حركة البعثات العلمية العراقية في العهد الملكي ‏‏(1922-1958)‏

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نسرين نعمة عبد الأمير الحسناوي

اسم المشرف : فلاح حسن كزار عباس المرشدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : التاريخ الحديث والمعاصر

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

شهدت الدولة العثمانية حركة اصلاحات واسعّة في عهد السلطان عبد المجيد الأول( )، وذلك أثر اصداره مرسوم خط (شريف كولخانه)( ) في 3 تشرين الثاني 1839 الذي عد الخطوة الأولى نحو الاصلاح، وازدادت حركة الاصلاح هذه في عهد الصدر الأعظم مصطفى رشيد باشا( )، الذي عمل على اتخاذ التدابير اللازمة لإصلاح نظام المعارف بالاستفادة من النظم الحديثة المعمول بها في أوربا، وأول خطوة قام بها بهذا الصدد هي ابتعاث عدداً من الطلبة الى أوربا، وقد أشارت تلك الخطوة على أن الأخذ بنظام التعليم الحديث والمتطور أصبح ضرورة تاريخية وقراراً استراتيجياً للدولة العثمانية( )، هذا وقد وصل عدد الطلبة المبتعثين للدراسة في المدارس الأوربية لاسيّما فرنسا إلى خمسين طالباً في المدة (1848-1853)، وبعد اندلاع حرب القرم( ) عام (1853-1856)، تم ايقاف جميع الخطط الاصلاحية للدولة العثمانية، وما أن شارفت الحرب على نهايتها حتى عاد الاهتمام بالإصلاح مرة أخرى، إذ تم إصدار مرسوم سلطاني أخر حمل اسم (خط همايون)( ) في 2 شباط 1856، وعلى أثرة ازداد عدد الطلبة الذين تم ابتعاثهم إلى فرنسا إلى واحدٍ وستين طالباً، وتم أنشاء مكتبٍ يخص الإشراف والمتابعة هناك عام 1857 عرف باسم (مكتب عثماني) وكان الغرض منه الإشراف والمتابعة وتنظيم عملية تعليم أولئك الطلبة، وتم افتتاح مدرسة في استانبول لتدريب الإداريين عام 1859 حملت اسم (إداريو المستقبل) لتدريس الطلبة الشؤون العامة والدولية على أن يتم لاحقاً ابتعاث عددٍ من طلابها إلى أوربا لاستكمال دراسة العلوم الحديثة، وعليه يمكن القول بأن حركة البعثات العلمية في عهد السلطان عبد المجيد الاول قد حدت حدواً أوربيا صرفاً( ).

Rp-Iraqi Scholarships Movement during the Monarchy Reign ( 1922 – 1958).pdf

Studying’ Iraqi Scholarships movement during the Monarchy reign( 1922 – 1958)’ is considered one of the most important historical studies due to its great and active role in revealing many historical secrets and facts; this is in order to raise learning. It was and still is a unique experience in integrating thoughts. It spread science and knowledge all over Iraqi kingdom, for it is not possible for countries to be developed and advanced without science and knowledge.

. Therefore, those scholarships participated in developing the states institutions
Problem of the study:
The research tries to study the critical retreat that faces the learning process especially after retreating the formal scientific scholarships due to its great importance; this is because the shortage of the specialized staff of scientific scholarships students.
Significance of the study:
Significance of the study is implied in studying and analyzing the significance of scientific scholarships movements through uncovering its importance where it has not been tackled before, as well knowing the explicit impact that students of scholarships movements left in all positions they occupied ( administrative, political, economic, educational, and others). This is in addition to know what characterizes students of scholarships movements than other students concerning their education and their social structure. It is possible for this study results to be active for the students who are interested in this field as well other experienced people who care about Iraqi contemporary history.
Hypothesis of the study:
It is possible to display the basic questions relating to the thesis subject; then, they will be answered within the thesis chapters as the following: