعة من الأساليب الإحصائية تمثلت باختبار التوزيع الطبيعي والتحليل العامل التوكيدي وتحليل الارتباط ونمذجة المعادلة الهيكلية ( (SEM، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج كان ابرزها وجود علاقة ارتباط عكسية ذات دلالة معنوية بين القيادة السامة بأبعادها ومتغير الانغراز الوظيفي في المدارس الثانوية الاهلية المبحوثة وكذلك بين ابعاد كل منهما، وذلك عن طريق فهم عميق لكيفية تحسين الانغراز الوظيفي والحد من سلوكيات القيادة السامة ، وعليه، تعزيز تحقيق الأهداف للمنظمة والفرد ، وقد أوصت الدراسة بجملة من التوصيات أهمها، ان من الجوانب المهمة للمديرين والقادة والمسؤولين وأصحاب القرار هو زيادة الاهتمام بها هي أبعاد القيادة السامة، لأنها سوف تؤثر بشكل مباشر على جميع عمليات المدارس التنموية وذلك عن طريق تحليل العلاقات الاجتماعية وتوجيه القرارات الفعالة في مجالات متعددة وذلك بعد معرفة مدى التأثيرات التي سوف تواجها المدارس في حال بقاء القيادة السامة داخلها لذلك يجب ايجاد وسائل واستراتيجيات تمنع القائد السام من استغلال سلطته.

الكلمات المفتاحية:الكلمات المفتاحية: القيادة السامة ، الانغراز الوظيفي ، المدارس الثانوية الاهلية في محافظة كربلاء المقدسة.

Rp- The Effect of Toxic Leadership on Job Embeddedness.pdf

Abstract
The mission of the current study is to test the effect of toxic leadership on the job embeddedness of a sample of private secondary school teachers in holy Karbala Governorate. If it is decided to measure toxic leadership as an independent variable through five dimensions (abusive supervision, narcissism, self-substitute, temporary, authoritarian leadership), and job embeddedness was measured as a variable that follows through its three dimensions (appropriateness, connections, sacrifice). The study was launched from a problem represented by several questions revolving around the nature of the specialized relationship between its field variations, the most important of which is (the extent of its negative impact on job embeddedness). From June, participation in reaching the independent study on the descriptive analytical formation in collecting and interpreting data, and the questionnaire was used as a main tool in collecting data, as it was found that the study was established (250) male and female teachers in private secondary schools. The study began with a set of differences represented by testing the normal distribution and analysis. The confirmatory factor analyzed the correlation and the comprehensive comprehensive model (SEM). The study reached a set of results, the most prominent of which was the existence of an inverse correlation with Moral significance between smart dimensions and the variable of job embeddedness in private secondary schools, as well as between the dimensions of each of them, through a deep understanding of how to control job embeddedness after that from smart shopping centers, and also, enhancing access to the organization and the individual, and the study recommended a number of and stressed its importance, that calling on managers, leaders, officials and shareholders to increase their attention to it are the dimensions of toxic leadership, it is necessary to participate directly in all development initiatives processes by analyzing social and professional relations in multiple fields and knowing the extent of the effects that schools will face in the event that leadership remains toxic within them, so multiple means and strategies must be used to prevent the toxic leader from negatively influencing.
Keywords: toxic leadership, job embeddedness, private secondary schools in holy Karbala Governorate