اسم الباحث : نادية ناصر عكلة الموسوي
اسم المشرف : فؤاد حمودي العطار
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2016
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تهدف الدراسة إلى اختبار العلاقة بين القيادة الخلاقة والقدرات التنظيمية الديناميكية لقيادات
عينة من الكليات الأهلية العراقية المتمثلة بالعمداء ومعاونيهم ورؤساء الأقسام العلمية، فضلاً
عن قياس واختبار علاقات التأثير بين مختلف متغيرات الدراسة واختبارها. ولتحقيق ذلك فقد
اعتمدت الباحثة على عدد من المناهج البحثية الرصينة، تمثلت بشكل أساس بالمنهج التطبيقي
التجريبي لاختبار علاقات الدراسة ومتغيراتها لترصين المفاهيم التي تم تناولها وتأصيلها , وقد
اختبر مخطط الدراسة عينة من الكليات الأهلية العراقية في ثلاث محافظات (كربلاء, النجف , و
بابل ) حيث تم الحصول على المعلومات اللازمة للجانب الميداني من خلال استمارة الاستبانة
التي اعدت لهذا الغرض ووزعت على عينة من مجتمع مكونة من ثمان كليات أهلية تضمنت
(63 (فرداً شكلوا القيادات العليا للكليات تمثلوا بـ(العمداء ومعاونيهم ورؤساء الأقسام العلمية),
وجرى تحليل البيانات التي تم الحصول عليها باستخدام عدد من الأدوات الإحصائية للوصول
إلى النتائج المتعلقة بها , إذ تم استخدام معامل الارتباط (Spearman ( لقياس علاقة الأرتباط
بين المتغيرات واختبار )t )لمعرفة معنوية هذه العلاقة , وتحليل الانحدار ,واختبار (F (لتحديد
معنوية معادلة الانحدار , كما تم استخدام ( R
2
) لتفسير مقدار تأثير المتغيرات المستقلة في
المتغير التابع .وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات ابرزها ( -: وجود علاقة
ارتباط وتأثير ّ معنوية موجبة بين سمات القيادة الخلاقة ومكونات القدرات التنظيمية الديناميكية,
حيث تهتم الكليات المبحوثة بالقيادة الخلاقة , لما لها من علاقة بتطوير القدرات التنظيمية
الديناميكية )
واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها : ضرورة العمل على استقطاب قادة من
ّ ذوي المؤهلات والخبرات والمعرفة والقدرات الذهنية الخلاقة والمميزة للعمل ضمن إدارة
الكليات المبحوثة بأفضل أداء ممكن , عن طريق البحث عن هذه المواهب في المؤسسات التدريبية
والتأهيلية وخريجي الجامعات الأكاديمية.
Creative leadership and its role in the development of dynamic organizational capabilities
Abstract
This study aims to show the relationship between the creative leadership and organizational dynamic capabilities of a sample of the Iraqi civil colleges of deans and their assistants, heads of scientific departments, as well as measure the impact of relations between the different variables of the study and tested. To achieve this, the researcher has adopted a number of research approaches, represented a practical approach based on the serviy study to test the variables and relationships cemented to the concepts that have been addressed and establish it. The study has been tested on a sample of the Iraqi civil colleges in three provinces (Karbala, Najaf, Babel) where they were obtaining the necessary field as well as information through the questionnaire form prepared for that purpose and distributed to a sample of eight civil colleges included 63 individuals formed the senior leadership of the faculties of internalized (Deans and their assistants and the heads of scih departments), and the data was obtained using a number of statistical tools to get the results related to the analysis, as was the use of the correlation coefficient (Spearman) to measure the correlation between variables and test (t) to see This relationship, regression analysis, and testing (F) to determine the significant regression equation, and also used (R2) the amount of explain the influence of the independent variables on the dependent variable .the study found a set of conclusions, namely: – (a positive significant correlation and the impact of between the creative leadership attributes and components of dynamic organizational capabilities, where the surveyed colleges interested in creative leadership, because of its relationship to develop dynamic organizational capabilities).
The study concluded with a set of recommendations including: the need to work to attract leaders with qualifications and experience, knowledge and mental capacity and distinctive creative to work within the college administration to reach the best possible performance. By searching for these talents in training and qualifying institutions and graduates of the academy universities.