دور التماثل التنظيمي في تعزيز تنفيذ ممارسات إدارة الجودة الشاملة

دبلوم عالي

اسم الباحث : عاجل سرحان عاجل

اسم المشرف : أحمد عبدالله أمانة الشمري

الكلمات المفتاحية : التماثل التنظيمي، ادارة الجودة الشاملة، دائرة المهندس المقيم في النجف الاشرف

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تناول البحث أحد اهم موضوعات السلوك التنظيمي التي تبحث في دراسة مدى ارتباط الافراد العاملين بمنظماتهم، اذ استهدف البحث استكشافا العلاقة بين التماثل التنظيمي ومدى اسهامه في تنفيذ ممارسات ادارة الجودة الشاملة في دائرة المهندس المقيم لمشروع كفل – شنافية في محافظة النجف الاشرف. وسعياً في تحقيق ذلك الهدف تم تبني مجموعة من الفرضيات تمحورت معرفة شعور الافراد العاملين في الدائرة مجتمع البحث بالتماثل التنظيمي بدلالة أبعاده) العضوية، التشابه، والولاء (وممارسات ادارة الجودة الشاملة بأبعادها (التزام الادارة العليا، التحسين المستمر، تمكين العاملين، التركيز على رضا الزبون). إذ إعتمد البحث على المنهج الاستطلاعي الوصفي في جمع وعرض البيانات ومناقشتها، ولغرض جمع البيانات المطلوبة عن مشكلة البحث تم استخدام الاستبانة التي وزعت على عينة قدرها (44) مستجيباً من منسوبي دائرة المهندس المقيم لمشروع كفل –شنافية، اذ تم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية، تم تحليل بيانات الجانب العملي الذي تضمن تحليل لإجابات وآراء الافراد عينة البحث، فضلاً عن اختبار لفرضيات البحث، وقد تم التوصل الى مجموعة من الاستنتاجات من اهمها وجود تمثيل فعلي للتماثل التنظيمي بأبعاده في الدائرة مجتمع البحث، وهذا دليل على شعور الافراد بالانتماء العميق لدائرتهم ولافتخارهم للعمل فيها بما يشجع على تنفيذ ممارسات ادارة الجودة الشاملة ، وأوصى البحث بضرورة اللجوء الى تحفيز الافراد العاملين مادياً ومعنوياً من مدرائهم كونه يسهم في زيادة مستوى التماثل التنظيمي، ومن ثم تحسين مستوى جودة أداء الفرد والمنظمة على حد سواء .

Role of Organizational Identification in Enhancing Implementation of Total Quality Management Practices


Research dealt with one of the most important issues of Organizational Behavior, which examines the extent to which working individuals are connected to their organizations. Research aimed to measure the relationship between Organizational Identification and the extent of its contribution to the implementation of Total Quality Management Practices in the department of the resident engineer for the Kafl-Shanafia project in the province of Najaf. In order to achieve this goal, a set of hypotheses were adopted that revolved around the feeling of individuals working in the research community department of Organizational Identification in terms of its dimensions (Membership, Similarity, and Loyalty). and Total Quality Management Practices (Commitment of Senior Management, Continuous Improvement, Empowering Employees, Focusing on Customer Satisfaction). Research relied on the descriptive exploratory approach in collecting, presenting and discussing data. For the purpose of collecting the required data about the research problem, a questionnaire was used, which was distributed to a sample of (44) respondents from the employees of the Resident Engineer Department of the Kafl-Shanafiya project. A set of statistical methods were used to analyze the data of the practical side, which included an analysis of the answers and opinions of individuals during the research, as well as a test of the research hypotheses. A set of Conclusions has been reached, the most important of which is the existence of an actual representation of Organizational Identification with its dimensions in the research community department, and this is evidence of individuals’ feeling of deep belonging to their department and their pride to work in it, which encourages the implementation of Total Quality Management Practices. Research recommended the need to resort to motivating the working individuals financially and morally by their managers, as it contributes to increasing the level of Organizational Identification, and thus improving the quality level of the performance of the individual and the organization alike.