تـــوظيف الملكيـــة النفسيــة للحـــد من الشعـــور بالــوحـدة في مكــان العمــل ((دراسة استطلاعية تحليليه لآراء عينة من العاملين في الشركتين الصناعيتين (نور الكفيل –كوكا كولا) في محافظة كربلاء المقدسة))

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ضحى حسن عبود

اسم المشرف : حسين حريجة غالي

الكلمات المفتاحية : ملكية , الشعور بالوحدة في مكان العمل . شركة نور الكفيل وشركة كوكا كولا كربلاء

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف الدراسة إلى بيان تأثير توظيف الملكية النفسية على الشعور بالوحدة في مكان العمل على مستوى عينة من الشركات الصناعية ، ومن أجل تحقيق ذلك تم قياس متغير الملكية النفسية بثلاث ابعاد فرعية هي (الالتزام والارتباط والمودة) . وتم قياس الشعور بالوحدة في مكان العمل ببعدين فرعيين هما (الحرمان العاطفي والرفقة الاجتماعية) . وقد انطلقت الدراسة بمشكلة رئيسة ضمت عدة تساؤلات تدور حول طبيعة العلاقة بين متغيراتها ميدانيا وكان أهمها( هل الشركات المبحوثة توظف الملكية النفسية وما تأثيرها على الشعور بالوحدة في مكان العمل؟). واشتمل مجتمع الدراسة اثنين من شركات الصناعات الغذائية في محافظة كربلاء المقدسة وتم اختيار عينة قصدية من الافراد التي تمثلت بالإداريين والفنيين العاملين في شركات عينة الدراسة ، اذ بلغت عينة الدراسة (124) فردا في الشركات وتم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات اللازمة للدراسة. ولغرض تحليل البيانات ومعالجتها احصائيا اعتمدت الدراسة على مجموعه من الاستنتاجات تمثلت اهمها بوجود علاقتي ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية احصائية بين الملكية النفسية والشعور بالوحدة في مكان العمل واخيرا اختتمت الدراسة بمجموعه من التوصيات تمثل اهمها ضرورة استثمار التأثير الإيجابي للملكية النفسية للحد من الشعور بالوحدة في مكان العمل من خلال قيام الشركات المبحوثة بوضع الخطط الاستباقية وتعميق الوعي الوظيفي لدى العينة للإفادة من تلك الآثار الإيجابية للملكية النفسية للمنظمة على اتجاهات العمل .
الكلمات المفتاحية: الملكية النفسية،الشعور بالوحدة في مكان ،شركة نورالكفيل وشركة كوكاكولا ،كربلاء.

Rp- (Employing psychological ownership to reduce loneliness in the workplace) ((An exploratory analytical study on asample of industrial companies).pdf


This study aims to demonstrate the effect of psychological ownership to reduce the feeling of loneliness in the workplace at the level of a sample of industrial companies, and in order to achieve this, the psychological ownership variable was measured in three sub-dimensions (commitment, attachment, and affection), and the feeling of loneliness in the workplace was measured in two sub-dimensions. They are (emotional deprivation and social companionship), and the study started with a main problem that included several questions revolving around the nature of the relationship between its variables in the field, and it was summarized by asking (what is the level of influence of psychological ownership and its dimensions on feeling lonely in the workplace?). The study population included two food industry companies in the holy city of Karbala, and a purposive sample of individuals was chosen, which was represented by administrators and technicians working in the study sample companies, as the study sample amounted to (124) individuals. The questionnaire was used as a main tool in collecting the necessary relevant data and information. For the purpose of analyzing and processing the data statistically, the study relied on a set of conclusions, the most important of which was the existence of two correlation and influence relationships with statistical significance between psychological ownership and loneliness in the workplace. Through the researched companies supporting the attitudes of workers and encouraging them to make voluntary efforts at work and increase their commitment and attachment to their jobs and support social relations and increase familiarity among them to benefit from those positive effects of the psychological ownership of the organization on work attitudes and reduce the feeling of loneliness of workers in the workplace.
Key terms: psychological ownership, feeling of loneliness in the workplace, industrial companies in Karbala.