دور إستراتيجية المحيط الأزرق في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب مكي محمود البناء

اسم المشرف : علاء فرحان طالب فؤاد حمودي العطار

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2009

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخــــــلــــص
تسعى هذه الدراسة الى تناول دور إستراتيجية المحيط الأزرق ( المتغير المستقل ) بمؤشراتها وتمثلت بــ ( الاستبعاد ، التقليص ، الزيادة ، الابتكار ) في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة (المتغير المعتمد) وفقاً لأبعادها المتمثلة بــ ( الجودة ، الاستجابة للزبائن ، الكفاءة ، المقدرة الجوهرية ) . اذ ان خلق المحيطات الزرقاء يتطلب سوقاً جديداً بدلاً من ملاحقة المنافسين من خلال استراتيجيات الميزة التنافسية اذ تحدد من خلال فتح مساحة سوق غير مطروقة سابقاً ، ويتمثل بالصناعات غير الموجودة اليوم التي لا تتوقف عن الحركة ابداً ، بل تتغير ذاتياً وباستمرار . وتتحسن عمليات التصنيع فيها وتتوسع اسواقها تلبية لحاجات واذواق الزبائن وتعاظم حدة المنافسة لتحقيق الميزة التي تمتلكها المنظمة في بيئة الأعمال وتتفوق بها على المنافسين وتكون امكانية تقليدها صعبة جدا ومن هنا فان مشكلة الدراسة تجسدت في تساؤل جوهري مفاده (( هل لإستراتيجية المحيط الأزرق دور في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة )) ،وبتحديد اكثر تحاول الاجابة على التساؤلات الاتية التي تشكل بمجموعها مشكلة الدراسة :
1- هل تتباين اهتمامات المنظمتان المبحوثتان في تبني المتغيرات الرئيسة للدراسة .
2- هل توجد علاقة ارتباط بين استراتيجية المحيط الازرق بمؤشراتها والميزة التنافسية المستدامة بأبعادها
3- هل توجد علاقة تأثير بين استراتيجية المحيط الازرق بمؤشراتها والميزة التنافسية المستدامة.
كما تسعى هذه الدراسة الى تحقيق جملة اهداف منها :
1- معرفة مدى تبني المنظمات المبحوثة عينة الدراسة لمفهوم الاستراتيجية الجديدة بمؤشراتها ودورها في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة .
2- تحديد علاقة الارتباط بين استراتيجية المحيط الازرق بمؤشراتها وابعاد الميزة التنافسية المستدامة في المنظمة المبحوثة .
3- تحديد علاقة الاثر بين استراتيجية المحيط الازرق بمؤشراتها وابعاد الميزة التنافسية المستدامة في المنظمة المبحوثة .
ولغرض تحقيق اهداف الدراسة تم بناء مخطط افتراضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغيرات المستقلة ( استراتيجية المحيط الازرق ) والمتغيرات المعتمدة ( الميزة التنافسية المستدامة ) وانبثقت عنه فرضيات رئيسة اشتقت منها فرضيات فرعية تظهر التباين بين الشركات المبحوثة في متغيرات الدراسة والعلاقة والتأثير بينها وكانت على النحو الاتي :

1- لا تتباين اهتمامات المنظمتان المبحوثتان في تبني متغيرات الدراسة .
2- لا توجد علاقة ارتباط ذات دلالة احصائية بين استراتيجية المحيط الازرق ، والميزة التنافسية المستدامة .
3- لا توجد علاقة تأثير ذات دلالة احصائية بين استراتيجية المحيط الازرق ، والميزة التنافسية المستدامة .
ولغرض تطبيق هذه الدراسة ميدانياً واختبار فرضياتها فقد تم اختيار شركتي زين واسيا سيل للاتصالات كونهما من شركات الهاتف المحمول في العراق التي تواجه تحديات تنافسية كبيرة بسبب حداثة دخول الصناعة الى الاسواق المحلية ، وتم استخدام استمارة الاستبانة أداة رئيسة في جمع البيانات المتعلقة بالجانب الميداني ، وقد شملت الدراسة عينة بلغت (100) من مدراء فروع ووحدات واقسام الشركتين، وتوصلت هذه الدراسة الى عدة استنتاجات منها :
1- أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة وجود علاقة ارتباط قوية وذات دلالة إحصائية بين إستراتيجية المحيط الأزرق بمؤشراتها والميزة التنافسية المستدامة .
2- أظهرت النتائج الإحصائية وجود علاقة تأثير معنوية وذات دلالة احصائية بين متغير إستراتيجية المحيط الأزرق بمؤشراته ومتغير الميزة التنافسية المستدامة .
وقد تضمنت هذه الدراسة عدة توصيات منها :
1- ضرورة اعتماد الادارات العليا للشركات عينة البحث على استراتيجية المحيط الازرق والتي تعد فلسفة ادارية حديثة بعيدة عن اي منافسات جديدة .
2- على الشركة المبحوثة التي تروم تطبيق استراتيجية المحيط الازرق الاخذ بنظر الاعتبار مؤشرات هذه الاستراتيجية والتي تتكون من ( الاستبعاد، التقليص، الزيادة، الابتكار) وتكيفها مع واقع الشركة المبحوثة .

Rp-The Role of Blue Ocean Strategy in Achieving the Sustainable Competitive Advantage .pdf

Abstract
The present study deals with the role of blue ocean strategy (independent variable ) and its indexes ( represented by elimination, reduction, increase and creativity ) in achieving the sustainable competitive advantage (dependent variable ) according to its dimensions (represented by quality , response to customers, efficiency and core Competeneies ) . The creation of blue ocean requires a new market, instead of tracking competitors, by way of the strategies of the competitive advantage . These ocean are identified through opening market area not dealt with before, represented by non – exist ant manufactories which never stop, rather they change by themselves continually . Manufacturing improves and markets enlarge due to customers needs and tastes and the increase of competition in order to achieve the advantage that the organization owns in business environment and becomes superior to other competitors in a way hard to be imitated . The problem of the study lies in the question :
Does the strategy of the blue ocean have a role in achieving the sustainable competitive advantage ? To be more specific, the study tries to answer the following questions :
1. Do the concerns of the organization under study vary in adopting the main variables of the study ?
2. Is there a correlation between the strategy of the blue ocean ( with its indexes ) and the sustainable competitive advantage ( with its dimensions ) ?
3. Is there effectiveness relation between this strategy and that advantage ?
The study aims at :
1. Knowing the range of adaptation of the organizations under study to the concept of new strategy, with its indexes, and its role in achieving the sustainable competitive advantage .
2. Identifying the correlation between blue ocean strategy, with its indexes, and the dimensions of the sustainable competitive advantage in the organization .
3. Identifying the effectiveness relation between the blue ocean strategy, with its indexes, and the dimensions of the sustainable competitive advantage in the organization .
To achieve these aims, a hypothetical diagram is set to identify the nature of relation between the dependent and independent variables . Some main and subordinate hypotheses are extracted from it, showing the variation among the companies under study in accordance to the variables and the relation and effect among them .
These hypotheses are :
1. The concerns of the organization under study do not vary in adopting the study variables .
2. There is no correlation of a statistical importance between the blue ocean strategy and the sustainable competitive advantage .
3. There is no effectiveness relation of a statistical importance between the blue ocean strategy and the sustainable competitive advantage .
To carry the present study empirically and test its hypotheses, two companies are chosen , namely Zain and Asia cell telecommunication companies for being two of mobile companies in Iraq that face great competitive challenges due to modernity of manufacture in local markets. A questionnaire is used as a main tool in collecting data related to the empirical part . The study sample includes 100 manager of units, department and other in both companies .
The study concludes the following :
1. The statistical results show a strong correlation of a statistical importance between the blue ocean strategy, with its indexes, and the sustainable competitive advantage .
2. The statistical results show a meaningful effectiveness relation of a statistical importance between the blue ocean strategy, with its indexes, and the sustainable competitive advantage .
The study recommends that :
1. It is necessary for the managements of both companies to depend on the blue ocean strategy for being a modern managerial philosophy that is away of any new competitions .
2. The company that tries to apply the blue ocean strategy has to consider the indexes of this strategy, which are : elimination, reduction, increase and creation, and adapt them with the company’s reality .