دراسة لغوية اجتماعية للغة الاصطلاحية للسيارة وسط عمال المنطقة الصناعية العراقيين في مدينة كربلاء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : استبرق سعد مزعل علي

اسم المشرف : أ.د مؤيد عمران جياد

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تسعى الدراسة الحالية إلى اكتشاف وتحليل اللغة الاصطلاحية للسيارات المستخدمة من قبل العاملين في المنطقة الصناعية في مدينة كربلاء. وتهدف إلى جعل الناس يعرفون المزيد عن لغة السيارات في المنطقة الصناعية، نظراً لأهمية السيارات في حياة الإنسان اليومية، حيث لم تتناول أية دراسة أخرى اللغة الاصطلاحية للسيارات في العراق، لذا تأتي هذه الدراسة لسد هذا الفراغ.
الدراسة الحالية تهدف إلى: (1) وصف اللغة الاصطلاحية للسيارات التي يستخدمها فنيو السيارات في المنطقة الصناعية لمدينة كربلاء من حيث أشكال لغة السيارات (كلمه، عباره، اختصار، اللفظة الأوائلية). (2) الكشف عن أنواع مختلفة من المعاني للغة السيارات التي يستخدمها فنيو السيارات. (3) التعرف على الاختلافات بين الأشخاص ذوي التعليم والعمر وسنوات الخبرة المختلفة في استخدام لغة السيارات. (4) تحديد ما إذا كانت هناك فروقات دالة في استخدام هذه الأشكال المهنية بين فنيي السيارات (الحدادين والسباكين والصباغين والكهربائيين).
يفترض أن: (1) اللغة الاصطلاحية للسيارات تتألف من أشكال مختلفة مثل الكلمات والعبارات والاختصارات والرموز. (2) توجد نوعان من المعاني في لغة السيارات: المفهومية والدلالية. (3) المتغيرات (العمر والتعليم وسنوات الخبرة) تؤثر على استخدام العمال الصناعيين للغة السيارات في المنطقة الصناعية في كربلاء. (4) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام هذه المصطلحات الخاصة اللغة الاصطلاحية للسيارات بين فنيي السيارات (الحداد والسباك والصباغ والكهربائي).

في هذه الدراسة، يتم استخدام ثلاثة أساليب لجمع البيانات من المجموعات التي تحتوي على 100 مشارك: إجراء المقابلات، المراقبة، وتصميم استبيان مغلق. تم تحليل البيانات بشكل كمي ونوعي. تتضمن الدراسة مستويين للتحليل النوعي: الأشكال والمعاني. تقتصر الدراسة على الأنماط اللغوية الشفوية في منطقة الصناعية في مدينة كربلاء. تم اختيار كربلاء كعينة لهذه الدراسة.
تسفر تحليل البيانات عن النتائج التالية: (1) “الكلمة” هي الأكثر شيوعًا من بين أشكال المصطلحات المتخصصة التي يستخدمها فنيو السيارات في مكان العمل. (2) يتم استخدام المعنى المفهومية بشكل متكرر مقارنة بالمعنى الدلالي. (3) العوامل المتغيرة (العمر، التعليم، سنوات الخبرة) لا تؤثر على استخدام العمال الصناعيين للمصطلحات المتخصصة في قطاع السيارات في المنطقة الصناعية في الكربلاء، باستثناء سنوات الخبرة. (4) يكشف التحليل عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أشكال المصطلحات بين الأربع مجموعات.

Rp- A Sociolinguistics Study of Car Jargons among Iraqi Industrial Zone Workers in kerbala City .pdf

Abstract
The present study attempts to discover and analyze the car technicians jargon used by those who work in the industrial zone of Karbala city. It intends to make people know more about car technicians jargon in the industrial zone since cars today are one of the necessities of human life. No other study has dealt with car technicians jargon in Iraq so this study comes to fill this gap.
The current study aims to: (1) Describe car technicians jargon employed by technicians in the industrial zone of Karbala city in terms of car technicians jargon forms. (2) Reveal different types of meanings of car technicians jargon employed by car technicians. (3) Identify the differences between people of different education, age and years of experience in the use of cars jargon. (4) Figuring out if there are significant differences in the use of these jargon forms among cars technicians (blacksmith, plumber, dyer, electrician). It is hypothesized that: (1) Car technicians jargon consists of different forms such as words, phrases, acronyms and abbreviations. (2) There are two kinds of meanings in jargon: conceptual and connotative. (3) Variables (age, education, years of experience) affect industrial workers’ use of car technicians jargon in the industrial zone of Karbala. (4) There are no statistical significant differences in the use of these jargon terms among car technicians (blacksmith, plumber, dyer, and electrician).
In the current study, three methods are used for collecting data from the groups that consist of 100 participants: making interviews, observation, and designing a close ended questionnaire. Data are analyzed qualitatively and quantitatively. The study involves two levels for qualitative analysis: forms and meanings. The study is limited to the spoken varieties of language in the industrial zone of Karbala city. Karbala is selected as the sample of this study.
The data analysis yields the following outcomes: (1) Word is the most common type of jargon forms used by cars technicians in the workplace. (2) Conceptual meaning is frequently utilized in comparison to connotative. (3) Variables (age, education, years of experience) do not affect industrial workers’ use of car technicians jargon in the industrial zone of Karbala except years of experience. (4) The analysis reveals that there is no statistically significant difference in the use of jargon forms among the four groups