دراسة كيموحياتية للعلاقة بين بعض العناصر الأثرية وهرمونات الغدة الدرقية لدى المرضى المصابين باضطراب الغدة الدرقية.

دبلوم عالي

اسم الباحث : حسن حيدر خضر السلامي

الكلية : كلية العلوم

الاختصاص : علوم الكيمياء

سنة نشر البحث : 2010

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تمت هذه الدراسة خلال فترة تشرين الثاني 2009 م ولغاية شباط 2010م على (57) مريضاً مصاباً بأمرض الغدة الدرقية (أفراط هرمونات وقلة هرمونات الغدة الدرقية )  كانوا جميعهم من الأناث (غير حوامل وغير مدخنات ) وقد أجريت على المرضى المراجعين لمستشفى الحسين في كربلاء وكذلك في المختبرات الخاصة . تتراوح أعمارهم بين 20-55 سنة هذا بالإضافة إلى مجموعة سيطرة الأصحاء عدد (50) شخص .

تم إجراء فحوصات هرمونات الغدة الدرقية (TSH, T3, T4 ) وكذلك تم قياس بعض العناص الأثرية , الزنك والنحاس والسلينيوم .ومن خلال هذه الدراسة وجد أن

1- تركيز الزنك في مصل الدم للمرضى المصابين في فرط هرمنات الغدة الدرقية أعلى من تركيز الزنك في مصل الدم للمجموعة الأصحاء ((P<0.001.

2- تركيز النحاس في مصل الدم للمرضى المصابين في فرط هرمونات الغدة الدرقية أعلى من تركيز النحاس  في مصل الدم للمجموعة الأصحاء ((P<0.001.

3- تركيز السلسنيوم  في مصل الدم للمرضى المصابين في فرط هرمونات الغدة الدرقية أقل  من تركيز السلسنيوم في مصل الدم للمجموعة الأصحاء ((P<0.001.

4- تركيز الزنك في مصل الدم للمرضى المصابين في قلة أفراز  هرمنات الغدة الدرقية أقل من تركيز الزنك في مصل الدم للمجموعة الأصحاء ((P<0.001.

5 – تركيز النحاس في مصل الدم للمرضى المصابين في قلة أفراز هرمونات الغدة الدرقية أقل  من تركيز النحاس  في مصل الدم للمجموعة الأصحاء ((P<0.001.

6 – تركيز السلسنيوم  في مصل الدم للمرضى المصابين في قلة أفراز  هرمونات الغدة الدرقية أقل  من تركيز السلسنيوم في مصل الدم للمجموعة الأصحاء ((P<0.001.

7- تم قياس تركيز النحاس على المطياف الضوئي ومقارنة النتائج مع طريقة الأمتصاص الذري وقرنة النتائج.

8- نتائج طريقة الأمتصاص الذري أكثر دقة وأكثر سهولة وكذلك أقتصادية من طريقة الطياف الضوئي .

Biochemical study of the association between Zn, Cu, and Se with hormones of thyroid gland in patients with thyroid disorder.

This study was conducted in AL-Hussein General Hospital and out patients clinic in Karbala city ,to determine the value of thyroid  hormone (T3 triiodothyronine, T4 tetraiodothyrionine and thyroid stimulating hormone and the concentration of the Zinc, Copper and Selenium in patients with thyroid disorder (hyperthyroidism 31) and hypothyroidism21), and evaluate the association between them. All patients were (females) the range of is age from 23to 57 years, and Control Groups Were 40,They were collected from the medical staff and patients relatives who were free from signs and symptoms of thyroid disorder all of these group are females .

The study shows the following results:-

1- The concentration of serum Zinc in patient with hyperthyroidism was higher than control (p<0.001).

 2- The concentration of serum Copper in patient with hyperthyroidism was higher than control (p<0.001).

3- The concentration of serum Selenium in patient with hyperthyroidism was lower than control (p<0.001).

4- The concentration of serum Zinc in patient with hypothyroidism was lower than control (p<0.001).

5- The concentration of serum Copper in patient with hypothyroidism was lower than control (p<0.001).

6- The concentration of serum Selenium in patient with hypothyroidism was lower than control (p<0.001).

7- Determination of serum Copper concentration in atomic absorption and with spectrophtometric method, and then compared.

8- The result of atomic absorption method more economic, more precise and easier than spectrophtometric method.