دور القيـادة التشاركيــــة والاجماع االاستراتيجي فـــي تعزيـــز الاداء الابداعــــي مــن خلال الدور الوسيـــط للكفــاءة الذاتيـــة المدركــــة والامــان النفســـي

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : صفاء سعدون سلمان السعٍدي

اسم المشرف : مٍيثــاق هاتــف الفتلاوي

الكلمات المفتاحية : القيادة التشاركية , الاجماع الاستراتيجي, الكفاءة الذاتية المدركة, الامان النفسي , الاداء الابداعي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


تهدف الدراسة الى تاثير كل من القيادة التشاركية والاجماع الاستراتيجي كمتغيرين مستقلين في تعزيز الاداء الابداعي كمتغير تابع عن طريق الكفاءة الذاتية وسيطين في ثلاث جامعات (بغداد ,كربلاء , المثنى). ومن اجل تحقيق ذلك جرى قياس المتغيرات بمقاييس جاهزة احادية البعد على مستوى الفريق اذ تم قياس متغير القيادة تشاركية اعتمادا على مقياس( word,2005) والاجماع الاستراتيجي اعتمادا على مقياس (cambelo&Hernandez,2010) . في حين اعتمد مقياس(O’Regan ) الاداء الابداعي. وتم قياس متغير الكفاءة الذاتية المدركة بااستخدام مقياس (Scholz&Schwarzer,2002) ومتغير الامان النفسي اعتمادا على مقياس (Edmondson,1999) وتم تبني المنهج الوصفي التحليلي او كمنهج للدراسة . وقد استخدمت الاستبانة كااااداة اساسية لجمع البيانات من عينة شملت (468) عظو من اعضاء مجالس الكليات في ثلاث جامعات ( بغداد , كربلاء, المثنى) وقد استخدمت عددا من الاساليب الاحصضائية المناسبة لتحليل البيانات اذ استخدمت عددا من الاساليب الاحصائية المناسبة لتحليل البيانات , اذ استخدم اختبار التوزيع الطبيعي, التحليل العاملي التوكيدي الاحصائات الوصفية, تحليل ارتباط (Pearson) ,نمذجة المعادلة الهيكلية(SEM) ,وتحليل المسار (path Analysis) وقد توصلتن الدراسة الى وجود تاثير للقيادة التشاركية والاجماع الاستراتيجي مجتمعين , وهذا يشير الى اهمية تركيز رئيس واعضاء مجالس الكليات على اعتماد سلوكيات القيادة التشاركية والاجماع الاستراتيجي لما لهما من عمق اداري والمعرفي يحقق حالة من التكامل على مستوى الفريق , ما يؤثر في تحقيق مستويات عالية من الكفاءة وتعظيم شعورهم بالامان النفسي عند ممارستهم المهام المكلفين بها ما يؤسس بيئة ايجابية داعمة للعمل تزدهر بها مهاراتهم وتطور مواهبهموتمكنهم من تحقيق مستوى متقدم من الاداء الابداعي على المستوى الفردي والفرقي

The Role of Shared Leadership and Strategic Consensus in enhancing Innovative Performance through the mediating role of Perceived selfefficacy and psychological safety

The study aimed to test the effect of the relationship between
participatory leadership and strategic consensus as independent
variables in enhancing creative performance through perceived selfefficacy, and psychological safety as mediating variables in three
universities (Baghdad, Karbala, and Muthanna). To achieve this,
the variables were measured with ready-made one-dimensional
scales at the team level, as the participatory leadership variable was
measured based on the (Wood, 2005) scale. and strategic consensus
based on a scale (Camelo & Hernández, 2010). While the scale
(O’Regan, 2011:8) was used to measure the creative performance.
The perceived self-efficacy variable was measured using a scale
(Scholz & Schwarzer, 2002). And the psychological safety variable
according to the scale (Edmondson, 1999). The descriptiveanalytical approach was adopted as a method of study. The
questionnaire was a basic tool for collecting data from a sample of
(468) college council members in three universities (Baghdad,
Karbala, and Muthanna). Several appropriate statistical methods
were used to analyze the data, such as normal distribution test,
confirmatory factor analysis, descriptive statistics, Pearson
correlation analysis, structural equation modeling (SEM), and path
analysis. The study found an indirect effect of participatory
leadership and strategic consensus combined on creative
performance through the mediation of perceived self-efficacy and
psychological safety combined, and this indicates the importance of
the focus of the president and members of college councils on
adopting participatory leadership behaviors and strategic consensus
because of their administrative and cognitive depth that achieves a
state Integration at the team level, which affects the achievement of a
higher benefit and value for the members of the board and positively
motivates them towards achieving high levels of efficiency and
maximizing their sense of psychological safety when they perform
Which establishes a positive and .the tasks assigned to them
supportive work environment in their skills flourish, develops their
talents, and enables them to achieve an advanced level of creative
performance on the individual and team levels.
Key Terms: participatory leadership, strategic consensus, perceived
self-efficacy, psychological safety, creative performance (the
following universities, Baghdad, Karbala, Muthanna)