تأثير منهج تعليمي بأنموذج وودز في مهارات التفكير الاستدلالي والمعرفة القانونية بكرة اليد للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : مهدي هادي حامد

اسم المشرف : أ. م. د. عباس عبد الحمزة كاظم

الكلمات المفتاحية : أنموذج وودز , التفكير الاستدلالي , المعرفة القانونية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


هدفت الدراسة الى اعداد مقياس التفكير الاستدلالي لطلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة كربلاء، والتعرف على تأثير انموذج وودز في التفكير الاستدلالي والمعرفة القانونية لمواد القانون الدولي والأداء التحكيمي بكرة اليد للطلاب من خلال تصميم الوحدات التعليمية وعددها (23) وحدة وفق انموذج وودزطبقت على عينة البحث للفترة من (2023/10/12 الى 2024/4/29). حيث استخدم الباحث المنهج التجريبي وذلك لتحقيق اهداف الدراسة، وبتصميم المجموعتين المتكافئتين الضابطة والتجريبية، ذات الاختبارين القبلي والبعدي. واشتمل مجتمع الدراسة على طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة كربلاء للعام الدراسي (2023- 2024) والبالغ عددهم (88) من الذكور فقط مقسمين على اربعة شعب دراسية هي (A,B,C,D)، وتم اختيار شعبتين منها بالطريقة العشوائية (القرعة) لتمثيل عينة الدراسة الرئيسية وهي (C,B)، اذ مثلت شعبة (B) المجموعة الضابطة وشعبة (C) المجموعة التجريبية، وتم اختيار (32) طالبا منها لعينة الدراسة وبواقع (16) للمجموعة التجريبية و(16) للمجموعة الضابطة، و(10) طلاب للعينة الاستطلاعية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، ومثلت نسبة العينة الرئيسية (36.36%) من المجتمع الاصلي، وتم اجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل الى النتائج التي عولجت احصائيا باستخدام الحقيبة الاحصائية (SPSS).
وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها ان استخدام انموذج وودز تأثير ايجابي في تحسين مستوى التفكير الاستدلالي والتحصيل المعرفي لمواد القانون الدولي والأداء التحكيمي بكرة اليد للطلاب، واوصى الباحث على ضرورة تفعيل استخدام النماذج الحديثة ضمن الوحدات التعليمية. ومنها انموذج وودز في التفكير الاستدلالي والمادة القانونية بكرة اليد لما لها من دور ايجابي وفعال، والى ضرورة ادخال الوسائل المساعدة (العرض المرئي) في مادة التربية الرياضية من اجل مشاهدة حالات اللعب والاداء التحكيمي للطلاب بشكل تفصيلي للإسراع في عملية تعلم القانون الدولي بكرة اليد.

Effect of an educational curriculum based on Woods model in improving students deductive thinking skills and legal knowledge of handball

Abstract
Effect of an educational curriculum based on Woods model in improving students’ deductive thinking skills and legal knowledge of handball
Researcher Supervisors
Mahdi Hadi Hamed Prof. Assistant Dr. Abbas Abdul Hamza Kadhim
2024
Study aimed to prepare a measure of deductive thinking for third-year students at the College of Physical Education and Sports Sciences – University of Karbala, and to identify the effect of Woods model on deductive thinking, legal knowledge of international law subjects, and handball arbitration performance for students through designing educational (23) units according to the Woods model was applied to the research sample for the period from (10/12/2023 to 4/29/2024). The researcher used experimental method, and designed two equal groups, the control and the experimental, with two pre- and post-tests. The study population included third-year students at the College of Physical Education and Sports Sciences – University of Karbala for the academic year (2023-2024), (88) males only, divided into four study sections: (A, B, C, D), and two sections were chosen. Among them was the random method (lottery) to represent the main study sample, which is (C, B), where section (B) represented the control group and section (C) the experimental group, and (32) students were selected from them for the study sample, with (16) for the experimental group and (16) ) for the control group, and (10) students for the exploratory sample were selected by a simple random method, and the proportion of the main sample represented (36.36%) from the original population. Appropriate tests were conducted for the study and results were arrived at, which were treated statistically using the statistical package (SPSS).
The most important conclusion is that the use of Woods model has a positive effect in improving the level of deductive thinking, cognitive achievement of international law subjects, and handball arbitration performance for students. The researcher recommended the necessity of activating the use of modern models within educational units. Including the Woods model in deductive thinking and the legal subject of handball because of its positive and effective role, and the necessity of introducing aids (visual presentation) in the physical education subject in order to view the playing situations and refereeing performance of students in detail to speed up the process of learning international law in handball.