دور القيادة الخادمة في تحسين جودة الخدمات

دبلوم عالي

اسم الباحث : حامد خضير عبد العباس عطية البدري

اسم المشرف : صالح مهدي محمد الحسناوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : ادارة الجودة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
يهدف البحث للتعرف على دور القيادة الخادمة في تحسين جودة الخدمات من وجهة نظر العاملين في مركز السلام الصحي في قضاء الحي/ محافظة واسط، من خلال تساؤل رئيس هو: ما هو تأثير القيادة الخادمة في تحسين جودة الخدمات؟
وقد تمثلت مشكلة البحث في عدم معرفة أغلب إدارات المنظمات أهمية وأثر تبنيهم هذا النمط القيادي في تحسين جودة الخدمات المقدمة في منظماتهم، وقد مثلت القيادة الخادمة المتغير المستقل للبحث وأبعاده هي: (الرؤية، التمكين، المودة الاخلاقية، التواضع، والثقة)، ومثلت جودة الخدمات المتغير التابع وأبعاده هي: (الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، الأمان، الملموسية).
ومن أجل اختبار الفرضيات الخاصة بالبحث تم استخدام المنهج التحليلي الوصفي الاحصائي، باعتماد عينة مكونة من (110) فرداً وتوزيع استبانة البحث عليهم، كعينة قصدية لمجتمع البحث وهم العاملون ضمن وحدات المركز الصحي أعلاه، ولغرض تقييم وتحليل استجاباتهم تم استعمال عدد من الأساليب الاحصائية وأهمها: (الوسط الحسابي، والانحراف المعياري، ومعامل ألفا كرونباخ، ومتوسط التباين المستخلص، ومعامل الارتباط (بيرسون)، ومعامل الانحدار الخطي) باستخدام برنامجي (2010 Microsoft Office Excel و SPSS V. 26)، وبناءً على مخرجات التحليل الاحصائي تم وضع مجموعة من الاستنتاجات تؤكد (وجود علاقة ارتباط وتأثير ذو دلالة معنوية ايجابية بين القيادة الخادمة وجودة الخدمات)، وبناءً على ذلك قدم الباحث مجموعة من التوصيات وأهمها: ضرورة ترسيخ ثقافة القيادة الخادمة لدى المدراء والادارات وحثهم على تبني هذا النمط القيادي لتحفيز العاملين وتمكينهم وتعزيز كفاءتهم وزيادة انتاجيتهم وحرصهم مما يؤدي إلى تحسين جودة الخدمات المقدمة للمواطنين بكل حب وتفانٍ في منظماتهم، وضمان رضى المراجعين واسعادهم وتلبية احتياجاتهم.

الكلمات المفتاحية: القيادة الخادمة، جودة الخدمات.

Rp-The role of servant leadership in improving the quality of services.pdf

Abstract
The aim of this research is to identify the role of servant leadership in improving the quality of services from the point of view of employees at Al-Salam Health Center in Al-Hay District/Wasit Governorate, through a main question: What is the impact of servant leadership in improving the quality of services? The problem of the research was that most organizations’ managements did not know the importance and impact of adopting the servant leadership style in improving the quality of services provided in their organizations.
In order to achieve the research objectives, two main hypotheses were developed, and five sub-hypotheses branch out from each hypothesis. The first main hypothesis and its sub-hypotheses dealt with the correlation between the first variable, which is servant leadership (the independent variable), and its dimensions (vision, empowerment, moral affection, Humility, trust), and the second variable, which is the quality of services (the dependent variable) and its dimensions (reliability, responsiveness, empathy, safety, tangibility). The second main hypothesis, along with its sub-hypotheses, dealt with the effect of the first variable and its dimensions on the second variable. The researcher developed a hypothetical chart that shows the nature The type of relationship between the research variables and their dimensions.
In order to test the research hypotheses, the researcher used the analytical descriptive statistical approach, where a sample consisting of (110) individuals was adopted and the research questionnaire was distributed to them, as a purposive sample of the research community, who are the employees working within the health center units above. For the purpose of evaluating and analyzing the responses of the research sample, a number of Among the statistical methods, the most important of which are: (arithmetic mean, standard deviation, Cronbach’s alpha coefficient, average variance extracted, correlation coefficient (Pearson), and linear regression coefficient). Based on the outputs of the statistical analysis, the researcher developed a set of conclusions that confirm (the existence of a correlation relationship and an effect with a positive moral significance). Between servant leadership and quality of services). Accordingly, the researcher presented a set of recommendations, the most important of which is the necessity of establishing a culture of servant leadership among managers and departments and adopting this leadership style to motivate their employees, which leads to improving the quality of services provided to citizens with love and dedication.

key words:
Servant leadership, quality services.