اسم الباحث : اكرم يوسف محمد
اسم المشرف : حسام حسين شياع
الكلمات المفتاحية : رأس المال الفكري الأخضر، السمعة التنظيمية، الجامعات والكليات الجامعة الاهلية.
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت هذه الدراسة إلى فهم تأثير رأس المال الفكري الأخضر في السمعة التنظيمية لمجموعة من الجامعات والكليات الجامعة الأهلية في محافظة كربلاء المقدسة، لتحقيق هذا الهدف تم قياس متغير رأس المال الفكري الأخضر بثلاثة أبعاد فرعية وهي (رأس المال البشري الأخضر، ورأس الهيكلي الأخضر، ورأس المال العلائقي الأخضر)، بينما تم قياس السمعة التنظيمية بأربعة أبعاد فرعية وهي (الجودة، الجاذبية، المسؤولية، والأداء).
انطلقت الدراسة بمشكلة رئيسة تضمنت تساؤلات عن طبيعة العلاقة بين متغيراتها ومنها مدى اهتمام الجامعات الأهلية في كربلاء المقدسة برأس المال الفكري الأخضر وأبعاده، وكذلك مدى اهتمامها بالسمعة التنظيمية وأبعادها, شمل مجتمع الدراسة تسع جامعات في محافظة كربلاء المقدسة، واعتمدت الدراسة العينة القصدية، وبلغ عدد الأفراد الذين استجابوا للدراسة (131) فرداً من القادة, اعتمدت الدراسة الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات اللازمة، واستخدمت مجموعة من الاساليب الإحصائية مثل ,SPSS) Microsoft Excel 2016,AMOS) لتحليل ومعالجة البيانات, توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات تمثلت أهمها بوجود علاقتي ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية بين رأس المال الفكري الأخضر بأبعاده والسمعة التنظيمية بأبعادها، ما يعزز أهمية اهتمام الجامعات بتشجيع العاملين على تقديم الأفكار البيئية الجديدة وتبني مبادئ خضراء للحفاظ على البيئة, ختاماً قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات المهمة للجامعات والكليات الجامعية الأهلية عينة البحث لتعزيز الاستثمار وتطوير وتنمية رأس المال الفكري الأخضر, تعزيز الجاذبية والتفاعل الإيجابي مع الأطراف المعنية .
The impact of green intellectual capital on organizational reputation.
This study aimed to understand the impact of green intellectual capital on the organizational reputation of a group of private universities and university colleges in Karbala Governorate, Iraq. To achieve this objective, green intellectual capital was measured across three sub-dimensions: green human capital, green structural capital, and green relational capital. Organizational reputation was measured across four sub-dimensions: quality, attractiveness, responsibility, and performance.
The study addressed a primary problem that included inquiries into the nature of the relationship between these variables, such as the extent to which these institutions in Karbala Governorate prioritize green intellectual capital and its dimensions, as well as their focus on organizational reputation and its dimensions. The study encompassed nine universities in Karbala Governorate, utilizing purposive sampling. A total of 131 leaders responded to the study.
A questionnaire was employed as the primary tool for data collection, and statistical methods including SPSS, Microsoft Excel 2016, and AMOS were utilized for data analysis and processing. The study concluded several significant findings, notably the existence of statistically significant relationships and impacts between green intellectual capital (across its dimensions) and organizational reputation (across its dimensions). This underscores the importance of universities encouraging employees to contribute new environmental ideas and adopt green principles to preserve the environment.
In conclusion, the study presented a set of important recommendations for the universities and university colleges sampled to enhance investment in and development of green intellectual capital, as well as to enhance attractiveness and positive interaction with stakeholders.