شِعرُ طَلْحَةَ العَونِيّ (ت حوالي350هــ) دراسة فنيــــــــــــة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور حميد عويز العبودي

اسم المشرف : حربي نعيم محمد الشبلي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الحمد لله الذي لهُ العزّة والجبروت، القادر على كل شيء في السماوات والأرض، والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمرسلين المبعوث رحمة للعالمين، وعلى آله الطيبين الطاهرين وصحبهِ الأبرار الميامين صلاة وسلاماً دائمين إلى يوم الدين.
وبعد:
شهِد القرن الرابع للهجرة الذي عاش فيه الشاعر طلحة العوني نضوجاً وارتقاءً وتطوراً في الحياة الفكرية والأدبية والعلمية، فهو من أخصب الحقب في النتاج العلمي والفكري، وقد زاد الإقبال على قول الشعر بصورة عامة وفي أهل البيت(عليهم السلام) بصورة خاصة مدحاً، ورثاءاً، وفخراً بهم، وهجاءً لمناوئيهم، وتناول الشعراء ما جرى عليهم من المصائب والأحزان، فهم المنار الذي تستضيء به الأمة الإسلامية.
وكان هذا الأمر حافزاً في التنقيب عن موضوع يخص الشعر الذي قِيلَ في أهل البيت()، وهو ما عرضه عليَّ أستاذي المشرف وأقترحه للدراسة فكان موضوع الرسالة وهو( شعر طلحة العوني( ت350هـ) ــ دراسة فنية ــ)، وقد اعتمد البحث نسخة الديوان التي حققها الأستاذان الفاضلان الأستاذ الدكتور محمد حسين المهداوي والأستاذ الدكتور عبد الإله عبد الوهاب العرداوي، والتي طبعت في لبنان عام 2023م بعنوان( المُلْتَقَطُ مِنْ أوراقِ طلحَةَ العَوْنيّ المتوفّى حوالي( 350ه) والمختار من شعرهِ في أهل البيت().

Rp-Verse of Telha Al Aoni (Died 350 H.): An Artistic Study .pdf

The poet Telha Al Aoni is considered one of the second Abasid era poets. This era was characterized by poetry development and rise of the intellectual and literary life. Telha Al Aoni is an Imami poet who praised and lamented the prophet’s progeny and criticized enemies.
Nature of the study required to be divided into a preface, four chapters, and conclusion of the most important results. The preface discussed features of the people’s life in the fourth Hijri century as some aspects of the poet’s life, his career and his knowledge. The second part of the preface mentioned the aspects of poetic topics including praise, lamenting, and satire.
The first chapter was about the artistic constructions where poems were studied, it has three pattrens: poems with introduction ( complete structure poems), direct poems, and stanzas. The highest percentage was about the direct poems save three conventional poems.
The second chapter was devoted to poetic language, it has two sections. The first section was about the vocabulary where religious expressions were the most prominent ones in his verse. This followed by wars and weapon vocabulary, as well the expressions of place and nature. The second section tackled styles. However, the poet used interrogative, vocative, emphasis, negation, fronting, and delaying and imperative style.
The third chapter described the poetic image, it has two sections. The first section stated the rhetoric image and metonymy image. The second section tackled the abstract image including visual image, audible image, moody image, and touchable image.
The fourth chapter was about the poetic harmony, it has two sections. The first section was about meter and rhythm. Meter studied the poetic meters that Telha Al Aoni composed. Thus, the poet wrote in fifteen meters of Arabic verse such as ( Al Teweal, Al Rejiz, Al Beseat, Al Kamil,and Al Wafir, Al Wafir), while rhythm was divided into the absolute and restricted; in addition the rhythm defaults were discussed which were mentioned in the verse of Telha Al Aoni. The second section tackled the internal harmony that deal with the most important harmonic aspects represented by repetition, alliteration, antithesis, leonine rhyme, rotation, and obligation of what is not necessary.