اسم الباحث : قصي عبد الائمة أسود المحنه
اسم المشرف : الأستاذ الدكتور صلاح مهدي الكواز
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2020
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تعد تقنيتي كلفة دورة حياة المنتج الموجهة بالوقت والكلفة المستهدفة من بين أهم التقنيات الحديثة في محاسبة الكلفة والادارية ، اللتان بتكاملهما يُمكن للوحدات الاقتصادية من ادارة كلفها بتخفيضها ، وتحسين الميزة التنافسية فضلاً عن مساعدة الادارة في اتخاذ القرارات المختلفة من خلال احتساب الكلفة بشكل اكثر دقة من الطرق التقليدية . اذ تركز تقنية كلفة دورة حياة المنتج الموجهة بالوقت على كمية الموارد المستغلة في انتاج المنتج وتحديد كلف الموارد الغير مستغلة في جميع المراحل التي يمر بها المنتج وعدم تحميل كلفة تلك الموارد غير المستغلة على المنتج من خلال تتبع كلف الاقسام الخدمية الساندة للاقسام الانتاجية وتخصص الكلف الفعلية على الوحدات الانتاجية، اما تقنية الكلفة المستهدفة فتهدف الى تخفيض كلفة المنتج ، وتتكامل مع تقنية كلفة دورة حياة المنتج الموجهة بالوقت بالاستفادة من البيانات التي تقدمها هذه التقنية في تحديد الكلفة الحالية للمنتج بشكل اكثر دقة . وبهذا فان البحث الحالي يهدف الى دراسة العلاقة التكاملية للتقنيتين أعلاه عن طريق التطبيق في احد معامل الشركة العامة للصناعات الكهربائية والالكترونية في بغداد وهو معمل أنتاج محرك المبردة . ولتحقيق هذا الهدف فقد اعتمد الباحث عند تطبيق هاتين التقنيتين على بيانات تم الحصول عليها من سجلات المعمل عينة البحث فضلاً عن المعايشة الميدانية .
وقد توصل البحث الى عدة استنتاجات ، أهمها أن معمل انتاج محرك المبردة وبوصفه عينة للبحث يعاني من عدم وجود ملامح لتطبيق تقنيتي كلفة دورة حياة المنتج الموجهة بالوقت والكلفة المستهدفة واللتان بتكاملهما يمكن تحقيق هدف ادارة الكلفة ، وعدم وجود دور واضح في المعمل!عينة البحث لنشاط قسم البحث والتطوير لمتابعة التطورات والتغيرات التي تشهدها بيئة الاعمال الحديثة ، والتي في!ظلها يصبح المعمل!موجه من الزبون.، وكذلك يوجد في المعمل عينة البحث العديد من الكفاءات الفنية الجيدة ، والتي تستطيع أن تنتج منتجاً يمتاز بالقدرة على المنافسة ويحقق لها الربح المستهدف ، إذا ما توفرت لهم الظروف الملائمة!، مثل الدعم الحكومي والعمل بموجب متطلبات الزبون ، وبالنتيجة فإن نجاح المعمل عينة البحث أصبح مرهوناً في قدرته!على استيعاب متطلبات واحتياجات الزبون وتصميم المنتج على اساسها ، لذلك فان اهم ما جاء به البحث من توصيات يؤكد على ايلاء الاهتمام الكافي بتطبيق التقنيتين اعلاه لدورهما في تحقيق هذا الهدف ، والتركيز على دراسات السوق ، والبحث عن منافذ تسويقية!جديدة وفتح معارض بيع في!الاسواق التجارية الرئيسة والقريبة!من المناطق السكنية ، لزيادة كمية المبيعات ،الذي تنعكس اثاره بالنتيجة في زيادة الإنتاج والاستفادة من الطاقة غير المستغلة في معظم موارد المعمل عينة البحث ، وكذلك معرفة مميزات المنتجات المنافسة ، ليتم مقارنتها مع المنتج المحلي ، كمحاولة للبحث عن مجالات التخفيض للكلفة ، فضلاً عن تصميم المنتج وفق مقتضيات السوق التنافسي ومتطلبات واحتياجات الزبائن .
The Integration of the Target Costing and Time-Driven Product Life Cycle Costing Techniques and it,s effect on Cost Management
The two Time-driven product life cycle cost and target cost techniques are among the most important modern techniques in cost and administrative accounting, which, by integrating them, enables economic units to manage their costs by reducing them, improving the competitive advantage as well as assisting management in making various decisions by calculating costs more accurately than methods. Traditional. As the Time-driven product life cycle cost technique focuses on the amount of resources exploited in the production of the product, determining the costs of untapped resources in all the stages that the product passes through, and not charging the cost of those untapped resources on the product by tracking the costs of the service sections supporting the production departments and allocating the actual costs on Production units, as for the target cost technique, it aims to reduce the cost of the product, and it integrates with the Time-driven product life cycle cost technology by taking advantage of the data provided by this technique in determining the current cost of the product more accurately. Thus, the current research aims to study the complementary relationship of the two above technologies through application in one of the factories of the General Company for Electrical and Electronic Industries in Baghdad, which is the cryogenic engine production plant. In order to achieve this goal, the researcher relied upon applying these two techniques on data obtained from the laboratory records, the research sample, as well as the field experience.
The research has reached several conclusions, the most important of which is that the cryogenic engine production plant, as a sample for research, suffers from the absence of features for the application of the Time-driven product life cycle cost and target cost techniques, which by their integration can achieve the goal of cost management, and the absence of a clear role in the laboratory
II
Research and development to follow up on the developments and changes in the modern business environment, in which the laboratory Is directed by the customer. And also there is in the laboratory the research sample many good technical competencies, which can produce a product that is competitive and achieves the targeted profit, if They were not provided with appropriate conditions , such as government support and work according to the customer’s requirements, and as a result, the success of the laboratory’s research sample has become dependent on its ability to absorb the requirements and needs of the customer and design the product on its basis. By applying the two above techniques for their role in achieving this goal, focusing on market studies, searching for new marketing outlets, and opening sales fairs in the main and nearby commercial markets In order to increase the amount of sales, the effects of which are reflected in the result in the increase in production and the utilization of the untapped energy in most of the plant’s resources, the research sample, as well as knowledge of the advantages of competing products, to be compared with the local product, as an attempt to search for areas of cost reduction, as well as product design according to the requirements of The competitive market, customer requirements and needs.