اسم الباحث : رحيم عبد الحسين كريم
اسم المشرف : ا.م صفاء عبد علي عبد الامير
الكلمات المفتاحية : الكلمات المفتاحية: جودة حياة العمل، سلوك المواطنة التنظيمية، مديرية شباب ورياضة النجف الاشرف
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يسعى البحث الحالي الى اختبار الدور المحتمل لجودة حياة العمل في تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية، عبر التطبيق في احدى مديريات القطاع العام ، ومن اجل تحقيق ذلك تم اعتماد ابعاد جودة حياة العمل المتمثلة بـ ( تطوير الموظف ، المشاركة، التعويض ،الاشراف ، بيئة العمل ) وتم اعتماد ابعاد متغير سلوك المواطنة التنظيمية المتمثلة بـ ( الايثار ، الكياسة ، الروح الرياضية ، وعي الضمير ، السلوك الحضاري ) وتمثلت مشكلة البحث بالتساؤل الذي ينص على ” ما هي اهتمام الادارة العليا في برامج جودة حياة العمل التقليدية والحديثة في المنظمة المبحوثة ؟ اما عينة البحث فقد تمثلت بمديرية الشباب والرياضة التابعة الى ديوان محافظة النجف الاشرف كميدان لتطبيق البحث، ولغرض تحديد العلاقة بين متغيرات البحث تم وضع مجموعة من الفرضيات الرئيسة والفرعية ، و صمَمت استمارة الاستبيان كأداة رئيسة لجمع البيانات والتي أعدها الباحث بناءً على مقاييس جاهزة لاستكشاف علاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات البحث ، حيث تم توزيع الاستمارة بطريقة العينة العشوائية حيث وزع الباحث (90) استبانة على عدد من الموظفين في المديرية وتم استرجاع (85) استبانة كانت (82) منها صالحة للتحليل الاحصائي ، و لتحليل البيانات تم الاعتماد على مجموعة من الاساليب الاحصائية منها (الوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، معامل الاختلاف ، الاهمية النسبية) ، وتم تحليل البيانات عبر استخدام برنامج التحليل الاحصائي v25) Spss), واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي ، وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات كان من اهما بأن بعد الكياسة في المديرية المبحوثة حاز على أهمية كبيرة، اذ يهدف الى الحد من المشاكل والخلافات بين الافراد من خلال استخدام الأفكار والسلوكيات المناسبة والاحترام المتبادل . واختتم البحث بعدد من التوصيات كان من اهمها ضرورة تعزيز الاهتمام باتباع السلوكيات المتواضعة من قبل الادارة في تعاملهم مع التابعين لما لهذه السلوكيات من تأثيرات ايجابية في الاخرين وتعزز الاداء وتوجه التصرفات اليومية نحو تبني السلوكيات الايجابية.
Rp_The quality of work life and its role in enhancing organizational citizenship behavior pdf
The current research seeks to test the potential role of the quality of work life in promoting organizational citizenship behavior, through application in one of the public sector directorates, and in order to achieve this, the dimensions of quality of work life were adopted (employee development, participation, compensation, supervision, work environment) The dimensions of the organizational citizenship behavior variable represented by (altruism, civility, sportsmanship, conscience awareness, civilized behavior) were adopted, and the research problem was represented by the question that states, “What is the degree of interest of the senior management in the traditional and modern work life quality programs in the organization in question?” On the questionnaire form to explore and address the research problem, the research sample was represented by the Directorate of Youth and Sports affiliated to the Najaf Governorate Diwan as a field for the application of the research, and for the purpose of determining the relationship between the research variables, a set of main and subsidiary hypotheses was developed, and the questionnaire was designed as a main tool for data collection, which was prepared by The researcher based on ready-made scales to explore the correlation and influence relationships between the research variables, where the questionnaire was distributed in the manner of the intentional random sampling Where the researcher distributed (90) questionnaires to a number of employees in the directorate, and (85) questionnaires were retrieved, of which (82) were valid for statistical analysis. The data was analyzed using the statistical analysis program Amos v23, Amos v23 (Spss), and the research adopted the descriptive analytical approach, and the research reached a set of conclusions, the most important of which was a great agreement and interaction between the opinions of the study sample about the importance of having working individuals’ Full knowledge of various information related to their work through communication skills used by managers and supervisors. As well as the extent of their skills and abilities in evaluating the level of work. The research concluded with a number of recommendations, the most important of which was the need for the research sample departments to pay more attention to the activities of exploring and investing in development and investment opportunities, due to their necessity in maintaining the development of skills and enhancing the functional competencies of the department and providing the best services to the beneficiaries and the importance of expanding service activity in increasing the provision of new services.