اسم الباحث : سامر منصور خضير،
اسم المشرف : يزن سالم محمد ،
الكلمات المفتاحية : التوجه الاستراتيجي، التفوق التنظيمي.
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تناولت الدراسة موضوع تأثير أنماط التوجه الاستراتيجي في التفوق التنظيمي وسعت إلى تحقيق مجموعة من الأهداف من أبرزها (معرفة مدى اهتمام الشركات المبحوثة بمفاهيم أنماط التوجه الاستراتيجي والتفوق التنظيمي، وتشخيص مستوى وطبيعة علاقات الارتباط بين التوجه الاستراتيجي والتفوق التنظيمي والتأثير الذي يحدثه المتغير المستقل بالتابع في الشركات المبحوثة، ونظراً لأهمية القطاع الاستثماري الخاص وتأثيره على اقتصاد البلد فقد أجري البحث في عدد من الشركات الاستثمارية وطبق على عينة مكونة من (80) شخص من العاملين فيها من (مهندسين واداريين وفنيين) من مجتمع البحث البالغ (100) موظف في الشركتين واعتمد الباحث أداة الاستبانة بصورتيها الالكترونية والورقية كأداة رئيسة للحصول على البيانات والمعلومات وبهدف معالجة البيانات والمعلومات قام الباحث باستعمال مجموعة من الأساليب الإحصائية وهي: اختبار كرونباخ ألفا، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الاختلاف، نسبة شدة الإجابة، معامل الارتباط البسيط (Pearson)، الانحدار الخطي البسيط، معامل التفسير (R)، اختبار(t)، اختبار (F)، كما سعت الدراسة لاختيار مجموعة من الفرضيات الرئيسة والفرعية فيما يخص علاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات الدراسة بعدها إجابات أولية تسعى الدراسة إلى التحقق من صحتها بهدف الإجابة عن تساؤلات المشكلة الميدانية للبحث، وفي المحصلة النهائية توصل الباحث إلى مجموعة من النتائج والتي تتطابقت بمجملها مع فرضيات الدراسة القاضية بوجود علاقة ارتباط بين المتغير المستقل والمتغير التابع بأبعاده ووجود علاقة تأثير للمتغير المستقل بالمتغير التابع بأبعاده وبالفعل اثبتت الدراسة وجود هاتين العلاقتين بصورة معنوية طردية في الشركات المبحوثة، كما تضمنت الدراسة مجموعة من التوصيات منها (توجيه مزيد من الاهتمام من قبل الإدارات العليا في الشركة بموضوع التوجه الاستراتيجي للشركة مواكبة للسوق العالمية والاهتمامات الدولية)، (توفير جهد أكبر للتواصل مع المنظمات والجمعيات العالمية الخاصة بمجالات الجودة والتفوق في المؤسسات العالمية كونه الضمانة الأساسية لبقاء واستدامة الشركة.
Rp-The role of the Strategic Orientation in promoting Organizational Excellence an analytical study in the two companies Areej Al Wareth and Al.pdf
The study dealt with the issue of the impact of strategic orientation patterns on organizational excellence and sought to achieve a set of goals, most notably (knowing the extent of interest of the surveyed companies in the concepts of strategic orientation patterns and organizational superiority, and diagnosing the level and nature of the correlations between strategic orientation and organizational superiority and the impact of the independent dependent variable in the surveyed companies And due to the importance of the private investment sector and its impact on the country’s economy, the research was conducted in a number of investment companies and applied to a sample consisting of (80) employees (engineers, administrators and technicians) from the research community of (100) employees in the two companies, and the researcher adopted the questionnaire tool In its electronic and paper forms as a main tool for obtaining data and information, and in order to process data and information, the researcher used a set of statistical methods, namely: Cronbach alpha test, arithmetic mean, standard deviation, coefficient of variation, response intensity ratio, simple correlation coefficient (Pearson), simple linear regression, Interpretation coefficient (R), test (t), test (F). The study also sought to select a set of main and sub hypotheses regarding the correlation and influence relationships between the variables of the study, after which there are preliminary answers that the study seeks to validate in order to answer the questions of the field problem of the research. In the final outcome, the researcher reached a set of results, which coincided in their entirety with the hypotheses of the study, that there is a correlation between the independent variable and the dependent variable with its dimensions, and the existence of an influence relationship for the independent variable with the dependent variable with its dimensions. Among the recommendations, including (directing more attention by the senior managements of the company to the issue of the strategic direction of the company in keeping with the global market and international concerns), (providing greater effort to communicate with international organizations and associations in the areas of quality and excellence in international institutions, as it is the basic guarantee for the survival and sustainability of the company.