اسم الباحث : ))علي عبد الحسين حميدي العامري((
اسم المشرف : أكرم محسن الياسري
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2018
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
سعت هذه الدراسة إلى بيان دور )الذكاء االستراتيجي( )X )المتغير المستقل األول، بأبعاده
)االستشراف، الرؤية المستقبلية، الشراكة، الدافعية والتمكين(. و)المسؤولية االجتماعية( )Y )المتغير المستقل
الثاني بأبعاده )المسؤولية االقتصادية، المسؤولية القانونية، المسؤولية األخالقية، المسؤولية اإلنسانية(. في تحقيق
مد بأبعاده )جودة اإلدارة، االلتزام طويل األمد، التحسين المستمر، جودة القوى
)األداء العالي( )Z )المتغير ال معت
العاملة(. وفي إطار مشكلة الدراسة، ذهبت هذه الدراسة باتجاه البحث عن إجابات لتساؤالت مفادها:-
1 )هل يمتلك ُمديري معامل اإلسمنت عينة الدراسة، تصوراً واضحاً عن ُمتغيرات الدراسة الثالث؟.
2)ما ُمستوى أهمية ُمتغيرات الدراسة ) الذكاء االستراتيجي، المسؤولية االجتماعية، األداء العالي ( بأبعادها
الفرعية، على ُمستوى المعامل عينة الدراسة؟.
3)ما هي طبيعة عالقات االرتباط واتجاهات التأيير بين ال ُمتغيرين ال ُمستقلين )الذكاء االستراتيجي والمسؤولية
االجتماعية( بأبعادهما الفرعية، وبشكل ُمنفرد و ُمجتمع في تحقيق )األداء العالي( في المعامل عينة الدراسة؟.
وبنا هم والحيوي الذذي عذن طريذق ًء على ذلك، تتمحور مشكلة الدراسة على نح ٍو كبير في هذا الجانب الم
تقييمه وتشخيصه سوف يمكذن للمعامذل المبحويذة تحقيذق األداء العذالي، لذذا ذهبذت هذذه الدراسذة باتجذاه مجموعذة
الخصائص التي تُسهم في تحقيق األداء العذالي )علمذا إن ميذدان تببيذق هذذه الدراسذة، هذو علذى عينذة مذن معامذل ً
االسمنت العراقية وهي ) المعاونيذة العامذة للسذمنت الجنوبيذة ، معمذل كذربالء ، معمذل الكوفذة ، معمذل السذماوه ،
ٍر فذي االقتصذاد
معمل بابل ، معمل النورة( وقد وقع االختيار على هذه المعامل، لما تُمثله من دو ٍر فاع ٍل وأيٍر كبيذ
الوطني، فضالً عن التحديات الكبيرة التي تواجهها في ظل الظرف الحالي.
وتهدف هذه الدراسة إلى بيان دور الذكاء االستراتيجي والمسؤولية االجتماعية إلى تحقيق األداء العالي.
يعبر عن العالقذات المنبقيذة بذين متغيذرات الدراسذة.
فرضياً
وبهدف تحقيق هذا الهدف فقد تبنت الدراسة مخبباً
وتم استخدام استمارة االستبانه كأداة رئيسة في جمع البيانات فضال ًعن المقابالت الشخصية والمالحظة، المتعلقة
فذي الجانذب الميذداني، وقذد بلذح حجذم العينذة التذي ذملتها الدراسذة )521 )مذديرا والتذي تتمثذل )بمذدراء المعامذل
ومدراء األقسام ومدراء ال ُشعب( )وهذم ُكذل المذدراء الموجذودين(. وقذد تذم اسذتخدام البرنذامح اإلحصذائي -SPSS
(Windows For-12 )لغرض إجذراء المعالجذات اإلحصذائية. وقذد اظهذرت نتذائح التحليذل التببيقذي لمتغيذرات
الدراسة مجموعة من االستنتاجات، كان من أهمها، إن تفاعل أبعذاد الذذكاء االسذتراتيجي والمسذؤولية االجتماعيذة
معا يؤير إيجابا وبشكل واضح في األداء العالي. ً
وقد تضمنت هذه الدراسة توصيات عدة كان من أهمها:-
1 .تدعيم الشراكة مع المعامل والشركات المنافسة والتواصل مع األخرى الدولية.
2 .ضرورة االهتمام بأبعاد المسؤولية االجتماعية األكثذر تذأييرا والتذي تقذود إلذى تبنذي كافذة متبلبذات األداء
العالي من تحسين لجودة اإلدارة والعاملين ومن يم الوصول إلى منتجات )صديقة للبيئة(
The role of strategic intelligence and social responsibility in achieving high performance
Abstract
This study sought to demonstrate the role of strategic intelligence, (X) the first
independent variable, in its dimensions (outlook, vision, vision, partnership, motivation
and empowerment). And (social responsibility) (Y) is the second independent variable in
its dimensions (economic responsibility, liability, moral responsibility, human
responsibility). In the achievement of (high performance) (Z) variable depends on its
dimensions (quality management, long-term commitment, continuous improvement, quality
of the workforce). As part of the study problem, this study went into the search for answers
to questions:-
1) Do cement plant managers have a sample of the study, a clear perception of the three
variables of study?
2) What is the level of importance of the variables of the study (strategic intelligence, social
responsibility, high performance) with its sub-dimensions, at the level of the sample study
laboratories ?.
3) What is the nature of correlation relationships and trends of influence between
independent variables (strategic intelligence and social responsibility) with their subdimensions, individually and in society in achieving high performance in the sample study
laboratories ?.
Accordingly, the problem of the study is largely focused on this important and vital aspect
which through its assessment and diagnosis will enable the investigated laboratories to
achieve high performance, so this study went towards the set of characteristics that
contribute to the achievement of high performance (the field of application of this study is
On the sample of the Iraqi cement factories (the General Cooperative of Southern Cement,
Karbala, Kufa, Samawah, Babel, and Al Nora). These laboratories were chosen because they
represent an effective role and a major impact on the national economy, Which they face
under the For current circumstance.
This study aims to demonstrate the role of strategic intelligence and social responsibility in
achieving high performance.
In order to achieve this objective, the study adopted a hypothesis that expresses the logical
relations between the variables of the study.
The questionnaire was used as a main tool in collecting data as well as personal interviews
and observations related to the field side. The sample size of the sample was (113)
managers, which consisted of (factory managers, department managers and managers of the
Sections). The statistical program (SPSS-12-For Windows) was used for statistical
processing. The results of the applied analysis of the variables of the study showed a set of
conclusions, the most important of which is that the interaction of the dimensions of
strategic intelligence and social responsibility together positively affects the performance of
high performance.
The study included several recommendations, the most important of which were:-
1. To strengthen partnership with laboratories and competing companies and to
communicate with other international organizations.
2. The need to pay attention to the most influential social responsibility dimensions that lead
to the adoption of all the requirements of high performance from the improvement of the
quality of management and employees and then access to products (environmentally
friendly).