اسم الباحث : تبارك نبيل إبراهيم
اسم المشرف : أ.د حيدر سلمان محسن , أ.د وسام صلاح عبد الحسين
الكلمات المفتاحية : انموذج جود و لافوي , التحصيل المعرفي
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت الدراسة إلى أعداد وحدات تعليمية وفق انموذج جود و لافوي لمادة الريشة الطائرة للطالبات ، و التعرف على تأثير انموذج جود و لافوي في التحصيل المعرفي و تعلم بعض المهارات الآساسية بالريشة الطائرة للطالبات ، و استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ، لكونه المنهج العلمي الملائم لطبيعة المشكلة المراد حلها ، و قد اعتمدت الباحثة التصميم التجريبي للمجموعتين المتكافئتين . تمثل مجتمع البحث بطالبات المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة كربلاء / الدراسة الصباحية للعام الدراسي (2023-2024) والبالغ عددهن (47) طالبة ، مقسمات على (4) شعب دراسية و هي (A-B-C-D) ، حيث مثلت الشعبة (A) المجموعة التجرببية بواقع (12) طالبة و التي تعلمت وفق انموذج جود و لافوي و مثلت شعبة (D) المجموعة الضابطة بواقع (12) طالبة و بذلك بلغ عدد العينة الرئيسية (24) طالبة . و كانت اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة إن مجموعتي البحث قد حققت تطوراً ولكن بنسب متفاوتة و كان لاستعمال انموذج جود و لافوي اثراً ايجابياُ في تفوق المجموعة التجريبية و تحسناً واضح في مستوى الطالبات في التحصيل المعرفي و تعلم بعض المهارات الأساسية )الارسال القصير ، ضربة الابعاد الامامية ، الضربة المسقطة الامامية ) بالريشة الطائرة للطالبات . اما اهم التوصيات فكانت التأكيد على الاعتماد على النماذج التدريسية التي تجعل من الطالبة محور العملية التعليمية من أجل تحقيق أفضل النتائج ومنها انموذج جود و لافوي في تعلم المهارات الآساسية ( لا سيما مهارات الدراسة ) بالريشة الطائرة لطالبات المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة كربلاء.
The Effect of Judd and Lavoie Model On Cognitive Achievement and Learning Some Basic Skills In Badminton for Female Students
Abstract
The effect of Judd and Lavoie model on cognitive achievement and learning some basic skills in badminton for female students
Researcher Supervisors
Tabark Nabil Ibrahim Prof. Dr. Hayder Salman Mohseen
Prof. Dr. Wisam Salah Abdul Husain
University of Karbala / College of Physical Education & Sport Science
2024
The study aimed to prepare educational units according to the Judd and Lavoie model for female students’ in badminton, and to identify the effect of Judd and Lavoie model on cognitive achievement and learning some basic skills in badminton for female students. The researcher used the experimental approach, as it is the scientific method appropriate to the nature of the problem to be solved. The researcher adopted an experimental design for two equal groups. The research population was represented by the female students of the second stage in the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Karbala / morning study for the academic year (2023-2024), who numbered (47) students, divided into (4) academic divisions, which are (A-B-C-D), where the division was represented by (A). The experimental group consisted of (12) female students, who learned according to the Judd and Lavoie model, and Section (D) represented the control group with (12) female students, and thus the number of the main sample reached (24) female students. The most important conclusions reached by the researcher were that the two research groups had achieved development, but at varying rates, and the use of the Judd and Lavoie model had a positive impact on the superiority of the experimental group and a clear improvement in the level of female students in cognitive achievement and learning some basic skills (short serve, long serve, forehand, front drop shot) in badminton for female students. The most important recommendations were the emphasis on relying on teaching models that make the student the focus of the educational process in order to achieve the best results, including the Judd and Lavoie model in learning basic skills (especially study skills) with badminton for second-year female students in the College of Physical Education and Sports Sciences – University Karbala.