تكنوستراتيجية ادارة المعلومات ودورها في تحقيق الميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة دراسة استطلاعية في عينة من منظمات الأعمال العربية والأجنبية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : جنان مهدي شهيد الدهان

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2011

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

   ان تكنوستراتيجية ادارة المعلومات من الموضوعات الحيوية والمهمة التي ظهرت استجابة للنمو المتسارع والتغيير في ميادين الحياة كافة اذ تعد من الموارد الرئيسية لمختلف المنظمات والتي تستلزم ضرورات تحديثها وتغييرها بغية تحقيق اهدافها الإستراتيجية وتعزيز ميزتها التكنولوجية التنافسية.  ومن هنا فان مشكلة الدراسة تجسدت في تساؤل جوهري مفاده (( هل لتكنوستراتيجية ادارة المعلومات دور في تحقيق الميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة في المنظمات المبحوثة )) . حيث سعت هذه الدراسة الى معرفة مدى تبني منظمات الاعمال عينة الدراسة لمفهوم تكنوستراتيجية ادارة المعلومات بمؤشراتها ودورها في تحقيق الميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة. فقد قدمت الدراسة اسساً نظرية عن تكنوستراتيجية ادارة المعلومات والميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة . واعتمدت الدراسة على مجموعة من الفرضيات الرئيسية والفرعية الخاصة بوجود علاقات ارتباط وتأثير معنوية بين تكنوستراتيجية ادارة المعلومات والميزة التكنولوجية التنافسية على المستوى الكلي وعلى مستوى الابعاد.  ولغرض تحقيق اهداف الدراسة تم بناء مخطط افتراضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغيرات المستقلة لتكنوستراتيجية ادارة المعلومات المتمثلة ب (الاستثمار التكنولوجي، الاختيار التكنولوجي، توقيت التكنولوجيا، وتكنولوجيا الشبكات) والمتغيرات المعتمدة للميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة المتمثلة ب (التكامل التكنولوجي ، الابداع التكنولوجي ، اتمتة التكنولوجيا ، وحجم التكنولوجيا) . ولغرض تطبيق هذه الدراسة ميدانيا واختبار فرضياتها فقد تم اختيار عينة من منظمات اعمال عربية واجنبية تواجه تحديات تنافسية كبيرة لما ينطوي عليه هذا الموضوع من انجازات وسرعة التبني وفاعلية التنفيذ يكون لها أثر فاعل يسهم الى حد كبير في تطبيق آليات جديدة تتسم بالمرونة وتسهل عملية التعامل المتبادل بين الافراد ومنظمات الاعمال. وقد توصلت الدراسة الى عدد من الاستنتاجات منها:

  • اتضح أن الشركات عينة الدراسة لديها اهتمام بمؤشرات تكنوستراتيجية ادارة المعلومات وهذا يحقق لها ميزة تكنولوجية تنافسية مستدامة على باقي الشركات المنافسة.
  • أظهرت النتائج الإحصائية للشركات عينة الدراسة وجود علاقة ارتباط قوية وذات دلالة إحصائية بين تكنوستراتيجية ادارة المعلومات والميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة ، مما يشير ان الشركات تعي أن بأتباعها تكنوستراتيجية ادارة المعلومات يسهم في تحقيق الميزة التكنولوجية التنافسية المستدامة .

وخرجت بجملة من التوصيات منها :

  • ضرورة تبني اصحاب القرار لمبدأ التغيير من اجل رفع مستوى تكنولوجيا المعلومات وتحقيق التكامل والتجانس بين انظمة المعلومات وربطها بأهداف وخطط الشركة ، ومتابعة هذه الانظمة للتطور التكنولوجي وتحسين الاستفادة من موارد تكنولوجيا المعلومات .
  • ضرورة اعداد خطة تنفيذية لتطوير تكنولوجيا المعلومات بهدف وضع التفاصيل والبرنامج الزمني لتنفيذ الاستراتيجيات المعلوماتية الواردة في الخطة الاستراتيجية لتكنولوجيا المعلومات.

Information Management Techno-Strategy in Achieving the Sustainable Competitive technology Advantage A survey Study of in a sample of Arabic and foreign business organizations

   The information management techno-strategy is one of vital and important topics, in response to the accelerating growth and change in all areas of life as it is one of the main resources of various organizations that require the necessities of updated and changed in order to achieve its strategic goals and enhance technological competitive advantage.
This study sought to determine the components of information management techno-strategy and indicators of sustainable technological competitive advantage in terms of the relationship and effect in accordance with survey study in a sample of Arabic and foreign business organizations.
The study provided the basis for the theory of information management technostrategic and sustainable technology competitive advantage, as well as to identify the nature of the correlations and influence between the variables of the study. The study relied on a set of hypotheses and sub-relations of the existence of a link between the moral and the impact of techno-strategic management of information and technological competitive advantage at the macro level and at the level of dimensions. Hence, the problem of the study embodied in the fundamental question that ((Do information management techno-strategy role in the achieving sustainable technology competitive advantage in the organization)).
This study also seeks to achieve among other objectives, including:
1- Knowing how business organizations to adopt a sample study of the concept of information management techno-strategic with its indicators and its role in achieving sustainable technological competitive advantage.
2- Determining the relationship between the impact of information management techno-strategic with its indicators and dimensions of sustainable technological competitive advantage in business organizations.
For the purpose of achieving the objectives of the study was based scenario defines the nature of the relationship between the independent variables ( information management techno-strategic) and changes approved (sustainable technological competitive advantage) and emerged from his hypotheses President has been derived hypotheses subset show the contrast between business organizations discussed in the variables of the study and the relationship and influence between them.
For the purpose of the application of this study in the field and test hypotheses has been selected sample of organizations by Arab and foreign facing the challenges of highly competitive because of its achievements and innovations of science have an impact effectively contributes to a large extent in the application of new mechanisms are flexible and facilitate the process of dealing mutual between individuals and business organizations.