روحانية مكان العمل وانعكاساتها في سلوك المواطنة بتوسيط جاذبية الهوية التنظيمية (دراسة تحليلية لآراء عينة من موظفي العتبة الحسينية المقدسة)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أفضل عباس مهدي الشامي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2014

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

   تهدف الدراسة الحالية الى اختبار العلاقة بين متغير (روحانية مكان العمل) ومتغير (سلوك المواطنة) لدى العاملين في المنظمة ومن خلال الدور الوسيط لمتغير (جاذبية الهوية التنظيمية). إذ حاول الباحث الوصول الى قياس علاقات التأثير والارتباط بين مختلف متغيرات الدراسة واختبارها. ولتحقيق ذلك حاولت الدراسة الاعتماد على مساهمات مجموعة من الباحثين المختصين والدراسات الرصينة التي تناولت دراسة المتغيرات الثلاثة المبحوثة. وقد اشتملت عينة الدراسة على (300) فرد من أعضاء الإدارة العليا والوسطى والدنيا في المنظمة المبحوثة (أعضاء مجلس إدارة، مسؤولي أقسام، مسؤولي شعب، مسؤولي وحدات). في حين تمثلت الأداة الرئيسة للدراسة الحالية (استمارة استبانة) جرى تصميمها اعتمادا على عدد من المقاييس العالمية الخاصة بمتغيرات الدراسة الحالية والمتمثلة بروحانية مكان العمل وسلوك المواطنة التنظيمية وجاذبية الهوية التنظيمية بعد ان تم تكييف هذه المقاييس بما يتناسب و متطلبات عينة الدراسة (العتبة الحسينية المقدسة)، ثم جرى تحليل البيانات التي تم الحصول عليها عبر اداة الدراسة باستعمال عدد من الأدوات الإحصائية للوصول الى النتائج المتعلقة بها ومن اهمها (الوسط الحسابي , الانحراف المعياري ,واختبار T, ومعامل الارتباط البسيط, وتحليل الانحدار). وقد اثبتت نتائج هذه الدراسة صحة اغلب الفرضيات التي تم صياغتها من قبل. وفي ضوء النتائج المستخلصة تم وضع مجموعة من التوصيات والاستنتاجات الهادفة لتعزيز السلوك الايجابي والتطوعي للعاملين وصولاً الى تحسين ادائهم في مكان العمل. وتوصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات منها (وجود علاقة سببيه ما بين روحانية مكان العمل وجاذبية الهوية التنظيمية وسلوك المواطنة التنظيمية بحيث ان تحسين بمستوى روحانية مكان العمل سينعكس في اغلب الأحيان على زيادة مستوى إدراك الفرد لجاذبية هوية المنظمة التي ينتمي اليها وهذا الادراك الإيجابي وبمرور الزمن سيشجع الافراد ويحفزهم للانغماس في السلوكيات التطوعية في المنظمة).

The Spirituality of the Work Place and its impact in Promoting Citizenship Behavior by Centering the Attractiveness of Organizational identity (An Analytical Study of the Views of a Sample of the Threshold Hosseinieh Holy Staff)

   The present study aims to test the relationship between the independent variable (the spirituality of the workplace) and the statement of how to employ this characteristic in some workplaces to promote citizenship behavior among workers in the organization through a  third intermediate  variable (attractiveness of organizational identity). The researcher tried to measure the effect relationships between different variables of the study and tested it to achieve this. The study has rely on the contributions of a specialists researchers,  and discreet studies Which dealt with the three variables have been researched study. Sample of the study include 300 individual members of the high middle and lower  management in the organization surveyed (board members, officials of departments, officials of departments, and officials of units) While the key tool to the current study was (questionnaire form), which was designed based on a number of international standards for variables  of present  study (the spirituality of the workplace and organizational citizenship behavior and the attractiveness of organizational identity) after it has been adapting these standards measurements  with the requirements of the study sample (threshold of holy Hosseinieh). Then we analyze the data that have been obtained through the use of number of statistical tools to get to the results related. The most important tools (mean standard deviation, and test T, and the simple correlation coefficient, and regression analysis)The results of this study proved the validity of most of the assumptions that have been previously formulated in the light of the findings has been developing a set of recommendations and conclusions aimed to promote positive behavior of employees down to improve their performance in the workplace. The study found a set of conclusions, including (a causal relationship between spirituality workplace and the attractiveness of organizational identity and organizational citizenship behavior so that improve the spiritual level of the workplace will be reflected in most cases, to increase the level of awareness of the individual to the attractiveness of the organization to which he belongs identity and this positive perception and the passage of time will encourage individuals and motivates them to soak in the voluntary behaviors in the organization).