دور ادارة الانطباع في تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : كرار نزار نوري الكروي

اسم المشرف : ميثاق هاتف الفتلاوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2016

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
تسعى الدراسة الى الكشف عن مستوى ادارة الانطباع في بيئة الاعمال بشكل عام والعينة المستهدفة بشكل خاص ومعرفة درجة تأثيرها في مستوى سلوكيات المواطنة التنظيمية وعلى وجه الخصوص التدريسيين فيها من خلال صياغة مشكلة تناسب طبيعة واهمية هذين الموضوعين في دراسة السلوك التنظيمي في منظمات الاعمال من حيث ابعادها التي تتضمن في محتواها الفكري اسلوب عمل الافراد داخل هذه المنظمات وبيان تأثرهم وتأثيرهم في سلوكيات المواطنة لديهم , ولتحقيق أهداف البحث واختبار صحة فرضياته تم استعمال استبانة مستمدة من مقاييس جاهزة حديثة لباحثين أجانب تم تكييفها لتلائم البيئة العراقية. ومثلت عينة الدراسة(450) تدريسيا موزعين على اربع كليات حكومية في بغداد وتم توزيع (210) أستبانه أي بنسبة (46.66 %) من المجتمع، والمسترجع منها كان (121) أستبانه والتي مثلت عينة الدراسة وتم استعمال عدد من الأساليب الإحصائية لتحليل واختبار الفرضيات, وقد كشفت الدراسة عن ان الكليات عينة الدراسة تهتم وبشكل رئيس ببعدي إدارة الانطباع التعزيز الذاتي والحظوة وان ادارة الانطباع لها دور معنوي في سلوك المواطنة التنظيمية لدى عينة الدراسة في الكليات المبحوثة (على المستوى الكلي) وايضاً وجود تقبل عالٍ لدى أفراد عينة البحث اتجاه ممارساتهم لهذا السلوك أي أنهم یمارسون بشكل عالٍ بعض السلوكيات التي تتمثل بمد يد العون للزملاء الآخرين وتجنبهم لصعوبات ومشكلات العمل والى عدم التذمر والشكوى وإبداءهم روح التسامح والصبر فضلاً عن انغماسهم بالمشاركات البناءة في الحياة الاجتماعية للكلية. وأوصت الدراسة بالعمل على ايجاد او تحديد توليفة بين ابعاد ادارة الانطباع ﻭ سلوك المواطنة التنظيمية لغرض ايجاد ثقافة اخلاقية مميزة إذ أن هذا المزيج يمكن ان يتحقق بأفضل صورة عندما يستند ﺍﻟﻰ ﻗﻨﺎﻋﺎﺕ ﺤﻘﻴﻘﻴﺔ ﻤﻥ ﻟﺩﻥ ﺍﻻﺩﺍﺭﺓ ﺍﻟﻌﻠﻴا وﺤﺙ الإدارات المختلفة على ﺍﻨﺘﻬﺎﺝ ﺍﺴﻠﻭﺏ ﺍﻟﺘﻌﺎﻤل ﺍﻻﺨﻼﻗﻲ ﻓﻲ سلوكياتهم ﺍﻟﻴﻭﻤﻴﺔ ﻤﻊ ﺍﻻﻓﺭﺍﺩ الاخرين وما ﻟﺫﻟﻙ من انعكاسات ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﻤﻌﺔ ﺍﻟﻁﻴﺒﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻗﺩ ﺘﺤﻀﻰ ﺒﻬﺎ ﺍلكلية.

The Role Of Impression Management and their impact of Organizational Citizenship behavio

The research seeks to detect the level of impression management in business in general and target sample in particular, and to know the degree of impact on the level of the behavior of organizational citizenship and, in particular, the teaching staff where the environment through the formulation of the problem fit the nature and importance of these subjects in the study of organizational behavior in business organizations in terms of dimensions that It includes the intellectual content of the work style of individuals within these organizations and the statement affected and their influence on the behavior of citizenship they have, and to achieve the objectives of the research and test the validity of assumptions have been derived from the use of a questionnaire ready modern standards foreign researchers have been developed to suit the Iraqi environment. the sample included (450) of teaching at four governmental college It was distributed (210) questionnaire, and recovered them was (121) questionnaire, which represented the sample were using a number of statistical methods for the analysis and testing of hypotheses, has revealed the search for colleges that sample study is concerned and mainly two dimension impression self-reinforcing management and privileged and this comes through comparison faculty performance with the results achieved in the light of the material and moral support to them, and impression management have a significant role in organizational citizenship behavior among a sample search at colleges surveyed (at the macro level) and also having a high accepts the research sample the direction of their practices for this behavior is, they engage in a high Some behaviors that are extending a helping hand to colleagues and others to avoid them difficulties and problems of work and not to grumble and complain and their having expressed the spirit of tolerance and patience as well as participations constructive immersion in the social life of the college. He recommended research to work to find some kind of convictions between the dimensions of impression management and organizational citizenship behavior for the purpose of finding a distinctive ethical culture as this conviction can achieve the best image when it is based on a true convictions from the presence of senior management and urged the various departments to adopt a style of dealing moral in their behavior daily with other individuals in order for others to deal ethically with their assigned work concepts and therefore the impact on the reputation that may Thoudy by the College.