تأثير قوى التنافس في حيوية منظمات الاعمال من خلال توسيط عمليات إدارة المعرفة دراسة تحليلية لآراء عينة من مديري شركة اسيا سيل للاتصالات المتنقلة في العراق

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : احمد محمد شهيد

اسم المشرف : فيصل علوان أكرم محسن

الكلمات المفتاحية : قوى التنافس الخمس لبورتر، حيوية المنظمات، عمليات ادارة المعرفة، شركة اسياسيل للاتصالات المتنقلة في العراق

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الغرض من الدراسة هو معرفة التأثير الذي تحدثه قوى التنافس التي طرحهاPorter فــــي 1979 بأبعادها الخمسة ( القوة التفاوضية للمشترين، القوة التفاوضية للموردين، تهديد المنتجات البديلة، تهديد الداخلين الجدد، تهديد المنافسين الحاليين )، في حيوية منظمات الاعمال بمقاييسها الثلاثة وفقا لراي Bishwas وهي ( البقاء، النمو، الاداء )، وذلك من خلال دور عمليات ادارة المعرفة بأبعادها ( اكتساب المعرفة , خزنها , نقلها , تطبيقها ) كمتغير وسيط ينقل التأثير الى المتغير المعتمد . وقد تم اختيار شركة اسياسيل للاتصالات في العراق بمراكزها الرئيسة الاربعة كعينة لأجراء الدراسة. وشملت المديرين في الشركة والبالغ عددهم 241 مديرا. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في عرض وتفسير المعلومات، والتي تم جمع بياناتها من الاستبانة وهي الاداة الرئيسة في هذه الدراسة. بالاعتماد على مقاييس مستندة الى مقاييس تجريبية من دراسات سابقة. وقد استخدمت بعض الادوات الاحصائية المعروفة لتحليل ومعالجة البيانات مثل معامل الارتباط ومعادلة النمذجة الهيكلية لاختبار الفرضيات واسلوب تحليل المسار، وعن طريق برنامج SPSS وAmos v23 . وتوصلت الدراسة الى مجموعة استنتاجات اهمها: وجود علاقة ارتباط وتأثير قوية وذات دلالة معنوية بين المتغيرات الثلاثة

Rp- The impact of competitive forces on the vitality of business organizations through mediating knowledge management processes .pdf


The study aimed to know the impact that the competitive forces that Porter presented in 1979, with its five dimensions (negotiating power of buyers, bargaining power of suppliers, threat of substitute products, threat of new entrants, threat of current competitors), have on the vitality of business organizations in its three dimensions, according to Bishwas’ opinion, which are (survival, growth). , performance), through the role of knowledge management processes with their dimensions (knowledge acquisition, storage, transfer, application) as an intermediary variable that transfers the effect to the dependent variable. The study chose Asiacell Communications Company in Iraq, with its four main centers, as a sample to conduct the study. It included the company’s 241 managers. The study adopted the descriptive analytical approach in presenting and interpreting the information, the data of which was collected through a questionnaire, which is the main tool in this study. Measures were used based on experimental measures from previous studies, with the exception of the independent variable, for which the researcher did not have a ready-made measure. A measure was developed based on some research, and the measure and questionnaire in general were judged by a group of experts. Some well-known statistical tools were used to analyze and process data, such as the correlation coefficient and the structural modeling equation to test hypotheses and the path analysis method, and through SPSS and Amos v23. The study reached a set of conclusions, the most important of which are: the existence of a strong and significant correlation and influence between the three variables.